A diákok legtöbbje tavaly március óta otthon, online vesz részt az oktatásban.
“Amit én érzékelek a hozzám forduló diákoknál nehézségként, az a család és barátok iránti aggodalom, valamint a bezártság, elszigeteltség érzése, ami megnövekedett stressz formájában jelentkezik” – mondta az Eduline-nak Palkovits Nóra tanácsadó szakpszichológus.
A HVG oktatási portálja az iskolabezárások első évfordulójához közeledve kereste fel a szakembert, hogy az online tanulás már most érzékelhető (például negatív) hatásairól kérdezze őt.
A középiskolás és az egyetemista korosztálynál nyilvánvaló problémákat okozhat az elszigetelődés a kortárs kapcsolatoktól”
– mondta a portál kérdésére Palkovits.
A szakpszichológus szerint az iskolai, egyetemi közösség fontos pont a mindennapokban a diákok számára, hiszen a többiekkel való kapcsolódásban bontakozik ki az önértékelés, az érzelmi fejlődés és az identitás. “A baráti és párkapcsolatok kialakítása, az intimitás megélése miatt is kihívást jelent ez az időszak”.
A nehezebb pillanatokon szerinte napirend betartásával lehet a legkönnyebben átlendülni. “A fizikailag korlátozott térben lehetőség szerint érdemes megkülönböztetni az alvás és az aktivitás terét, akár csak annyival is, hogy amikor tanulunk, akkor beágyazunk vagy átülünk egy másik székre az ágy helyett. Ez szó szerint segít minket a szűk térben is perspektívát váltani”.
A napirend tényleg hasznos lehet, ahogy a megfelelő étrend és a testmozgás is, mert mindegyik pozitívan hat a közérzetünkre és „megtart” minket, kereteket ad a határtalan, összefolyó otthonlétben”
– mondta.