Barcelonában testközelből ismerkedtünk meg a Seatból kivált almárka, a Cupra Magyarországon gyártott új szabadidő-autójával, a többféle belső égésű motoros hajtással készülő és akár 272 lóerős Terramarral.
Az Autódromo de Sitges-Terramar a világ egyik legrégebbi versenypályája, mely tavaly ünnepelte 100. születésnapját. A 2 kilométer hosszú, hányatott sorsú oválpályánál csak a brooklandsi, az indianapolisi és a monzai aszfaltcsík tekint vissza hosszabb múltra.
A Terramar pályát egykoron mindössze 300 nap alatt építették meg, aminél jelentősen több időbe telt a Seatból 2018-ban kivált almárka, a Cupra erről a versenypályáról elnevezett legújabb modelljének elkészítése.
A Cupra Terramar első prototípusát már 2022 júniusában leleplezték, és most hivatalosan is bemutatkozott a külsejét tekintve lényegében változatlan, sorozatgyártásba küldendő verzió, mellyel Barcelonában, a nemzetközi sajtóbemutatón találkoztunk először.
Spanyol–magyar koprodukció
A Cupra Terramart designt és technikát illető fejlesztései Barcelonában zajlottak, vagyis elvileg egy hamisítatlan spanyol produktumhoz van szerencsénk. De gyorsan hozzá kell tennünk, hogy természetesen ez a modell is a VW-konszern technológiáira épül, nem mellesleg pedig Magyarországon hagyja el a gyártósort.
Nyílt titok, hogy ez esetben a tavaly debütált új VW Tiguan spanyol testvérmodelljéről van szó, azonban hangulatát illetően nem is lehetne ennél eltérőbb a két divatterepjáró.
Míg a Tiguan a konzervatív értékrend és maximális praktikum jegyében fogant, addig a Terramar sokkal inkább az érzelmekről és a vezetési élményről szól. A frontrészt a nemrég kijött újabb Cuprákról már jól ismert tripla háromszöges fényszórók, a karakteres hűtőrács és a duplán domborított gépháztető uralja.
Az autó nemcsak a saját logóját képes álló helyzetben a földre vetíteni, hanem a fényszórója is rendelkezik hasonló funkcióval: a szuperokos lámpa Mercedes módra a vezetést támogató vizuális információkat jelenít meg az úttesten.
Oldalt 18-20 colos egyedi felnikre, illetve teljesen hagyományos kilincsekre és visszapillantókra lehetünk figyelmesek, a hátsó fertályt pedig a fénycsíkkal összekötött lámpák, a világító logó, illetve a szemrevaló felső légterelő és diffúzor határozza meg.
Milyen belül?
Az MQB Evo platformra épülő, kilenc színben és kétféle matt fényezéssel rendelhető újdonság 2 centiméterrel rövidebb, 2 centiméterrel szélesebb és 6 centiméterrel alacsonyabb a hasonló tengelytávú Tiguannál. Helyhiánytól sem az első, sem a hátsó üléssorban nem kell tartani, a 7 ülésre vágyók viszont továbbra is csak a hosszabb Skoda Kodiaqban találják meg a számításukat.
A hátsó ülések sínen csúsztathatók mintegy 15 centimétert, a csomagtartó kalaptartóig pakolva maximum 602 liternyi cókmókot képes elnyelni. Nem rossz, de ez azért némileg elmarad a Tiguan 652 literes értékétől, illetve megjegyzendő, hogy a plugin hibridek esetében a csomagtér mérete 500 liter alatt alakul.
A sötétkék, sötétszürke és sötétvörös változatban rendelhető, rézszínű elemekkel ékesített utastér a külsőhöz hasonlóan sportos hangulatú. Az alul csapott kellemes fogású kormányon két szatellit gomb figyel, melyek közül az egyikkel a Cupra menü érhető el, a másik pedig Start/Stop funkcióval szolgál.
A kormányon lévő gombok sokunk örömére nem érintésérzékenyek, a mögöttes kis fülekkel pedig lehetőség van a manuális váltásra. A kiváló minőségű digitális műszeregység 10,25 colos, a HUD a szélvédőre vetít, az infotainment kijelző pedig 12,9 colos képátlójú.
Utóbbi a jobban felszerelt Tiguanokban 15 colos, vagyis a nagy mozira vágyók jobban járhatnak a VW-val, vagy a Cupra Tavascannal, bár ez utóbbiban a műszeregység mindössze 5,3 colos. A klíma és az akár 12 hangszórós 390 W-os Sennheiser hifi az érintőkijelző alatti megvilágított érintőcsíkok révén kezelhető, és természetesen hangulatvilágítással is szolgál a jelentős mértékben újrahasznosított anyagokat felvonultató utastér.
