Eddig nem született ilyen rossz eredmény az Euro NCAP-értékelések során.
Egyre fontosabb szerepet játszanak az autók biztonsági rendszereiben a komplex vezetéstámogató technológiák. Az Euro NCAP szervezet néhány éve külön teszteken értékeli ezeket is, mely során két fő tényező határozza meg egy ilyen rendszer hatékonyságát: az egyk az Asszisztencia Kompetencia, ami egyfajta egyensúly a jármű által nyújtott segítség szintje, és aközött, hogy a rendszer, milyen mértékben segíti a járművezetőt a vezetési feladataiban maradni. A másik a Safety Backup, amely a kritikus helyzetekben alkalmazott védelmi intézkedéseket értékeli. Az értékeléseket időről időre felül is vizsgálják a technológia fejlődésével.
A szervezet most öt autót értékelt, amelyek közül kiemelkedő eredményt ért el a BMW i5 és a Mercedes-Benz C-osztály. Ezek az autók képesek nagymértékben segíteni a sofőrt – közölték – miközben a figyelmét is fenntartják, hogy szükség esetén visszavehesse az irányítást. A Volkswagen ID.7 és a Volvo EC40 modellek szintén jól teljesítettek.
A BYD Atto 3 ugyanakkor kiábrándítóan szerepelt, és „nem ajánlott” minősítést kapott – írja a szervezet oldala. A jármű adaptív sebességtámogató rendszere nem tudta megfelelően értelmezni a közúti táblákat, és csak szerény asszisztencia kompetenciát ért el. A biztonsági támogatás terén pedig nem érte el a minimumkövetelményeket sem. A rendszere nem segít abban az esetben, ha egy nem reagáló vezető útakadály – például egy előtte álló autó felé – közeledik. Egy ilyen kritikus helyzetnél a rendszer a hosszabb ideig tartó inaktivitás után konkrétan kikapcsolja a kormányzás támogatását, miközben fenntartja a sebességszabályozást – a nem reagáló sofőrt pedig a sorsára hagyja.
A reakciók hiánya miatt az Atto 3 nulla pontot ért el a 25-ből a nem reagáló vezetői beavatkozás tesztjén, és csak a „gyenge” és a „megfelelő” eredményeket kapta vissza a rendszerhiba és az ütközés elkerülése kategóriákban. A BYD rendszerei az Euro NCAP tesztjein is nehezen tudták azonosítani a közlekedési táblákat, „szerény” 55 százalékot értek el a Vehicle Assistance esetében.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a BYD Atto 3 2022-ben átesett az Euro NCAP töréstesztprogramján, és ötcsillagos biztonsági minősítést kapott. Az angol AutoExpress a mostani eredmények kapcsán rá is kérdezett az Euro NCAP-nél, hogyan lehetséges, hogy a legmagasabb biztonsági pontszámot elért autó „nem ajánlott” státuszt ért el. A szervezet azt közölte, hogy a jelenlegi minősítési rendszere az általános besorolásnál nem vizsgálja a vezetéstámogató-rendszerek pontos működését, csupán azt listázza, hogy vannak-e ilyen, vezetőt segítő rendszerek. Ez 2026-ban módosul is, amikor új minősítési rendszert vezetnek be.