Ma már sok olyan étterem üzemel a világon, amely akár napi 2-300 vendég után is nulla kilogramm hulladékot termel, de az átlagos számok, pláne Magyarországon, még brutálisak. A Z generáció tagjai viszont szokatlan igényeikkel elérhetik, hogy változás történjen.
Könnyebb lesz a menü megtervezése, mielőtt valaki ellátogat egy vendéglátóhelyre – a felhasználók képein ugyanis a jövőben megjelöli az alkalmazás, hogy az étlapról mely tételről lehet szó.
Február óta két tucat kiválasztott országba ismét utazhatnak kínai turistacsoportok, köztük Magyarországra is. Április elején meg is érkezett hozzánk az első turnus. Bárhol is landolnak, sztároknak kijáró fogadtatás várja őket, a fél világ tőlük várja a turisztikai szektor felélesztését. Csakhogy az ágazat a koronavírusévek alatt elsorvadt, és hiába van erősödőben, egyelőre képtelen kielégíteni a hirtelen újra berobbant keresletet. Ez a gond egyelőre csak a Kínával szomszédos országokat sújtja, a turistaözön most még csak rájuk zúdul. A nyugati féltekének még várnia kell, már csak azért is, mert a Covid alatt a repülőjáratok is leépültek, azokból sincs elég.
Magyarország egészéről készít étteremlistát a Michelin Guide. Hamarosan kiderül, mely hazai éttermeket talált érdemesnek arra a patinás gasztronómiai kalauz, hogy szerepeltesse a kiadványban, és csillaggal vagy más elismeréssel értékelje teljesítményüket.
Felpezsdült az éttermek, kocsmák, diszkók forgalma a nyáron, de az elszenvedett veszteségeket nem lehet behozni. Egy negyedik járványhullám csődök sorát indíthatja el, hacsak az állam közbe nem lép.
Munkaerőhiány, folyamatos drágulás és kiszámíthatatlan jövőkép – ezek az átlagos hétköznapok egy étterem életében a koronavírus után. Ahogy arról februárban már írtunk, a koronavírus járvány mellett az alapanyagárak növekedése és a munkaerőhiány is komoly problémát okozott a vendéglőknek. Most ismét megkérdeztük a tulajdonosokat, a nyitás után milyen állapotok uralkodnak a szakmában.
Otthon ragadt családok, elmaradó turisták, bizonytalan fogyasztók, lezárások – az elmúlt évben több csapás is sújtotta a hazai vendéglátókat. Az éttermek, szolgáltatók eredménye között azonban óriási különbségeket láthatunk: a földbe álló luxuséttermekkel szemben volt, aki szépen tudta növelni bevételét a pandémia ellenére is. A 2020-as cégbeszámolók alapján próbáltuk felvázolni azt, hogyan étkeztünk tavaly.