Legyen egy S5, gyerünk élvezkedni, adta ki a parancsot féktelen duhajságra kiéhezett kicsi énem.
Legyen egy S5, gyerünk élvezkedni, adta ki a parancsot féktelen duhajságra kiéhezett kicsi énem. A V8-ast korébban már száműzték, helyét kompresszoros V6-os vette át. Eleinte csak méregettem a továbbra is a legszebb Audi címét birtokló kupét, de aztán amikor beröffent a motor, és dinamikusra hangoltam a menüben a karakterét, meggyőzött. Fantasztikus a hangja, eszméletlenül gyorsul és olyan szépen gurgulázik a motor, mintha skálázni tanult volna az iskolában. A teljesen új kormány mögött megbújó váltókapcsolókkal lesz igazán izgalmas a játék, visszaváltáskor pajzán gázfröccsök teszik felejthetlenné a túrát. A fogyasztás brutális, a 8,1 literes gyári adat dupláját leküldtük a torkán. De ment is a kocsi becsületesen. Lassította utunkat minden körforgalom, a háromsávos kihalt spanyol körforgókban 4-5 percig piruetteztünk, pont addig, amikor a kerekek alatt megolvadó aszfalton kezdtük elveszíteni a tapadást. Olyan volt, mint egy vad andalúz tánc. Duplakuplungos váltóval adták, azzal az igazi.
Mielőtt belehaltunk volna a tesztbe, leváltottuk az S5-öst, hogy megnézzük, milyen A5-öst vesznek majd a pór magyarok. A kétliteres, kézi váltós 211 lovas TFSI próbája után annyit csettintgettünk a nyelvünkkel, hogy a környék összes bikája körénk gyűlt. Nekik is elmagyaráztuk, hogy ez a kocsi így tökéletes, ahogy van. 11 litert azért benyelt a besnye, pedig a PR-es kollégák 6,4 literes átlagról regéltrek. Ha ütnének sem kellene nagyobb motorral. Persze, nem szeretem az erőszakot, így a quattro összkerékhajtású, duplakuplungos váltóval szerelt, háromliteres, 245 lovas dízelt is lenyomhatják a torkomon, jól összerakott autó, körforgalom gyilkolásra kiváló, sikerült 10 literes fogyasztást kipréselnünk belőle (gyári adat: 5,7 liter/100 kilométer).
Az igazi meglepetés azonban az ötajtós sportback kupé (mostantól öt üléssel is rendelhető) volt kétliteres, papíron szánalmasan mutató 163 lóerős motorral. Állítólag egyes piacokon számít a környezetvédelem, a 177 lóerő ott már sok lenne, ezért butították le az A5-öst. Szóval, ezzel a belépő motorral, a nagyobb kasztnival, ráadásul a takarékos beállítást használva tettük kritikus próbára az Audit. Mit ne mondjak, az S5 után ez tetszett a legjobban. Hét litert evett kézi váltóval, ami szép teljesítmény, úgy, hogy autópályán 160-nal is közlekedtünk, és nem alamuszi nyuszi módján. A 4,7 literes gyári átlagfogyasztáson már nevetni sem tudok.
A magyar vevők megnyugodhatnak: nálunk 177 lóerővel adják a megőjult LED-es lámpákkal csábító (feláras) 2,0 TDI-t. A Jerezben kipróbált háromliteres 272 lovas TFSI nem választható egyik kasztnihoz sem az Audi magyar honlapja szerint, viszont a 333 lovas izomgépet mindháromhoz felkínálják. Az A5 kabriót legolcsóbban 11,6 millióért kapunk (1,8 TFSI), az S5 kabrió ára 19,966 millió forint. Az első ügyfélautók novemberben érkeznek a hazai kereskedésekbe.
A ráncfelvarrás nem múlt el nyomtalanul, egy millimétert nőtt az autó minden változata. A belsőben alig észrevehetőek a változások, egyszerűsödött néhány funkció, megújult az S line sportcsomag, megkapta az A5 az A7-ben megismert csodaszép fabetéteket. A háromliteres quattro változatokhoz sportdifferenciál jár, akárcsak az S modellekhez.
A két benzines (a benzines belépőmodell 1,8 literes és 170 lovas) és a három dízelmotort (a 2,7 literes helyett a háromliteres V6-os 204 lóerővel is elérhető) automatikus motorleállítással és –indítással szerelik. A kedvezőbb fogyasztás érdekében a rendszer fékezéskor neregiát táplál vissza az akkumulátorba.
