A Magyar Waldorf Szövetség képviselői egyeztettek az oktatási államtitkárral, és megnyugtató válaszokat kaptak a kérdéseikre.
Mi is írtunk róla, hogy a múlt héten elfogadta a parlament a köznevelési törvény módosítását, amely többek között nehéz helyzetbe hozhatja az alternatív iskolákat is.
Szabó Zoltán a Magyar Waldorf Szövetség ügyvezetője az Indexnek most azt nyilatkozta, hogy
a köznevelési törvény nemrég elfogadott módosítása nem fogja hátrányosan érinteni a Waldorf-iskolák működését.
A Waldorf-szövetség képviselői szerdán egyeztettek a Waldorf-rendszer szerint nevelt, közel tízezer gyerek sorsát is érintő változtatásokról Bódis József oktatási államtitkárral és Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkárral.
A szülőknek kiküldött tájékoztató szerint sikerült visszavonatni a kötelező osztályozásra vonatkozó előírást, amely azért számít, mert a 30 éve Magyarországon is jelen lévő Waldorf-iskolák csak szöveges értékelést adnak a diákoknak.
A törvénymódosítás kötelezővé teszi minden iskolának, hogy a tanéveket félévekre kell bontani, és megtiltja a 30 százalékosnál nagyobb eltérést a kerettantervtől. A Waldorfban ugyanakkor éves bontásban dolgozzák fel az anyagot, és az indítvány megfogalmazásának pontatlansága miatt attól tartottak, hogy a 30 százalékosnál nagyobb eltérés tiltása esetleg szabotálná a Waldorf-pedagógiát.
Az oktatási államtitkársággal folytatott egyeztetésen ugyanakkor a felek tisztázták, hogy a Waldorf-iskolák gyakorlata megfelel a most elfogadott módosításoknak is.
Szabó Zoltán elmondta, hogy az oktatási államtitkárság elismeri a Waldorf-iskolák eredményeit – amit az Index szerint alátámaszt az is, hogy januárban a Műcsarnokban tartott Waldorf-napon a minisztérium küldöttje hangsúlyozta, hogy a Waldorf-iskolákat a hazai köznevelésfontos szereplőinek tartják.
Szabó szerint az iskola- és óvodakezdés halasztásának elbírálásához a gyakorlatban az állami hivatalok valószínűleg ezentúl is alapvetően az óvoda véleményét fogják figyelembe venni. Hozzátette, hogy a központosítással járó többletadminisztráció érdemben nem korlátozza majd a szülők jogait.
A köznevelési törvény azon módosítása pedig egyáltalán nem érinti a Waldorf-iskolákat, amely elveszi a nevelőtestület jogát, hogy véleményezzék az iskolaigazgatói pályázatokat. A Waldorf-kerettanterv alapján ezentúl is a pedagógiai kollégium dönt a személyi kérdésekről, így az igazgatók kinevezéséről is.
(Index)