A tizedikes szakközépiskolások átlageredménye a hatodikos általános iskolásokét sem éri el, a többi iskolatípusban tanuló diákok eredménye nem javult az elmúlt évekhez képest.
Nem javult a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési készsége, a szakközépiskolások átlageredménye viszont siralmas – ez derült ki a 2017-es kompetenciamérés csütörtökön nyilvánosságra hozott eredményeiből, amelyet az Eduline ismertet.
A matematikai és szövegértési kompetenciát mérő tesztek átlagpontszámából jól látszik, hogy hiába szabta át a kormány a teljes közoktatást és szakképzést, a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok teljesítménye alig-alig változott. Az Oktatási Hivatal elemzésében azt írja, az adatok a közoktatás teljesítményének időbeli alakulásában nem tanúskodnak semmilyen, statisztikailag alátámasztható változásról, számottevő különbségek nem tapasztalhatók, enyhe ingadozásokat láthatunk mindössze a szövegértés és a matematika területén.
Még mindig hatalmasak a különbségek a falusi és a fővárosi iskolákban tanulók, a budapesti, a nyugat-magyarországi, valamint az észak-magyarországi és észak-alföldi diákok teljesítménye között. A legrosszabb átlageredményeket mind matematikából, mind szövegértésből az észak-magyarországi és az észak-alföldi diákok, valamint a községekben élő tanulók produkálták, míg a legmagasabb pontszámot a budapesti diákok szerezték.
Még ennél is nagyobb a különböző iskolatípusok tanulói teljesítménye közötti különbség: a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokba járók 160-175 ponttal jobb átlageredményt értek el, mint az általános iskolákban tanuló kortársaik, az előnyük a 10. évfolyamon is jelentős marad, és jobb eredményeket értek el a négyosztályos gimnáziumok tanulóinál is.
A szakközépiskolákban – vagyis a korábbi szakiskolákban – azonban siralmasak az eredmények, a tizedikes szakközépiskolások átlageredménye a hatodikos általános iskolásokét sem éri el.