Élet+Stílus MTI/hvg.hu 2021. március. 24. 09:27

Meghalt Roboz Ágnes koreográfus

Életének 95. évében kedden meghalt Roboz Ágnes koreográfus, karaktertánctanár, címzetes egyetemi tanár, érdemes művész. Magyarországon szinte nincs olyan jelentősebb hazai táncművész, aki ne lett volna Roboz Ágnes növendéke.

Roboz Ágnes, a „mesternő” – ahogy a hazai és nemzetközi táncszakma szólította  – az utolsó nagy mesterek egyike volt. A világ legnagyobb koreográfusaival, többek között Jiri Kyliánnal, Gret Paluccával, Hans van Manennel dolgozott együtt és leghíresebb iskoláiban tanított, megismertetve velük a karaktertáncot és a magyar néptáncot.

Magyarországon szinte nincs olyan jelentősebb hazai táncművész, aki ne lett volna Roboz Ágnes növendéke – emlékezik rá a Magyar Táncművészek Szövetsége. Egy nagyon tartalmas, aktív és szakmailag kiemelkedő életpálya áll mögötte.

Roboz Ágnes 1926. június 18-án született, táncművészeti tanulmányait a Troyanoff Balett Akadémián folytatta 1938 és 1944 között, majd 1950-ben szerzett koreográfus diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, ahol a tanszékvezető Szentpál Olga volt. Már a főiskolai évek alatt több gyár néptánccsoportját vezette és koreográfiákat készített.

A Fővárosi Operettszínház vezető koreográfusa volt 1950 és 1956 között, több nagy sikerű darab alkotója. Az 1950-ben megalakuló Állami Balett Intézet alapító tanára, a karaktertánc munkaközösség vezetője volt.

Drezdában, a Palucca Iskolában tanított 1958 és 1960 között, majd hazajövetele után ismét a balettintézetben folytatta munkáját. Közben folyamatosan és nagy sikerrel koreografált színpadon és filmen egyaránt. Dolgozott többek között a Szeressétek Ódor Emíliát, A kőszívű ember fiai, az Egri csillagok című alkotásokban és az Ex Antiquis együttessel.

Férje halála után, 1971-ben a holland kulturális miniszter meghívására a hágai Conservatoriumban oktatott magyar néptáncot és más népek táncait.

Az elkövetkező 35 évben táncpedagógusként dolgozott a Brabants Conservatoriumban, az Amszterdami Színiakadémián, a Rotterdami Főiskolán, a londoni Royal Ballet Schoolban, ahol még ma is az ö szisztémája szerint tanítják a tanároknak a karaktertáncot. Tizennégy évig a kölni nyári tánctanfolyam tanára volt. Tizenöt évig oktatott a világ számos nyári tanfolyamán (Egysült Államok, Chile, Olaszország, Dánia, Svédország, Franciaország, Finnország) és rendszeresen adott kurzusokat a Magyar Táncművészeti Főiskolán.

Koreografált a világ egyik legjobb együttesénél, a Nederlands Dans Theaternél, a Holland Nemzeti Balettnél és számos hivatásos folklór együttesnél.

2008-ban hazatért 35 éves hivatalos külföldi munkájából. 95 évesen is aktív tagja volt a hazai táncművészetnek és közéletnek: rendszeresen volt vizsgabizottsági tag, karaktertánc-kurzusokat adott, fiatal koreográfusok, alkotók patrónusa volt.

Munkásságát számos díjjal elismerték. Kitüntetései között van a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt (1995), a Pro Cultura Hungarica díj (2001), a Magyar Táncművészek Szövetsége Életműdíja (2006), 2008-ban pedig érdemes művész címmel tüntették ki.

Roboz Ágnesről a mozdulatművészeti mozgalom másik két alakjával, Preisich Irénnel és E. Kovács Évával együtt Börcsök Boglárka készített néhány éve dokumentumfilmet A mozdulat művészete címmel.

 

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.