Széll Tamás kést élez, répát hámoz, Szulló Szabina szarvasgombát tisztít, forog a borsőrlő, jelez a sütő, valaki lisztet szór a munkalapra. Zajok, amelyekből képes zenemű születni, még akkordok is hallhatók a szerzeményben.
A közelmúltban nyitott Stand étterem videóklipjéhez Gál Kristóf zeneszerző konyhai hangokból alkotott zenét, Terei Miklós rendező-operatőr vette fel a képanyagot.
" Mindenképpen egyedi filmet terveztünk, eredetileg felmerült az is, hogy az étterem átalakítására építünk fel egy koncepciót ” – meséliTerei Miklós. „Két alkotótársammal, Tokodi Gáborral és Rosta Gáborral végül együtt találtuk ki, hogy készüljön zene konyhai zajokból, és legyen a film a zenéhez passzoló videóklip-szerű alkotás." Az ötlet kivitelezéséhez Gál Kristóf zeneszerzőt keresték meg, aki hétköznapi tárgyak keltette hangokból már korábban is komponált.
Egy egyszerű filmes forgatáshoz képest itt bonyolultabb folyamatot követtek az alkotók. A Stand csapatával való közös ötletelés elengedhetetlen volt, össze kellett írni, milyen éttermi zörejek lehetnek érdekesek. Keverés, kavarás, a tűzhely begyújtása, lisztszórás, sószórás, egy leeső faszéndarab, vagy egy palack bor kinyitása, a konyhai eszközök által keltett hangok – mind-mind játszottak. Először ezeket kellett felvenni speciális módon és izoláltan. A hangot kiadó tárgyakra úgynevezett kontaktmikrofonok is kerültek. Ezeket úgy kell elképzelni, mint egy sztetoszkóp, arra is képesek, hogy magában a tárgyban keletkező hangot is rögzítsék.
„Technikailag egy működő konyhán nem tudtuk volna felvenni ezeket a hangokat ilyen tisztán. Ott óriási az alapzaj, mennek a szagelszívók, a hűtők. Így az étterem termelői konyhájának egy külön, zajmentes szobájában vettünk fel minden hangot Széll Tamás segítségével. Ezzel a módszerrel tudtuk a valóságba átültetni ötletünket.” – meséli a rendező. A kész zeneműhöz ezután egy hosszúra nyúlt szabadnapon készült a képi anyag. A Stand csapata a forgatáson szabályosan ritmusra munkálkodott a konyhában. A felvételek készítésekor sokszor a zenét is lejátszották nekik, hogy megfelelő ütemben dolgozzanak. Hogy a kép és hang tökéletes egységet alkothasson.
„Ennek a filmnek az egyik legnagyobb nehézsége a technikai bonyolultságán túl, talán az volt, hogy képesek legyünk megvalósítani az elképzelésünket . Nagyon nehéz elképzelni milyen zene születhet konyhai zajokból és a zene is csak akkor kelt igazán életre, mikor már a képek is mellé kerültek. De szerencsére a végeredménnyel mindenki nagyon elégedett.” – zárja gondolatait a rendező-operatőr, aki amellett, hogy csapatával nem először teljesít megbízást kiemelkedő hazai éttermeknek, már számos alkalommal dolgozott a Stand séfpárosával.