Öt személy és megannyi csomag pattant be a Tesla Model Y-ba, amellyel felkerestük Szlovákia és Lengyelország legszebb természeti és történelmi látnivalóit, miközben Superchargereken és helyi gasztrónomiai remekekkel is töltekeztünk.
A pazarlóan sokat fogyasztó és nem túl nagy akkumulátoros villanyautók, illetve a még mindig gyerekcipőben járó töltőhálózat miatt sokak számára elsősorban városi és elővárosi közlekedésre felelnek meg az elektromos kocsik. Nem pedig nyaralásra, főleg akkor, ha például a nyári pihenőnapokat messze fent a magas hegyekben szeretnénk eltölteni.
Erre mi fogtunk magunkat és egy ötfős családdal, valamint nem kevés cókmókkal egy villanyautóba pattanva vágtunk neki a Tátrának és környékének. Persze ehhez egy nemcsak tágas, hanem igen hatékony működésű, relatíve szerény fogyasztású lokálisan zéró emissziós autót választottunk, egy nem mellesleg a Supercharger hátország előnyeit élvező Tesla Model Y-t.
A delejes autó
A legütősebb Performance változatában nemrégiben részletesen bemutatott felfrissített Model 3 helyett azért választottuk a minden irányban kicsit nagyobb Model Y-t, mert az ötfős kis különítménynek és a csomagoknak kellett a hely.
A 117 literes első csomagtérben remekül elfért a megannyi cipő és túrabakancs, amelyekhez utunk során bármikor könnyen hozzá tudtunk férni, hátul pedig bőven jutott hely a bőröndöknek, hátizsákoknak és a kisebb táskáknak.
A Model 3-énál magasabb üléspozíció nem éppen a vezetési élményt hajhászók barátja, ezúttal azonban fontosabb volt a tágas utastér és a hosszú távon is kényelmes utazás. A lábtér és a fejtér elöl és hátul is átlag feletti, panaszra sem a gyerekeknek, sem a nagyobbra nőtt felnőtteknek nincs oka, bár az ülőlapok lehetnének kicsit hosszabbak.
Mivel a Model Y még nem kapta meg a Model 3-féle frissítést, ezúttal még hagyományos index- és váltókarok figyelnek a kormány mögött, nincs ülésszellőztetés, és az aprónép bánatára hátul még nincs érintőképernyő.
Van viszont 514 lóerős duplamotoros összkerék-hajtás és 5 másodperces 0-100-as szintidő, ami a szerpentineken történő kanyargás és az előzések során is jól jön.
A Model 3-nál 3,4 centiméterrel nagyobb hasmagasságú 2 tonnás szabadidő-autó 75 kWh kapacitású aksija 565 kilométeres hatótávval kecsegtet, és hamarosan kiderül, hogy ebből mi mennyit tudtunk hozni a tátrai kirándulás során.
A szupertöltés
A Tesla által üzemeltetett Supercharger töltőhálózat nemcsak megbízhatóságával, hanem sebességével és egyszerű használatával is jó hírnévre tett szert.
Az egy ideje már bármely villanyautóval használható rendszer Magyarországon 180 forint körüli áron biztosít 1 kWh-t a teslásoknak, Szlovákiában és Lengyelországban pedig 0,36-0,43 eurós árakkal találkozhatunk.
Utunk során a 8 beállós trencséni, a 4 töltőpontos liptószentmiklósi és a 16 férőhelyes krakkói Superchargereket használtuk, minden esetben flottul és gyorsan működött a töltés. Szimplán le kell parkolni és bedugni a töltőfejet, semmi más dolgunk nincs.
Érdemes a gyári navigációt használva megérkezni a töltőhelyre, ilyenkor ugyanis automatikusan optimális kondícióba kerül az aksi, és a megérkezéskor a lehető legnagyobb töltési teljesítmény vehető fel. A 250 kW-os elméleti maximumnak ugyan a közelébe sem sikerült érnünk, de 30-40 perc alatt így is több száz kilométeres hatótávot sikerült “tankolni”.
Útra fel!
A budapesti agglomerációból indulva Trencsén felé vettük az irányt, ahol a Vág folyó jobb partján 260 méter magasan tornyosuló vár megtekintésével kezdtük a kalandozásainkat.
A Felvidék egyik legnagyobb váraként jegyzett építmény közel ezer éves múltra tekint vissza, az idők során többek közt Csák Máté és a Szapolyai család tulajdonát is képezte.
Innen körülbelül egyórányi autózásra a Nyitra folyó jobb partján található Bajmóc, amelynek 13. századi eredetű vára olyan szép és annyira jó állapotnak örvend, hogy köveit megkopogtatva kellett meggyőződnünk róla, itt sokkal többről van szó, mint etyeki hungarocell építményről. Más kérdés, hogy itt is rengeteg filmet forgattak már.
