A magyar fődesigner nevével fémjelzett Mercedes CLE immár nemcsak gyönyörű kupé, hanem D-vitamin gyűjtögetős kabrió változatban is elérhető. Kipróbáltuk az AMG verzió érkeztéig aktuális csúcsmodellt, a 6 hengeres CLE 450-et.
A Mercedes a közelmúltban többször is a tudtunkra adta, hogy a megannyi bumfordi SUV és furcsa formájú elektromos EQ modell ellenére sem felejtett el hagyományos értelemben vett “jó autókat” készíteni.
Elég csak a hagyományos értékekre fókuszáló új E-osztályra gondolni, vagy például arra az általunk a közelmúltban alaposan letesztelt vadonatúj CLE-re, mely elsősorban látványos kupé formatervével vesz le minket a lábunkról.
És most itt a CLE legújabb kivitele, a nyitható tetejű Cabrio, mellyel a huzamosabb idejű hagyományos teszt előtt a hazai menetpróbán volt szerencsénk megtenni egy kisebb karikát.
Magyar gének
A Filczer Balázs által vezetett designercsapat egészen kiváló munkát végzett a CLE kupé kapcsán, és könnyen kikövetkeztethető módon a kabrió kivitel is hasonló külső jegyeket vonultat fel.
Elegáns hűtőrács, karakteres fényszórók és egymással összekötött hátsó lámpák, mutatós lökhárítók, látványos felnik. Nehéz fogást találni a külcsínen, egyedül talán a bántóan kamu kipufogóvégek zavarnak bele az összképbe.
Ezekre egyszerűen nincs magyarázat, és sovány vigasz, hogy a kínálatban hamarosan felbukkanó AMG csúcsmodellen végre rendes kidörgők feszítenek.
Matt fényezésű tesztautónkon jól mutat a vörös vászontető, de a fekete és a szürke szín is szabadon beikszelhető a konfigurátorban. Nyitott tetővel a legszebb a CLE, csukott tetővel nem tudja megugrani ugyanazt a sportos eleganciát, amit a látványosabb öv- és tetővonalú kupé virít.
Minek nevezzelek?
A sok tekintetben az új E-Klasséra utaló, de a C-osztály platformjára épülő újdonság nem kicsi, sőt, hatalmas. 4,9 méterhez közelítő hossza és egyéb méretei révén némileg még a korábbi E kabriónál is nagyobb.
A CLE a fő rivális A5-ös Audinál és 4-es BMW-nél is méretesebb, és körülbelül akkora, mint a jelentősen drágább és kicsit alacsonyabb 8-as BMW.
A helykínálat mind elöl, mind hátul rendben van, és a fejtér adott esetben ugyebár végtelen a négyszemélyes CLE nyitható tetejű változatában.
A kupétól eltérően ezúttal természetesen a nem létező B-oszlop mögötti hátsó oldalsó ablak is leengedhető, és arra is lehetőség nyílik, hogy egyetlen gombnyomással mind a négy oldalüveget egyszerre eltüntessük a karosszériában.
A C-osztályból eredeztethető műszerfal szinte egy az egyben lett átemelve a CLE kupéból, az egyetlen különbséget a gombnyomásra elektromosan dönthető érintőkijelző jelenti. A 11,9 colos panel 15-40 fok között állítható, hogy tükröződésével ne vakítson el vezetés közben, és hogy a képe minden körülmények mellett jól látható legyen.
Hasonló megoldás elsőként a méregdrága SL-ben volt, ott 12-32 fok között lehet döntögetni az infotainment kijelzőt.
Let the sunshine in!
Kulcsról akár kívülről, illetve a középkonzolon lévő gomb lenyomásával 20 másodperc alatt nyitható/csukható a tető, és ehhez meg sem kell állnunk. Sőt, sok kabrióról eltérően nem 50, hanem 60 km/h-ig bátran levezényelhető a folyamat.
Bár decibelmérő nem volt nálunk, a különleges hangszigetelésnek köszönhetően a menetpróbán csak minimálisan tűnt zajosabbnak az utastér, mint a kupéban.
A 17 hangszórós 710 W-os Burmester csúcs hi-fi ugyan feláras tétel, de minden fillért megér, mert egész elképesztően jól szól, és meglepetésünkre felcsapott tető esetén kívül alig hallatszik valami a bent ordító muzsikából.
Az opciós bőrülések speciális hővisszaverő bevonattal érik el, hogy a felületük 12 Celsius fokkal hűvösebb lehessen tűző napon, és az első fejtámlák nemcsak hangszórókkal, hanem nyakfűtéssel is kényeztetnek.
Amennyiben csak ketten ülünk a kocsiban, akkor a legjobb zaj- és szélvédelem a hátsó ülések felett elhelyezhető hagyományos szélfogóval érhető el.
