Az egyik oldalon az extra vámtarifákkal szorongatott kínai szereplők, a másikon a saját problémáival küzdő európai gyártók.
A 2024-es Párizsi Autószalon jelenti most a legújabb színpadot a kínai és európai autógyártók rivalizálása számára, kiváltképp az elektromos járművek piacán.
A kínai gyártók, mint a BYD, a Leapmotor és a GAC, egyre nagyobb teret próbálnak nyerni Európában, míg az európai márkák, köztük a Volkswagen és a Stellantis, mindent megtesznek, hogy megtartsák saját piacukat, és megküzdjenek a kínai konkurenciával.
Az autószalonon bemutatott modellek közül kiemelkedik a BYD által bemutatott Sea Lion 07 SUV, amely a Tesla Model Y ellenfele és a legfontosabb SUV-kategória meghatározó modellje lehet. Ugyancsak figyelemre méltó a szintén BYD-érdekeltség Yangwang U8, amely 30 percig képes „úszni”, a négy külön motorjának köszönhetően pedig oldalazva parkol, és ha kell, egy helyben megfordul.
Az EU vámjai azonban komoly kihívást jelenthetnek a kínai autógyártók számára, hiszen ezek akár 45 százalékos költségnövekedést is eredményezhetnek a járműveikre nézve. Bár a kínai cégek jelenleg nem tervezik az árak emelését, a vámok hosszú távon hatással lehetnek az árazásra és az európai fogyasztókra is. Stella Li, a kínai BYD EV-óriás ügyvezető alelnöke meg is jegyezte: a számlát a végén a vásárlók fizetik.
Az európai autógyártók számára sem könnyű a helyzet, mivel szembesülniük kell a kínai konkurensek alacsonyabb költségeivel és gyorsabb fejlesztési ciklusaival, ami jelentős nyomást gyakorol rájuk. Az olyan gyártók, mint a Volkswagen, a BMW és a Stellantis, mind profitfigyelmeztetést adtak ki az elmúlt hetekben olyan kihívásokra hivatkozva, mint az elektromos járművek (EV) iránti megingott kereslet és az intenzív külföldi verseny.
A legnagyobb idei európai autóipari kiállításon, azért az európai gyártók is bemutatták új modelljeiket. A Volkswagen például premierjét tartotta a Tayron SUV-nek, amely hétüléses konfigurációval érkezik, és plug-in hibrid változatban is elérhető lesz. A Stellantis is nagy figyelmet szentelt az eseménynek, és bemutatta az új Citroën C4 és C4X modelleket, amelyek elérhetőek lesznek hibrid, elektromos és belső égésű motoros változatokban is.
Mindeközben a kínai Leapmotor jelentős bejelentést tett az autószalonon, hiszen 2025-re 500 értékesítési pontot szeretne nyitni Európában, hogy erősítse piaci jelenlétét. A Leapmotor vezérigazgatója, Tianshu Xin úgy véli, hogy két-három éven belül elérik az árparitást az elektromos és hagyományos autók között Európában, ami lehetővé teszi az elektromos járművek szélesebb körű elterjedését.