A vár utolsó tulajdonosa, Pálffy János Ferenc gróf szarkofágja a kriptában tekinthető meg, ezenkívül a 22 méter átmérőjű és 6 méteres belmagasságú mészkőbarlang is látogatható a várdomb gyomrában.
A közeli Rajcsanka völgy és Sztrázsó-hegység ölelésében található Csicsmány, egy alig több, mint 100 lakosú kis település, amelynek közel 140 egyedi díszítésű házacskája között akár több órányi időt is el lehet tölteni.
A gazdag népművészeti örökségű csendes falucskában sétálgatni felér egy komolyabb erejű nyugtató hatásával.
Irány kelet!
A Liptói-medence közepén, a Vág partján 577 méter magasan fekszik Liptószentmiklós, amelynek neve a liptói túró (juhturó) miatt csenghet ismerősen. A helység templomának védőszentjéről elnevezett kisváros mellett található Szlovákia legnagyobb víztározója, a 22 négyzetkilométeres és 45 méter mély Liptómáriai-víztározó.
Utunkat keleti irányba folytatva juthatunk el a környék egyik legismertebb turistanevezetességéhez, az 1346 méteren fekvő Csorba-tóhoz, amelynek partján sétálva 100 éves budapesti csatornafedelek fedezhetők fel.
Az egyik parkolóba nem engedtek be minket, mondván, hogy félnek a villanyautók kigyulladásától és felrobbanásától, aztán 200 méterrel arrébb végül egy a parkoló közepén pihenő másik elektromos autó mellé irányítottak bennünket.
Érdemes gyalogosan felkirándulni a Poprádi-tóig, ez a túra oda-vissza 12 kilométer, és választhatunk, hogy vadregényes sziklás tájon vagy inkább kényelmesen aszfaltozott úton tesszük meg a gyakran mókuscsaládok által színesített utat.
Kicsit még keletebbre található Tátralomnic és Magastátra, a hegyi településeket a szakadó eső miatt csak autóból tekintettünk meg, utána pedig Késmárkon körülbelül 2 órát töltöttünk el a reneszánsz stílusú Thököly várkastélyban.
Jöhet Zakopane és Krakkó!
A Magas-Tátra északi oldalán 838 méter magasan fekvő Zakopane a legnagyobb tengerszint feletti magasságú lengyel város, amelynek szépségeit csak korlátozottan tudtuk élvezni, ugyanis augusztus eleji ottjártunkkor nemcsak a környék összes útja, hanem a belvárosi sétálóutcák is dugig tele voltak.
A város zajától könnyen elmenekülhetünk, ehhez nem kell mást tenni, mint felkirándulni a Siklawica vízeséshez, az oda-vissza 5 kilométeres túra kisgyerekek és idősek számára is könnyen bevállalható.
A városra és a mögöttes Tátrára a várostól északra húzódó Gubalówka hegyvonulatáról nyílik a legjobb kilátás, ahova autóval és felvonóval egyaránt fel lehet jutni.
A környék legszebb hegyi tava a Morskie Oko, ehhez autóval a hatalmas dugók miatt nehéz közel jutni (vagy hajnalban kell indulni). A mindig zsúfolt parkolókba érdemes előre online jegyet vásárolni és onnan busszal (nincs gyerekjegy) feljebb menni, illetve, ha nem bírjuk a gyaloglást, legfelül lovaskocsira is fel lehet pattanni. Ez így összeadva már nem olcsó mulatság, és akkor a belépőjegyről még nem is tettünk említést.
100 kilométerre északra fekszik a második legnagyobb lengyel településként jegyzett Krakkó. Ebben a kis ékszerdoboz városban némileg kisebb volt a tömeg, mint Zakopanéban, így nagy kedvvel tekintettük meg a Wawel-domb, a főtér és a Kazimierz zsidónegyed látványosságait.
Leonardo da Vinci egyik leghíresebb festménye, a Hölgy hermelinnel a Czartoryski Múzeumban van kiállítva, a teljes tárlat megtekintésére érdemes legalább 2 órát szánni. A közeli Barbakán mellett a főtéren található könyvesboltot is érdemes felkeresni, ez ugyanis Európa legrégebbi, még 1610-ban alapított ilyen létesítménye.
A helyi technikai múzeumban a korai gőzgépektől kezdve, az Apple Newton PDA-n át a Pentium processzorig rengeteg érdekesség lelhető fel – nekünk a Kispolski utódjának szánt kisautó prototípusa tetszett a legjobban, melyből mindössze 8 példány készült.
1973 és 2000 között a Krakkótól 90 kilométerre nyugatra található Bielsko-Białában készült a Kispolski, melynek számos egyedi példányát felvonultatja egy helyi kis autós múzeum, amely ottjártunkkor sajnos nem volt látogatható. Erre járván érdemes megtekinteni a szecessziós stílusú Békaházat, illetve akár Lolkával és Bolkával is szelfizhetünk.
