Élet+Stílus hvg.hu 2023. április. 13. 14:46

Minden hatodik tini küldött már magáról erotikus fotót a neten, ha valaki kérte

A közösségi platformok közül az Instagram a menő a 14-25 éves korosztálynál, de feljövőben van a TikTok, és akit ez a platform beszippant, az nagyobb eséllyel tölt naponta több mint 4 órát a neten.

A magyar tizenévesek 43,66 százaléka, tehát majdnem fele naponta 4 óránál is többet lóg a neten, tízből nyolcan a WC-n is telefonoznak, háromnegyedük tanulás közben, 72 százalékuk pedig film- vagy sorozatnézés közben is előveszi a mobilját. Közel egyharmaduk leginkább online tartja a kapcsolatot a közelebbi barátaival is – derül ki a 14-25 éves korosztályt célzó, nem reprezentatív, Magyar Tinik a Neten-felmérésből. A Be Social digitális ügynökség kutatása ezúttal 3202 fiatal online megkérdezésén alapul.

A „milyen tevékenységekkel töltöd az idődet” kérdésre a túlzott netfogyasztás ellenére a barátokkal való személyes találkozás került még mindig az első helyre, de második a chatelés, negyedik a TikTok-videók nézése, ötödik a streamingcsatornákon való filmezés. A családi programok még épp beférkőztek a dobogóra, a harmadik helyre.

A klasszikus médiafogyasztás, mint a rádiózás, tévézés, de még az online hírportálok böngészése sem fért be a top10-be. Közösségi média posztok görgetése, YouTube-videók nézése, Instagram story-k böngészése előzi be őket. Az is kiderült, hogy a tinik már gyakrabban tiktokoznak, mint amennyit a YouTube-ot vagy a Facebookot használják – igaz, az Instagram és a Messenger egyelőre még beelőzi a TikTokot, ha az a kérdés, melyik platformot milyen gyakran használják.

A közösségi média a hírportálokat is lenyomja, még akkor is, ha arról van szó, honnan tájékozódnak a tizenévesek a világ dolgairól. Első helyen legtöbben az Instagramot (71,54 %) említik, másodikként a Facebookot (64,28%) – ez az egyetlen rangsor, ahol a Facebook előre került. Harmadik helyen a TikTok következik (64,06%), és csak negyedik helyen, több mint 20%-kal leszakadva bukkan fel néhány hírportál.

Megkerülhetetlenek viszont a tájékozódásban a tinik számára az influenszerek: jellemzően akár több mint 30-at is követnek, és a kérdezettek közel fele vásárolt már meg terméket influenszer ajánlására.

Minden második tini (54,74%) élt már át internetes zaklatást. A 53,48%-uktól kértek már erotikus fotót chatelés közben, és minden hatodik megkérdezett tini küldött is kérésre ilyen képet magáról. 10-ből hatan pedig már kaptak erotikus fotót chaten mástól, 42,58% többször is. Ez az arány 2021-hez képest ráadásul 8%-ot növekedett.

A TikTok-videók előretörését ellensúlyozza némileg, hogy a válaszolók egynegyede (25,99%) rendszeresen hallgat akár hosszabb podcasteket is, a szabadidős tevékenységi listán pedig a könyvolvasás befutott a 8. helyre – megelőzve az Insta story-k nézegetését és a videójátékokat.

 

hvg360 Fetter Dóra 2024. december. 28. 07:00

„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”

Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.