Egy finn műgyűjtő gyanútlanul vett egy képet egy műkereskedőtől, később derült csak ki, hogy egy rég ellopott, 17. századi festmény került a birtokába.
A finn küldöttség szombaton a műkincscsempészet egy különleges fejezetét zárta le Neubrandenburgban, amikor átadta a város gyűjteményének az 1919-ben ellopott 17. századi festményt, Philipp Peter Roos (1655-1706) barokk művész Tájkép pásztorral és nyájjal című alkotását.
Helsinki legnagyobb magánműgyűjteménye, az Amos Rex igazgatója, Kai Kartio nyújtotta át az olajképet az északkelet-németországi múzeumnak.
A képet a finn gyűjtemény eredetkutatása során fedezték fel, ilyenkor szakértők ellenőrzik a tárgyak eredetét.
Amikor a finn gyűjtő, Amos Anderson (1878-1961) egy régiségkereskedőtől megvásárolta a festményt, nem tudhatta, hogy lopott művet vesz - mondta az ünnepélyes leleplezésen Kartio.
Anderson Németországban tanult, később lapkiadó és műgyűjtő lett.
A mecklenburgi tartomány legnagyobb gyűjteményének, a neubrandenburginak 1945 után teljesen nyoma veszett, a Helsinkiben felbukkant olajfestmény az első, amelyik a történelmi gyűjteményből visszatért a városba.
A képet 1919-ben egy létrával végrehajtott betöréskor vitték el 16 másik festménnyel együtt. A kutatás kiderítette, hogy a finn Anderson 1926-ban vásárolta meg.
Az üzletember gyűjteménye képezte az alapját az 1965-ben alapított, ma legnagyobb finn magán művészeti múzeumnak, az Amos Rexnek.
A neubrandenburgi kollekciónak 1890-ben több mint 10 ezer műtárgya volt, 1945-ben az összeset összepakolták és elvitték. A város 1945 április 30-a éjjelén leégett.
Miután a leltárjegyzékeket megtalálták, a gyűjteményt jelentették az elveszett kulturális javak német központjának (Deutsches Zentrum Kulturgutverluste - DZK), így kerültek az ellopott festmények a központ keresési listájára.
A Roos-festmény hátoldalán találtak egy 1890-ből származó leltári számot, ez vezetett el végül a neubrandenburgi gyűjteményhez.
Nyitókép forrása: Facebook/Amos Rex