Nyomorult jövő elé néznek azok a nők, akik fiatalkorukban csak élvezték a szexet, és nem gondoltak a gyerekszülésre, pont, mint a Szex és New York szereplői – figyelmeztettek az előadók a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Milyen értékek mentén neveljük gyermekeinket? című konferenciáján. A migránsok és Soros után itt az új ellenség: a női szexualitás.
Nem lehet azt mondani, hogy a most épp a gyerekvédelemmel turnézó kormánypropaganda ne kapaszkodott volna fel a Carrie Bradshaw-nosztalgiavonatra, így aztán – bár elsőre talán meghökkentőnek tűnik, hogy egy Milyen értékek mentén neveljük gyermekeinket? című konferencián előkerül a kifejezetten felnőtt közönségnek készült Szex és New York című sorozat, illetve a most nagyot szóló folytatása –, úgy néz ki, még ma is kifizetődő hüledezni a nők szexuális életén.
A Milyen értékeket közvetít a Szex és New York? című beszélgetést csütörtök délután tartották ugyan az MCC-n, de a résztvevőket hallgatva mintha az ötvenes évekbe repültünk volna vissza, a szexuális forradalom előtti békés időkbe, amikor a nőknek ugye még nem a szex körül forogtak a gondolataik, és az ártatlanságuk volt a legnagyobb kincsük. Ez a gondolatmenet ténylegesen elhangzott 2022-ben, hogy rávilágítson a szexuális forradalom utáni nyomorult idők tragédiáira, amelyekre jobb bizonyíték nem is kell Carrie Bradshaw-ék filmre vitt életénél.
És egyszer csak... kihagytak egy csomó ziccert Carrie Bradshaw új életéből
A Szex és New York újragondolása, az HBO-n a héten véget érő És egyszer csak... megosztotta a rajongókat és a kritikusokat is. Voltak, akik üdvözölték, hogy ötvenes nőket látunk a képernyőn, mások kínosnak találták, hogy a szereplők, mintha csak évtizedes hibernálásból ébredtek volna, úgy csodálkoznak rá a körülöttük lévő világra.
Az előadók még véletlenül sem szórakoztató fikcióként tették mérlegre a nagysikerű sorozatot, hanem kitartóan egyfajta életvezetési kézikönyvként értelmezték a főszereplők életét, amelyet – nem győzték hangsúlyozni – nem szabad követniük a fiatal generációknak.
A beszélgetés egyik résztvevője, Hélène de Lauzun történész szerint a sorozat többek között azzal fejtette ki a romboló hatását, hogy korábbiakhoz képest más, „kissé nyers” hangvételben, új nézőpontból közelíti meg a szexualitást. Az azonban már nem derült ki, miért gond, ha szóba kerül a szex, és történetesen nem virágnyelven beszélnek róla a nők.
Abban viszont nagy volt az egyetértés, hogy a Szex és New York üzenete egy illúzió volt. A beszélgetés másik résztvevője, Vajk Miklos Lukacs de Pereny, az MCC vendégoktatója azt tartotta aggályosnak, hogy a sorozat leválasztotta az érzelmeket a szexualitásról, amivel aztán eljutottunk a mostani materialisztikus értékrendhez, ahol a szex már csak mechanikus tevékenység. Ezt visszhangozta Frank Füredi szociológus is, aki szerint a sorozat túl nagy jelentőséget tulajdonított a szexualitásnak, lényegében ezen keresztül határozta meg a szereplői identitását.
Szegény Samantha Jonest aztán tovább ütötte Heather Mac Donald, a Manhattan Institute for Policy Research munkatársa, aki szerint a Szex és New York legnagyobb bűne az, hogy azt sugallja, nincs különbség a férfiak és a nők libidója között. Hogy a férfiakhoz hasonlóan a nők is képesek egyéjszakás kalandokra. Emiatt Heather Mac Donald leginkább az egyetemi kampuszokon élő fiatal nők szexuális élete miatt aggódik, akik szerinte elhiszik, hogy ugyanúgy képesek érzelmek nélkül szexelni, mint a férfiak, és ezért belemennek az egyéjszakás kalandokba, aztán amikor megbánják, nemi erőszakot kiáltanak. Mindennek pedig kik a károsultjai? Bizony, a férfiak, akiket koholt vádak alapján kirúgnak az egyetemről.