Az újdonság 1.8 TFSI teljesítménye 125 kW (170 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 320 newtonméter, papíron a manuális sebességváltóval szerelt A5 Coupé 5,7 liternyi üzemanyaggal is beéri 100 kilométerenként. A 0-100 km/h közötti sprinthez az A5 Coupé 7,9 másodpercet igényel, az S5 ugyanezt 4,9 alatt teszti meg. A 2.0 TFSI 155 kW (211 LE) teljesítménye mellett már 350 newtonméter maximális forgatónyomatékkal szolgál. Álló helyzetből 6,5 másodperc alatt gyorsít 100 kilométer/órás tempóig.
Győri motorja az Audi S5 Coupé szíve. Forgatónyomatéka és gyorsulási képessége mindjárt az első métereken elbűvölő. A V6-os 3.0 TFSI-aggregátot töltőlevegő-hűtéssel kiegészített, innovatív mechanikus feltöltése kompakt erőművé avatjaAz S5 Coupé kizárólag a villámgyors működésű, 7-fokozatú, kettős tengelykapcsolós S tronic váltóval készül. Fejlett megoldásai, mint például az önzáró központi differenciálművel és kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzással működő quattro összkerékhajtása, az Audi S5 Coupé modellt különleges sportautóvá avatják.
Forgatónyomaték-diagramján nem csupán a 440 newtonméteres csúcsérték figyelemre méltó, hanem a görbe futása is, a maximum 90 százaléka a 2200 és 5900 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. Rendkívül érzékeny gázadási reakciói, illetve óriási vonóereje révén az S5 Coupé álló helyzetből mindössze 4,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra.
Az S5-ös már alapkivitelben 18 hüvelykes alumíniumöntvény keréktárcsákon szalad, küllői mögül az első féktárcsák S5 emblémái fokozzák a hangulatot. Számos innováció tarkítja az A5 széria- és exralistáját: sebességfokozat ajánlás, Bang&Olufsen hifi, Google-navigáció és dugófigyelő, internet az autóban, sávtartó kormányzási segéddel, tolatókamera, holttérfigyelő, elalvásra figyelmeztető, teljes megállásra képes sebességtartó automatika, gazdaságos útvonal-vezetés (az MMI Navigation plus navigációs rendszer gazdaságos útvonal-vezetési funkciója a térkép adataiból alternatívaként egy lehető legrövidebb táv és menetidő jellemezte útvonalat is számít, ami a tüzelőanyag-fogyasztás mérséklését szolgálja. A kalkuláció dinamikus, így akár a pillanatnyi közlekedési szituációt is tekintetbe veheti.), stb.
Az Audi S5 Coupé fedélzetén a színtiszta sportosság az úr, az S5 lenyomatok, fűthető és elektromosan állítható (opcionális) első S sportülésektől a szintén az emblémát hordozó bőrbevonatú multifunkciós sportkormányon át, egészen az alumínium sebességváltó-kapcsolóbillentyűkig. Alapára 18,79 millió forint, de ha élvezni akarjuk minden pillanatát az autózásnak, akár 25 milliót is kifizethetünk a komolyabb extrákkal együtt. A legolcsóbb A5-ösért (1,8-as motrral) 10,405 millió forintot kérnek, a kétliteres változat indulóára 13,575 millió forint, a kis dízel 11,133 millióba kerül, a nagyobb 13,227 millióba, a nagy pedig összkerékhajtással és S tronic váltóval 15,159 milliü forintba kerül.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Audi S5/A5 3,0 TDI quattro/A5 2,0 TFSI/A5 Sportback 2,0 TDI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2995/2967/1984/1968 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 333 lóerő 5500-7000-es fordulaton 245 lóerő 4000-4500-as fordulaton 211 lóerő 4300-6000-es fordulaton 163 lóerő 4200-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 440 Nm 2900-5300-as fordulaton 500 Nm 1400-3250-es fordulaton 350 Nm 1500-4200-as fordulaton 380 Nm 1750-2500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2751/2810 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4640 / 1854 / 1369 |
Csomagtér | 455-829 liter 480-1283 liter |
Saját tömeg (kg) (vezető nélkül) | 1675/1640/1550/1540 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 250/250/245/216 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 4,9/5,8/6,5/8,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 8,1/5,7/7/5 |
Országúti | 6,6/5,1/5,8/4,6 |
Városi | 10,7/6,8/8,8/5,8 |
Tesztfogyasztás | 17/10/11/7 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 190/149/159/132 |
ÁRA |
18,790 millió forinttól |