USB-portokból előre és hátulra is jutott, illetve jó hír, hogy a vezeték nélküli mobiltöltő 15 W-os, és mivel hűtött, a legnagyobb töltési teljesítményt tartósan képes leadni.
Ötféle hajtáslánc
A belépőszintet a 48 V-os lágyhibrid technikával kiegészített 1,5 literes 4 hengeres turbós benzinmotor jelenti, melynek 150 lóereje kizárólag az első kerekekre érkezik meg.
A 2 literes turbós benzinmotor kétféle változatban, 204 és 265 lóerővel érhető el, összkerékhajtással megspékelve.
Az elsőkerék-hajtású plugin hibrid Terramarok “szíve” egy 1,5 literes 4 hengeres turbómotor, mely az elektromos rásegítés révén kiviteltől függően 204, illetve 272 lóerős produkcióra képes.
A fejlett rekuperációs üzemmódú PHEV-kbe szerelt nettó 19,7 kWh kapacitású akkumulátor az ígéretek szerint 100 kilométert meghaladó elektromos hatótávot tesz lehetővé. A telep AC-n 11, DC-n maximum 50 kW-tal tölthető.
Kézi váltó nincs, az összes kivitel duplakuplungos DSG automata váltós: a lágyhibrid és 2 literes benzines példányok 7, a pluginek 6 sebességi fokozattal bírnak. A PRND bajuszkapcsoló mercis módra a kormány mögött jobb oldalt található.
Dízel nincs a kínálatban, pedig a Tiguan 150 és 193 lovas 2 literes TDI-vel is rendelhető. A Formentor VZ5-ben lévő 2,5 literes 5 hengeres Audi motort is hiába keressük a Terramarban, a 390 lóerős vérmes hangzású erőforrás megmarad a kisebb méretű Cupra kiváltsága.
Fókuszban a vezetési élmény
Vezetni még nem állt módunkban a legújabb Cuprát, mindenesetre a gyáriak azt ígérik, hogy a vezetési élmény több, mint rendben lesz. Erre többek közt a közvetlen kormányzás, a szokottnál alacsonyabbra és feszesebbre vett új generációs adaptív futómű, az akár 255 milliméteres széles sportgumik és a kellően erős fékrendszer jelenthet garanciát.
Menetüzemmódból alapvetően három áll rendelkezésre: komfort, teljesítmény és egyedi. Az összkerekes példányokban ezekhez csatlakozik az offroad üzemmód, a legsportosabb VZ kivitelekben pedig a leghegyesebb Cupra mód.
A 265 és 272 lóerős Terramar képviseli a VZ szintet, ezekben már teljesen kikapcsolható a menetstabilizátor, és opcionálisan 6 dugattyús, nagyobb teljesítményű Akebono fék is rendelhető.
A 37. Vitorlázó Amerika Kupa barcelonai versenyeinek farvízén különleges limitált szériás változatban is elérhető lesz a Terramar VZ, mely 1300 darabos mennyiségben gyártandó kivitel elsősorban mattszürke fényezésével, 20 colos fekete felnijeivel és vitorlás logós kagylóülései révén hódít.
Ide vele!
A Cupra Terramar az első nem Audi, mely az Audi Hungaria győri üzemében készül (Audik viszont már készültek a Seat spanyol gyártósorain). Ahhoz, hogy a sorozatgyártás az eredeti terveknek megfelelően a napokban megkezdődhessen, a karosszériagyárban, a lakkozóban és a szereldében már 2021 nyarán elindultak az előkészítő munkálatok, a munkatársak képzése pedig 2022 őszén kezdődött meg.
A 2018-as alapítása óta mintegy 700 ezer autót értékesített, 800+ “garázst” üzemeltető spanyol márka újdonsága csak és kizárólag Győrben készül, ellentétben a nemrégiben tisztán elektromos hajtással debütált 286-340 lóerős Tavascantól, mely Kínában látja meg a napvilágot.
Most már csak az a kérdés, hogy a kereskedésekbe novemberben begördülő Cupra Terramar mennyibe fog kerülni Magyarországon?
Erre egyelőre nem tudjuk a választ (mint ahogy még a Tavascan hazai ára sem ismert), az viszont némi támpontot adhat, hogy a testvérmodell VW Tiguan 150 lóerős alapmodellje 15 millió forinton nyit nálunk, a 204-272 lóerős plugin hibrideket pedig 17,5-20,7 millió forintos indulóáron jegyzik.
A Terramar 19 százalékos helyi adót tartalmazó német alapára 43 020 euró (17 millió forint). Viszonyításképp Németországban 37 150 eurón (14,6 millió forint) nyit a 130 lóerős Tiguan, melynek 150 lóerős változatáért alaphangon 41 655 eurót (16,4 millió forint) kérnek el.