A szerbiai születésű művész tizenkét évvel ezelőtti, hatalmas sikerű performanszát játssza újra a legnagyobb összeget ajánló rajongóival, a bevételeket pedig Ukrajna megsegítésére költi.
Jelentős késéssel, de végre magyarul is megjelent a világ ma élő egyik legjelentősebb művésze, a Lady Gagától James Francóig illusztris rajongótáborral rendelkező, a Szex és New Yorkba is beleírt Marina Abramović önéletrajza: az Aki átment a falon lenyűgöző, zsigerekig hatoló olvasmány.
Aranyos és ezüstös csillogás, káprázatos, méregdrága műtárgyak, látvány és látvány, interaktív, szórakoztató művészet – az idei Art Baselen ismét ereje teljében mutatkozott meg a nemzetközi műtárgypiac. A galériák fölkészülten fogadták a megjelent újgazdagokat, celebeket és persze a műértő gigagyűjtőket is, akik tömegével jöttek a világ minden tájáról. A mintegy nyolcvan intézményből érkezett múzeumigazgatók és kurátorok ugyancsak komoly vásárlóerőt képviseltek. A pazar májusi aukciós eredmények ismeretében a vásár kezdete előtt az aggodalmaskodók még úgy vélték, hogy a potenciális vásárlóközönség túlságosan kiköltekezett, és ez veszélyeztetheti az Art Baselen az eladásokat, de tévedtek. Az idei a vásár 46 éves történetének az eladások szempontjából legerősebb éve volt.
A művészet minden műfajának megvannak a világsztárjai, de nem minden műfajnak vannak milliárdosai. Ez persze nem csak a művészetben igaz: ki hallott már súlyemelésből vagy futóvadlövésből meggazdagodott sportolóról, miközben a legjobb teniszezők vagy focisták gázsija a filmcsillagokéval vetekszik? Damien Hirst, Jeff Koons vagy Gerhard Richter a szupergazdagok közé tartozik – az ő műveiket haza lehet vinni, fel lehet akasztani a falra, posztamensre lehet állítani. Egy installációkat készítő művésznek már nehezebb a dolga: alkotásainak elhelyezése, működőképességének megőrzése számos gyűjtőt megoldhatatlan feladat elé állít. Még rosszabb helyzetben vannak a land art művészei – ők rendszerint a tájat formálják műalkotássá, amelynek legfeljebb a dokumentációja, makettje, vázlatai értékesíthetők. De talán senkinek sem olyan nehéz ropogós bankjegyekre váltani a sikert és a népszerűséget, mint a performanszművészeknek – ez még akkor is igaz, ha Yves Kleintől kezdve Tino Sehgalig és Ragnar Kjartanssonig többen adtak már el performanszokhoz kapcsolódó immateriális értékeket is.
Nincs ártatlan tekintet – a roma test politikája / Miből él a performer? – Marina Abramovic és az ingatlanbiznisz / Ember a gépnél – a /////////fur//// a Ludwig Múzeumban / Töltsd le az otthonod – Otthon Design 2015 / Presztízsbefektetés – Gauguin-blockbuster Bázelban / Csak keményen! – Beton Workshop és S’39
Mi a mellnagyobbításban vagyunk újítók, ők negyven évvel ezelőtt farokcsonkításban voltak úttörők. Mi habpartizunk, ők inkább disznóvérben és mustban dagonyáztak. Még ma is akad olyan performer, aki wellness hétvége helyett inkább napokig ül egy üres szobában, a falra meredve. Ötven év performansza július 18-tól önálló múzeumot kap Londonban.
A vártnál kevésbé sokkolta egy provokatív alkotásairól híres szerb művész retrospektív kiállítása a New York-i közönséget, pedig Marina Abramovics életműve igencsak bővelkedik ijesztő, erőszakos, néha gyomorforgató részletekben.