Élet+Stílus hvg.hu 2019. május. 24. 07:28

Félelmetes, hogy mennyi káros anyagot lélegezhetünk be egy budapesti buszmegállóban

A Greenpeace mérései szerint kétszer-háromszor annyi káros anyag kerül a tüdőnkbe egy forgalmas buszmegállóban állva, mint néhány utcával arrébb. A megállókban mért légszennyezettség többször a határértéket is meghaladta, miközben a hivatalos mérőállomásokon nem érte azt el.

A Greenpeace 2019 áprilisában légszennyezésmérő eszközzel vizsgálta a nitrogén-dioxid (NO₂) légszennyezettséget három fővárosi buszmegállóban. A mérések azt mutatták: a buszmegállókban jóval magasabb, akár két-háromszor akkora lehet a nitrogén-dioxid-szennyezettség, mint a hivatalos mérőállomásokon.

A jellemzően szűk, magas házaktól határolt Népszínház utcában a mérési idő kétharmadában a határérték felett volt a légszennyezettség.

A 99-es busz Népszínház utcai végállomásánál körülbelül háromszor, a Blaha Lujza tér másik oldalán, a Rákóczi úti buszmegállóban pedig több mint kétszer akkora volt az NO₂-koncentráció, mint a közelben lévő Teleki téri, illetve Erzsébet téri mérőállomásokon.

Még a légszennyezettségéről közismert Széna téri mérőállomás is jellemzően alacsonyabb NO₂-koncentrációs értékeket mutatott, mint a pár méterre lévő Széll Kálmán téri buszmegállóban mért adatok. A buszmegállókban mért légszennyezettségi értékek több esetben meghaladták a határértékeket is, miközben a mérőállomásokon egyszer sem.

A mérések tehát megmutatták: a hivatalos mérőállomások adatai sokszor kedvezőbb értékeket mutatnak, mint amekkora a valódi légszennyezettség egyes helyszíneken.

A Greenpeace megvizsgálta a fővárosban közlekedő, tömegközlekedésben használt buszállományt is. Ebből kiderül: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megrendelésére a fővárosban közlekedő 1432 autóbuszból még mindig mintegy 600 darab nagyon alacsony környezetvédelmi besorolású (EURO 0-III), erősen légszennyező busz. Ezek szennyezése sokszorosa a modernebb (EURO IV-V-VI-os besorolású) buszoknak.

A mérésekből az is kiderült tehát, hogy a dízel személyautók mellett a közösségi közlekedésben használt régi dízel buszok is komolyan felelősek a városban mérhető légszennyezésért.  

Sajnálatos módon a buszállomány átlagéletkorának 2013 óta tartó csökkenése 2016-ban megállt, sőt azóta újra 10 éves életkor fölé nőtt a fővárosban futó, közösségi közlekedésben használt buszállomány átlagéletkora.

A Greenpeace azt várja a fővárosi vezetéstől, hogy a régi dízel járművek korlátozásával sürgősen cserélje le a BKK megrendelésére közlekedő régi, szennyező buszokat, és mielőbb tiltsa ki Budapestről az egyéb egészségkárosító, elavult járműveket.