Négy személy esetén az Aircap nevezetű megoldás lát el hasonló feladatokat: gombnyomásra különleges légterelő emelkedik ki a szélvédő felett, és a hátsó fejtámlák között is felbukkan egy szélfogó rács.
Alacsonyabb tempó mellett kiváló a zaj- és szélkomfort – a nagyobb sebességű kabriózás során szerzett tapasztalatinkról majd az alapos tesztet követően tudunk beszámolni.
Míg a kupé csomagtartója 420 literes, addig a kabrióba 295-385 liternyi bőrönd és miegymás pakolható be, illetve a dönthető hátsó üléstámlák révén akár hosszabb tárgyak is szállíthatók. Kényelem fronton némi visszalépés, hogy a kupé elektromos csomagtérnyitását kényszerűen elbukja a vászontetős változat.
Sechszylinder
A CLE kupé 300-as összkerekes változatban, 258 lóerős 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotorral járt nálunk teszten, és hiába tudott 6,2 másodperces 0-100-at, illetve 250 km/h-t, kellemetlen orgánuma miatt nincsenek túl jó emlékeink róla.
Ugyanez a motor a kabrióban is elérhető, csakúgy, mint a szintén 2 literes 4 hengeres, 204 lovas 200-as modell hátsó- és összkerékhajtással, illetve a csak hátul kaparó 2 literes 4 hengeres 197 lovas dízel 220 d.
A CLE karakteréhez azonban a 6 henger passzol leginkább, ehhez pedig minimum a 450-es benzines verzióra kell lecsapnunk. A kisebb erőforrásokhoz hasonlóan ez is 48 V-os lágyhibrid kivitelű, de sokkal finomabb járású, kellemes hangú.
Az alapáron négykerék-hajtású 3 literes CLE 450 381 lóereje és kereken 500 Nm-es nyomatéka 4,4 másodperces 0-100-as katapultálást tesz lehetővé. Aki ennél is vehemensebb viselkedésre és nem mellesleg szívmelengetőbb petrolhead hangzásra vágyik, annak a hamarosan érkező 449 lovas és 600 Nm-es AMG 53-ra érdemes lecsapnia.
6 hengeres dízel a kupéból és a kabrióból sem készül, vagyis a 340 lóerős remek BMW M440d-nek nem állít ellenfelet a Mercedes. A finoman és gyorsan kapcsoló automata váltó minden esetben kilenc fokozatú.
Mi maradt ki?
A kupétól eltérően a kabrióba nem kerül négykerék-kormányzás, leszámítva az AMG csúcsmodellt, ami viszont alapáron 4WS rendszerű.
Szintén a kupé kiváltsága a 2 literes benzinmotorra épülő plugin hibrid hajtás, a zöld rendszámos és hátsókerék-hajtású 300e elsősorban 313 lóerős teljesítményéről, illetve 111 kilométeres villanyhatótávjáról ismerszik meg. Illetve a közel 4 mázsás extra tömegéről.
És ha már tömeg, a kabrió 135 kilogrammal nehezebb a kupénál, így a legkönnyebb CLE kabrió 1,85 tonnát nyom a mérlegen. Az általunk kipróbált CLE 450 üresen 5 kilogrammal lépi túl a lélektani 2 tonnás határt, könnyűnek tehát még nagy jó indulattal sem nevezhető.
Megjegyzendő, hogy a nyitható tetejű 4-es BMW is nehéz, bár még mindig 40-60 kilogrammal könnyebb a CLE kabriónál.
Konklúzió, árak
Amennyiben egy klasszikusan szép, prémium minőségű, szupermodern technikájú kabrióra vágyunk, akkor nem nagyon lőhetünk mellé egy Mercedes CLE Cabrióval, főleg, ha a 6 hengeres verziónak szavazunk bizalmat.
Hasonló életérzést kapunk, mint a CLE Coupétól, leszámítva persze a nyitható tetőt, illetve a csukott tetővel visszafogottabb eleganciát, a nagyobb tömeget és a néhány hiányzó funkciót. Illetve a közel 3,5 millió forinttal magasabb magasabb árat.
A 200-as benzines alapmodell 24,2 millió forinton nyit, vagyis jelentősen drágábban, mint a kereken 20 milliós BMW 420i Cabrio vagy a 18,2 millió forintos Audi A5 35 TFSI Cabrio, igaz ezek némileg kisebb méretű riválisok.
A 220-as dízel 24,9 millió forinttól, a 300-as benzines 27,4 millió forinttól indul, az igazán remek 6 hengeres 450-es benzinesért pedig alaphangon 30,9 millió forintot kell a kasszában hagynunk. Az AMG csúcsverzió árát egyelőre nem hozták nyilvánosságra, mindenesetre 35,5 millió forintos indulóárra lehet számítani.
Végül, de nem utolsó sorban ősszel érkezik a CLE 180 alapmodell a maga 170 lóerős lágyhibrid benzines hajtásláncával, és egyelőre ismeretlenül alacsony “fapados” árával.