Élet+Stílus hvg.hu 2024. március. 14. 16:18

„Sokkal szórakoztatóbb megcsinálni a Titanicot, mint otthon ülni és számolni a pénzemet” – az ausztrál milliárdos megint bejelentette, hogy felépíti az elsüllyedt luxushajót

Clive Palmer szerint sokkal jobb lesz, mint az eredeti. Remélhetőleg a jéghegyeket is sokkal ügyesebben fogja kikerülni.

A Sydney-i operaházban jelentette be a bányamágnás Clive Palmer, hogy most már tényleg megépíti a Titanic mását – sőt ígérete szerint ez egy olyan hajó lesz, amely „sokkal, de sokkal jobb, mint az eredeti”.

Ha többen is szkeptikusan állnak Palmer grandiózus tervéhez, az azért lehet, mert a mostani nem az első bejelentés, amit tett a projektről. Szinte pont tíz éve, a luxushajó tragédiájának századik évfordulóján a londoni Ritz hotelben harangozta be, hogy egy kínai hajógyárral együttműködésben elkészül a modernizált, „elsüllyeszthetetlen” változat, amely „a fényűzés netovábbja” lesz. Az akkor elmondottakhoz képest most az a legnagyobb különbség, hogy kínai hajógyárról nincs szó, sőt, egyelőre semmilyen hajógyárról – még kérdéses, hogy milyen cégre bízzák a kivitelezést.

2016-ban ilyen videó készült a Palmer által elképzelt időutazásról:

Ahogy a Guardian cikke emlékeztet, a korábbi sajtótájékoztatón újságírói kérdésre, miszerint Palmer terve valójában átverés-e vagy inkább valami reklámfogás, a milliárdos leszögezte: a szándékai komolyak, és elég pénze van ahhoz, hogy akár tízszer is megépítse a Titanicot. Az elmúlt tíz évben viszont nagy volt a hallgatás a projekt körül, bár Palmerrel egész sok minden történt. Egy ideig például parlamenti képviselőként ténykedett, és dollármilliókat költött el különféle politikai próbálkozásokra, kampányokra, sőt nyitott egy dinóparkot is, amit saját magáról nevezett el.

Jurrasic Parkot nyit egy ausztrál milliárdos

Az ausztrál Clive Palmer mielőtt 2016-ban vízre bocsátja a Titanic replikáját, még gyorsan nyit egy élményparkot tízméteres dinoszauroszokkal.

A Titanic II. munkálatai ugyan elkezdődtek, de hamar le is álltak, miután Palmer és a hajógyártók nem tudták rendezni a pénzügyi vitáikat. Ezek után az ötletgazda 2018-ban megint tett egy kísérletet a felélesztésére, céldátumként 2022-t jelölte meg. A mostani sajtótájékoztatón a Covid-járványra fogta, hogy azóta sem lett belőle semmi, hiszen a turizmus mint iparág is csak vegetált, de nagyon fogadkozott, hogy most aztán tényleg valóra váltja, amit elkezdett.

Sokkal szórakoztatóbb megcsinálni a Titanicot, mint otthon ülni és számolni a pénzemet

– adott sajátos magyarázatot a koncepciójára a hetvenéves milliárdos.

Elmondása szerint a Titanic hasonmásán „a világ legjobb hajóépítői, tervezői és mérnökei” dolgoznak. A kivitelezésre pályázatot hirdetnek júniusban, majd decemberben szerződnének a kiválasztott cégekkel. Annyit már lehet tudni, hogy a finn székhelyű Deltamarin hajótervező-hajóépítő vállalat és a svéd Tillberg Design is részt vesz a projektben. Utóbbi portfóliójába olyan klasszikus óceánjárók tartoznak, mint a Queen Elizabeth 2 és a Queen Mary 2.  Becslések szerint az 56 ezer tonnás, dízelmotorral működő hajó költsége valahol fél és egymilliárd dollár között lehet.

Ha a hajóról már létezik is makett, azt egyelőre nem mutatták meg a nagyvilágnak, de látványterv van, így néz ki:

A Titanic II látványterve
Blue Star Line

A hajóbelső és a kabinelrendezés megegyezik majd az eredetiével, és bálteremmel, úszómedencével, törökfürdővel és persze a 21. század adta technológiával is kiegészül. A 835 kabinból 383 első osztályú, 201 másodosztályú és 251 harmadosztályú lesz, és akár 2435 utas is elfér bennük – derül ki a projektgazda cég, a Blue Star Line honlapjáról.

A hajóépítés jövő év elején kezdődne, és már az útvonalterv is készen áll: a Titanic II. 2027 júniusában indulhat Southamptonból New Yorkba, a legendás előd útját megismételve, remélhetőleg jéghegyek nélkül.

Ami a rossz ómeneket illeti: tavaly világszerte nagy sajtóvisszhangot kapott a Titan nevű mélytengeri búvárhajó tragédiája, ami egy júniusi merülés közben roppant össze több ezer méter mélységben, öt emberrel a fedélzetén, miközben a Titanic roncsait közelítette meg.

A búvárhajót napokig keresték abban a reményben, hogy utasait épségben kimenthetik, ám a katasztrófát senki nem élte túl. Köztük volt Paul-Henri Nargeolet francia üzletember, mélytengeri szakértő is, akinek köszönhetően több ezer tárgy került a felszínre az elsüllyedt Titanicról, és Shahzada Dawood, Pakisztán egyik leggazdagabb emberének 19 éves fia, aki Rubikkocka-világrekordra készült az elsüllyedt hajó roncsainál. Hátborzongató adalék, hogy a merülőhajó-kapitány, Stockton Rush feleségének felmenői a Titanic egyik leghíresebb áldozatai voltak.

Már öt évvel ezelőtt részletesen leírta, miért fog összeroppanni a Titan – másnap kirúgták

David Lochridge minőségellenőr 2018-ban a kulcsadatok nélkül is meg tudta állapítani, hogy a Titanic roncsaihoz merülő búvárhajóba kódolva van a katasztrófa. A teljes körű vizsgálathoz szükséges dokumentumokat nem is láthatta, azokat elzárták előle. A cégvezetéssel közös utolsó megbeszélésükön rögtön ki is derült, hogy miért.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.