Élet+Stílus hvg.hu 2018. november. 21. 08:42

Rasszizmussal vádolják a Dolce & Gabbanát

Kiverte a biztosítékot, hogy az új reklámjukban egy ázsiai modell pálcikával próbál meg olasz ételt enni.

A Dolce & Gabbana legújabb reklámjában egy kínai modell – a márka ruhájában természetesen – nevetgélve próbál meg evőpálcikával enni olyan tipikus olasz ételekből, mint a pizza, a cannoli és a spagetti. A reklám a divatcég új, DG Loves China című kampányának a része, a közösségi oldalakon azonban össztűz alá vették.

View this post on Instagram

#DGlovesChina ? More like #DGdesperateforthatChineseRMB lol.  In a bid to further appeal to luxury's covetable Chinese consumers, @dolcegabbana released some hella offensive “instructional” videos on the usage of chopsticks.  Pandering at it's finest, but taken up a notch by painting their target demographic as a tired and false stereotype of a people lacking refinement/culture to understand how to eat foreign foods and an over-the-top embellishment of cliché ambient music, comical pronunciations of foreign names/words, and Chinese subtitles (English added by us), which begs the question—who is this video actually for?  It attempts to target China, but instead mocks them with a parodied vision of what modern China is not...a gag for amusement. Dolce & Gabbana have already removed the videos from their Chinese social media channels, but not Instagram.  Stefano Gabbana has been on a much-needed social media cleanse (up until November 2nd), so maybe he kept himself busy by meddling with the marketing department for this series. Who wants to bet the XL cannoli “size” innuendos were his idea? Lmao. • #dolceandgabbana #altamoda #rtw #dgmillennials #stefanogabbana #shanghai #chinese #italian #cannoli #meme #wtf #dumb #lame #chopsticks #foodie #tutorial #cuisine #italianfood #asianmodel #asian #chinesefood #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Volt, aki sértőnek nevezte, mert hamis sztereotípiákkal próbálja megszólítani a célcsoportot – a kínai vevőket –, hiszen azzal űz gúnyt az emberekből, hogy nem képesek vagy nem tudják hogyan kell enni a külföldi konyhák ételeit.

A kisfilm megjelenése óta nagyon sokan fejezték ki a csalódásukat a márkában. Nevetségesen sértőnek nevezték a reklámot, amely új szintre helyezi a tudatlanságot. Mások bojkottal fenyegették meg a Dolce &  Gabbanát, ha nem kér bocsánatot.