Be kell-e nyomni a gyereket egy elitiskolába, hogy sikeres és boldog felnőtt legyen? Abszolútértékben számít-e az, hogy egy gimnázium első, tizedik, századik, vagy rajta sincs a középiskolákat rangsoroló listán? Mi a dolga egy jó osztályfőnöknek, mit ad a közösség egy diáknak, és van-e út a minőségi oktatás felé azoknak, akik hátrányos helyzetből jönnek? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Láng Györggyel és Prievara Tiborral a HVG 2024-es középiskolai rangsorának apropóján.
Pénteken jelent meg a HVG 2024-es középiskolai rangsora: a dobogóra idén is a Fazekas–Eötvös–Radnóti-trió ért fel, a budapesti intézmények pedig dominálnak az élbolyban.
Íme, az ország legjobb középiskolái - mutatjuk a HVG teljes Top 100-as listáját
Újra a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium vette át a vezetést, de nagy változás nincs az élbolyban, viszont néhány iskola látványosan előretört a rangsorban, és van több új belépő is.
A lista a kompetenciamérések és az érettségik alapján elvileg fekete-fehér képet fest – de valóban olyan egyszerű-e a gimnáziumválasztás, hogy a szülőnek elég beadni a gyerekét egy "elitgimibe", és el van intézve a jövője?
Közéleti podcastunkban annak jártunk utána, számítanak-e a ranglisták, mi tesz "jóvá" egy iskolát, mennyire misztifikáljuk túl vagy alul az iskolaválasztást, hogyan lehet helyreállítani az iskola társadalmi létra funkcióját, és milyen digitális eszközökkel lehetne látványos eredményeket elérni, valamint az is kiderül, mi a jó közösség szerepe, és hogyan lehet soft skilleket fejleszteni a mai oktatási viszonyok között. Nagy Iván László vendége Láng György, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola igazgatója, Prievara Tibor, a Szabó Lőrinc Gimnázium tanára, digitálisoktatás-szakértő és a TanárBlog szerzője, valamint Balla István, a hvg.hu újságírója és a 2024-es középiskolai rangsor szerkesztője volt.
Kövesse és hallgassa meg a HVG Podcastok műsorait az alábbi platformok bármelyikén: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, SoundCloud, YouTube
Vagy iratkozzon fel a Fülke csatornájára itt: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts
Rendszeres hallgatója a Fülkének, vagy bármely HVG-s podcastnak? Töltse ki a HVG Podcastok 2023-as hallgatói kérdőívét, és vegyen részt a tartalomfejlesztésben!
A kérdőívet ITT találja. Köszönjük!
- 0:58: Hogyan alakult a 2024-es rangsor – és mi alapján dől el, hogy ki kerül előre?
- 2:45: Mennyire Budapest-fejnehéz a rangsor?
- 3:05: Hogyan teljesítenek az egyházi és magániskolák az állami fenntartásúakhoz képest?
- 3:53: Mi teszi „elitgimnáziummá” az elitgimnáziumot, hogyan hoznak ki ugyanazon feltételek mellett jobb eredményt? Csak a válogatott diákok miatt?
- 6:24: Mi van azokkal, akiknek amúgy lenne elitgimi-potenciálja, de nem tudnak vizsgahelyzetben, felvételinél jól teljesíteni?
- 8:27: Mivel találkozik egy gyerek egy szóbelin? Milyen képességeket vizsgálnak ott?
- 10:05: Az elitgimnáziumok csak „elrontani tudják” a diákokat?
- 11:55: Mennyire misztifikálják túl vagy alul a szülők az iskolaválasztást? Igaz-e, hogy beteszel egy gyereket egy jó iskolába, és predesztinálod a sikeres jövőjét?
- 14:11: Hogyan lehet esélye egy hátrányos helyzetből jövő gyereknek bejutni egy elitiskolába? Miben más egy pedagógus dolga itt vagy ott? Segíthet-e egy kvótarendszer?
- 18:21: Van-e definíciója a „jó iskolának?”
- 23:17: Milyen, nem utópisztikus digitális módszerek tudnának azonnali eredményt felmutatni a közoktatásban?
- 26:10: Mit érdemes keresni egy tanárban, osztályfőnökben? Mi egy osztályfőnök feladata?
- 30:22: Hogyan lehet soft skilleket fejleszteni? Hogyan áll ennek útjába a 45 perces tanóra? A NAT hogyan okoz gondot?
- 35:52: Miért fontos és hogyan szerveződik az iskolai közösség? Mit ad pluszban egy nyolcosztályos gimnázium?
- 40:05: Mit tanácsolnak a szülőnek, akinek gimnáziumi felvételi előtt áll a gyereke?
A lista a kompetenciamérések és az érettségik alapján elvileg fekete-fehér képet fest - de valóban olyan egyszerű-e a gimnáziumválasztás, hogy a szülőnek elég beadni a gyerekét egy "elitgimibe" és el van intézve a jövője?
Közéleti podcastunkban annak jártunk utána, széámítanak-e a ranglisták, mi tesz "jóvá" egy iskolát, mennyire misztifikáljuk túl vagy alul az iskolaválasztást, hogyan lehet helyreállítani az iskola társadalmi létra funkcióját és milyen digitális eszközökkel lehetne látványos eredményeket elérni, valamint az is kiderül, mi a jó közösség szerepe és hogyan lehet soft skilleket fejleszteni a mai oktatási viszonyok között. Nagy Iván László vendége Láng György, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola igazgatója, Prievara Tibor, a Szabó Lőrinc Gimnázium tanára, digitálisoktatás-szakértő és a TanárBlog szerzője, valamint Balla István, a hvg.hu újságírója és a 2024-es középiskolai rangsos szerkesztője volt.