A közeli Wadowicében született Karol Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa. A 2005-ben elhunyt és 2014-ben szentté avatott pápa szülőházában kialakított hangulatos múzeumban rengeteg tárgyi emlék tekinthető meg, és a szomszédos bazilikába is érdemes betérni.
Szállás, gasztronómia
Hétnapos családi kirándulásunk során minden éjszaka máshol szálltunk meg, és úgy, hogy mindig az adott környékre történő esti érkezéskor mobilon foglaltunk last minute szállást. Az utolsó perces foglalás vélhetően jó hatást gyakorolt az árakra, éjszakánként tipikusan 35-40 ezer forintot fizettünk, és ebben adott esetben még a reggeli is benne volt.
Ennyi pénzért értelemszerűen sehol sem fogadtak luxuskörülmények, de az utolsó éjszakát leszámítva minden szállás tiszta és kulturált volt. A leginkább pozitív meglepetést egy lengyel jurta jelentette, mely minden földi jóval felvértezett időutazós szállás 35 ezer forintba került 5 főre, igaz reggeli nélkül.
A boltokban, éttermekben, múzeumokban és parkolókban a magyarországihoz hasonló árak fogadnak, bankkártyával kicsit kevesebb helyen tudunk fizetni. Telefonálni és mobilnetezeni szinte mindenhol lehet, persze a hegyekben némileg rosszabb a térerő.
A nemzetközi fine dining helyett inkább a remek ár/érték arányú autentikus helyi ízekre voksoltunk, és sehol sem csalatkoztunk. Késmárk közelében kiváló bryndzové haluskyt öblítettünk le frissen csapolt Kofolával, Bajmócon pedig csokis és pisztáciás ostyával desszerteztünk.
Zakopanéban a kézműves sajtok vettek le minket a lábunkról, Krakkó zsidónegyedében a Zapiekanka nevezetű spéci melegszendvics csökkentette éhségünket, és a helyi kóser édességeket is megkóstoltuk.
Bielsko-Białában kiváló Bolek i Lolek üdítőt fogyasztottunk a többféle ízben kapható kis töltött batyukhoz, a piroghoz, Wadowicében pedig természetesen nem hagyhattuk ki a zseniális pápai krémest. Utóbbiból a legenda szerint egy alkalommal egymás után 18 darabot fogyasztott el fiatal korában a későbbi katolikus egyházfő, aki a pirognak is nagy rajongója volt.
Konklúzió, árak
A balatoni vagy tengerparti passzív nyári pihenés helyett szolidabb hőmérsékletű hegyvidéki aktív kikapcsolódásra vágyók garantáltan nem csalódnak Szlovákia északi és Lengyelország déli részében. A Magas-Tátra és környéke testnek és léleknek egyaránt kellemes felüdülést biztosít, és kis odafigyeléssel nem is túl drága egy ilyen nyaralás.
A vendégszeretettel sehol sem volt probléma, mindenhol mosolygósan kedves, segítőkész emberekkel találkoztunk. Az utak Szlovákiában csak kicsit jobbak, mint nálunk, Lengyelországban viszont bármerre jártunk, mindenhol patika minőségű aszfalton suhantunk.
És hogy megbántuk-e, hogy villanyautóval vágtunk neki a kalandnak? Erre határozott nem a válasz, ugyanis a Model Y és a Supercharger töltők lényegében hozták azt, amit a Tesla ígér róluk.
Az 1500 kilométeres tripet 14,8 kWh-s átlagfogyasztással abszolváltuk, ami 500 kilométer körüli valós hatótávolságot jelent (normál dinamikus haladás mellett).
A hatótávba általában jókorát beleharapó hűtésre/fűtésre ezúttal persze nem igazán volt szükség és autópályán sem igazán csapattunk, mindenesetre ez a fogyasztási érték így sem rossz egy üresen 2 tonnás, esetünkben teljesen telepakolt autótól, mellyel nem keveset kanyarogtunk a hegyekben.
Jelen esetben 100 kilométer körülbelül 2500 forintból tehető meg superchargeres gyorstöltés esetén, ami valamivel több, mint 4 liter benzinnek megfelelő összeg. Mondhatni korrekt, és ennél persze amúgy jelentősen olcsóbb az otthoni töltés, az viszont tény, hogy egyelőre még a Tesla szupertöltői sem hozzák a benzinkutak néhány perces üzemanyag teletöltési szintidejét.
Kár, hogy egy az általunk használthoz hasonló nagy hatótávú Tesla Model Y a maga 20,9 millió forintos árával sokak számára elérhetetlenül drága, noha abszolút értékben véve mégsem nevezhető túlárazottnak.
A kis akkumulátoros belépőszintű modell 17,9 millió forinton nyit, a nagy aksis szimplamotoros verzióért 19,4 millió forintot kérnek el, a 0-ról 100-ra 3,7 másodperc alatt katapultáló Model Y Performance árcéduláján pedig 22,2 millió forintos összeg szerepel.