2029-ig mindhárom Németországban működő mobilszolgáltató kiveszi a kínai komponenseket a hálózati berendezéseiből. A német kormány szerint nincs semmi látnivaló, Peking azonban továbbra is hangsúlyozza: semmi bizonyíték arra, hogy veszélyes lenne a technológiájuk.
Magyarországon elsőként nyilvánosan elérhető ajánlatban tette elérhetővé ügyfelei számára a „standalone”, azaz önálló 5G technológiát a Yettel. Ezzel a fejlesztéssel válik valóra az 5G-szabvány számos előnye, így az új megoldás többek között lényegesen lerövidítheti a hálózati válaszidőt, tovább növelheti az elérhető le- és feltöltési sebességet, és további új digitális szolgáltatások bevezetését is lehetővé teszi.
Amennyire nem váratlan, éppen annyira kellemetlen helyzettel szembesülnek a britek: miután amerikai nyomásra elkezdték kipakolni mobilhálózataikból a Huawei berendezéseit, jelentős leállásokat, kieséseket tapasztalnak az ügyfelek. Hasonló probléma más országokban is kialakulhat, ahogy erre már éve óta figyelmeztetik a kormányokat az iparági szakértők.
Kimondottan a különféle online kapcsolódásra képes kütyüinket összefogó dolgok internetéhez biztosítana 5G-s hálózatot a Sateliot műholdja ott, ahol a földi mobilhálózatok nem elérhetőek. A tervek szerint egyszer majd 250 ilyen GroundBreaker fedné le a teljes Földet.
Ha az 5G-s megoldásokat ugyanolyan módon használnánk, mint a 3G és 4G hálózatokat, akkor a növekvő kapacitás miatt az energiafogyasztás drasztikus emelkedése következne be. Egyes szolgáltatók akár kétszeres növekedéssel is számíthatnának, ami a jelenlegi energiapiaci helyzetben különösen érzékenyen érintené őket és a fogyasztókat egyaránt. Az 5G azonban – ha megfelelő körültekintéssel alkalmazzák – az energiafogyasztás jelentős csökkentését teszi lehetővé, derül ki az Ericsson kutatásaiból. A vállalat tavaly egy olyan tesztprojektről is beszámolt, amelynek során forgalomarányosan 90 százalékkal kevesebb energiát fogyasztott az 5G hálózat a 4G-nél. Sőt, a technológia más szektorok fogyasztásának – és kibocsátásának – csökkentését is felgyorsíthatja.
A hungaroringes kör után ezúttal a ZalaZone tesztpályán mutatták be a mérnökök, hogyan is lehet 5G segítségével távolról irányítani járműveket. A zalaegerszegi pálya aszfaltján haladó személyautót – amelyben csak biztonsági okokból ült személyzet – a mérnökök Győrből vezérelték.
Átadták az Óbudai Egyetem, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat, és a Vodafone Magyarország együttműködésében kialakított, 5G hálózatok mérésére szolgáló laboratóriumot hétfőn Budapesten.
Bár még az 5G-s tornyok sem terjedtek el igazán, kínai kutatók egy már ennél is újabb fejlesztés határait feszegetik. A kísérleti eszköz első eredménye mobilos közegben soha nem látott adatátviteli sebességről árulkodik.