Állj mellénk! Legyél pártoló tag!

#Modem

hvg360 Horányi Attila

Nem megmunkálni, hanem gyengéd figyelemmel helyzetbe hozni – Berhidi Mária kiállítása a MODEM-ben 

A tavaly elhunyt Berhidi Mária még november 10-ig látható retrospektív kiállítása nemcsak különlegesen finom alkotói szubjektumából táplálkozó minimalista szobrainak, hanem meghatározó művészetszervezői tevékenységének is méltó emléket állít. A tárlatról, melyen néhány alkotótársa munkái is szerepelnek, az életművet hosszú ideje követő Horányi Attila művészettörténész írt kritikát.

hvg360 Bihari Ágnes

Így találkozik a középkori szúfi misztika a mesterséges intelligenciával egy művész vásznán a debreceni MODEM-ban

Refik Anadol török származású Kaliforniában élő MI-művész igazi sztár a nemzetközi újmédia színtéren, akinek alkotásai nem csak a világ művészeti csúcsintézményeiben, de nagy presztízsű szórakoztatóipari események színpadi látványaiként is szemet kápráztatnak – és ez szó szerint értendő. Itthon most először, Debrecenben lehet találkozni egyik munkájával, még szeptember végéig. A kiállítás kapcsán a műfaj nemzetközi színterén mozgó magyar szakértő, Lukács Viola kurátor beszél az alkotóról, valamint az adatvezérelt, mesterséges intelligencia által generált művészet értékeiről és kritikájáról.

Gazdaság Gonda Gréta

Panelprolikból a rendszerváltás vesztesei vagy elégedett lakók? Így változott a lakótelepi identitás ötven év alatt

A városi lakosság jelentős része lakott már több-kevesebb ideig lakótelepeken, de legalábbis mindenkinek van minimum egy olyan ismerőse, aki élt már panelban. Véleménye is van mindenkinek a panelról, azonban a közhiedelemmel ellentétben a szociológiai kutatások kedvezőbb képet mutatnak a megítélésükről. A debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ 2019-es PANEL kiállítása a régió városképi arculatát máig meghatározó panel technológiával épült lakótelepeit kutatta, többek között azt a kérdést feszegetve, hogy létezik-e panelidentitás? A kiállítás kurátorával, Süli-Zakar Szabolccsal beszélgettünk.

Műértő Műértő

Panelidentitás

Idősebbek talán emlékeznek még Eldar Rjazanov szovjet rendező 1975-ös filmjére, A sors iróniájára. Szilveszter éjjelén, bevodkázva, a kötelező gőzfürdő után Zsenya rossz gépre száll, és Moszkvát összekeveri Leningráddal (ma Szentpétervár). Mindkét városban létezik ugyanolyan nevű utca, amit bediktál a taxisnak, pont úgy néz ki a lakótelep, a ház, a lift, az ajtó, sőt még a kulcs is illik a zárba, és a villanykapcsoló is ugyanott van.