Ha ezen a ponton úgy tűnne, hogy kissé eszkalálódott a beszélgetés, Heather Mac Donald előrántott még egy érvelést, hogy tovább kapkodjuk a fejünket. A konzervatív előadó azt mondta, ha feminista szemszögből nézné a világot – amit egyébként nem tesz, hiszen ő nőként soha nem érezte, hogy a nőisége miatt diszkriminálták volna – akkor azt kellene gondolnia, hogy ezt az egész szexuális forradalmat a férfiak találták ki, hiszen ez a változás ideális körülményeket teremtett az elköteleződés nélküli szexnek. (Igen, olykor nem megkérdőjelezett alapvetésként tűnt fel a beszélgetésben, hogy a férfiak szexéhes, fékezhetetlen lények, akiktől védeni kell a nőket.)
Mindezt azzal bizonyította, hogy a szexuális forradalom előtt a házasság előtti szex default állapota a „nem” volt. Voltak ugyan kivételek, ismerte el, de a kulturális kiindulópont az volt, hogy a szexszel a házasságig vártak az emberek. De legalábbis a nők. „A férfi rábeszélhette ugyan a nőt, hogy kilépjen ebből a defaultból, és nem állítom, hogy mindenki szűzként érkezett meg a hitvesi ágyba, de a női erkölcsösségnek igenis értéke volt” – magyarázta, hozzátéve, hogy ez a felállás hatalmat is adott a nőknek a kapcsolat alakulásában. (Érdekesség, hogy korábban arról vol szó a beszélgetésben, hogy a sorozat következménye, hogy a szex árucikk lett, de arra senki sem mutatott rá, hogy ebben a keretben a szüzesség is árucikk.) Heather Mac Donald szerint a feminizmus térnyerése és a szexuális forradalom aztán megfordította a házasság előtti szex defaultját „nemről” „igenre”. Ma már a nőnek kell védenie magát a férfi libidó ellen, ami nem könnyű feladat – ismerte el.
Sajnos a fake news is alattomosan beszivárgott a beszélgetésbe, a moderátor ugyanis egy, a sorozat alkotójának tulajdonított idézettel próbálta meg kijelölni a beszélgetés irányát, miszerint Candace Bushnell egy interjúban arról beszélt, mennyire megbánta, hogy soha nem született gyereke, és az anyaság helyett a karrierjére koncentrált. Ezzel az idézettel csak az a gond, hogy a Twitteren maga Bushnell cáfolta, hogy valaha is elhangzott volna, sőt az ellenkezője igaz: soha nem bánta meg, hogy nem szült gyereket, és kicsi kora óta arra vágyott, hogy karrierje legyen.
Ez az apróság azonban nem akadályozta meg a résztvevőket, hogy kárörvendjenek kicsit a gyerektelen Bushnellen, és a fiatal hallgatóság orra alá dörgöljék a biológiai óra ketyegését. A családalapításnak megvan a maga ideje, ha nem lépünk, lekéssük – figyelmeztettek. „Nagyon örülök, hogy ez a személy rájött arra, hogy nem volt jó ötlet a karriert a gyerekvállalás elé helyezni, de persze most már késő” – mondta Hélène de Lauzun, aki szerint a Szex és New York célja épp az volt, hogy leválassza a szexualitást a gyereknemzésről és a családalapításról. Carrie Bradshaw-nak lehet, hogy sok „közösülése” és sok kapcsolata volt, de végső soron magányos maradt – mondta a szereplőről, aki mellől valójában soha nem fogytak el az emberek, és egy pillanatig sem tűnik magányosnak a sorozatban.
Hogy mégis legyen valami előremutató, megnyugtató iránya is a beszélgetésnek, a vége felé felvetődött a kérdés, hogy akadnak-e egyáltalán olyan sorozatok, amelyek a megfelelő értékeket képviselik. Ekkor az elkeseredés hangján szólalt meg az egyik előadó: nem igazán.
Talán a Peppa Pig, mert ott még van anya, apa, gyerekek, és minden normálisnak tűnik.
Kevesebb szex, több dráma - így néz ki Carrie Bradshaw spoileres új élete
„Nem maradhatunk azok, akik voltunk" - mondja a Szex és New York nosztalgiájára építő új sorozat, az És egyszer csak... első részében Miranda. Az alkotók nagyon igyekeztek, hogy meghallják az idők szavát, az első két - néha kissé didaktikus - részből azonban még korai megjósolni, hogy hová fut ki a barátnők élete.
Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: