A szép emlékű CLK mintájára a C- és az E-osztályos kupé/kabrió közötti határmezsgye elmosására hivatott a vadonatúj Mercedes CLE, mely felüdülést jelent a mindent elárasztó SUV-ok láttán megfáradt retináink számára. De vajon van-e olyan jó a CLE, mint amennyire tetszetős?
GLC, GLE, GLS. Mostanság ezekről és az ehhez hasonló kisebb-nagyobb divatterepjárókról szól szinte minden a Mercedes háza táján. Tarolnak a szopott gombóc formatervű, imbolygósan magas építésű szabadidő-autók, ami végülis nem csoda, hiszen a piac ezeket a nem éppen vezetési élményre hangolt modelleket követeli.
EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV. Ezeket a villanyautókat viszont már nem annyira a piac, hanem sokkal inkább a piacra mesterségesen ráerőszakolt szabályozások követelik. És a kialakításuk/minőségűk ismeretében valahogy az az érzésünk támadhat, hogy a Mercedes egyfajta kötelező leckeként oldja meg az EQ feladatokat - jobbára teljesen lelketlenül.
CLE. Hogy mi? Netán egy újabb szuperpíszí elektromos SUV?
Nem, erről kivételesen szó sincs, jelen tesztalanyunk ugyanis egy olyan Mercedes, melynek révén a stuttgartiak végre visszakanyarodnak egy picit a gyökereikhez. És megmutatják, hogy igenis még mindig képesek a szó hagyományos értelmében vett "autót" készíteni.
Ez egy jutalomjáték, és egyben egy felettébb látványos bocsánatkérés a közelmúltban a régivágású autórajongó közösség ellen elkövetett kisebb-nagyobb bűnökért.
21. századi CLK
1997-et írtunk, amikor a Mercedes úgy döntött, hogy létrehoz egy új modellt, mely a Coupé, Leicht és Kurz szavak kezdőbetűit felvonultató CLK típusjelzéssel látta meg a napvilágot. Ezek a könnyűnek és rövidnek ígért kupék/kabriók technikailag a kisebb C-osztályra épültek, de a nagyobb E-osztály designjegyeit viselték magukon, és két generáció után 2010-ben távoztak a színről.
Ekkor szétvált egymástól a kétajtós C- és E-osztály, és most ismét annak lehetünk tanúi, hogy a Mercedes összevonja őket, így alkotva meg a vadonatúj CLE-t.
A szépség megítélése meglehetősen szubjektív dolog, mindenesetre kijelenthető, hogy az utóbbi időkben kevés olyan tesztautó fordult meg nálunk, melynek annyian utánafordultak, mint a CLE-nek. És nem, ezúttal nem az EQS-féle sokkolóan sci-fi külső, hanem a tradicionálisan gyönyörű kupé formaterv képezi az érdeklődés tárgyát.
Méretes, de nem hivalkodóan nagy hűtőrács, karakteres fényszórók, látványos lökhárítók. Megfakult emlékeket idézően hosszú, izmosan domborodó gépháztető, sokküllős felnik, keret nélküli ajtók, a B-oszlop hiánya, hátrafelé látványosan lejtő tetővonal. Egymással összekötött szépséges hátsó lámpák, leheletfinom kis hátsó légterelő, patagóniavörös fényezés.
Felesleges tovább ragozni, Filczer Balázs fődesigner és csapata egészen kiváló munkát végzett: a CLE-n jól esik egy picit csak úgy céltalanul legeltetni a szemünket. Morgolódni egyedül talán csak a bántóan kamu kipufogóvégek miatt van okunk, de ezen azért viszonylag gyorsan túl lehet lendülni.
És hogy mekkora a CLE? Nagy, a vártnál/gondoltnál jelentősen testesebb. A friss jövevény nemcsak a kifutó C-osztályos, hanem a nyugdíjba vonult E-osztályos kupénál is hosszabb, méretesebb az A5-ös Audinál és a 4-es BMW-nél, és szinte pontosan akkora, mint a sokkal drágább 8-as BMW. Utóbbi viszont 8 centiméterrel alacsonyabb, ami azért messze nem elhanyagolható szempont.
Enteriőr
Az utastérben elöl nagyobb a hely, mint a két elődmodellben, hátul viszont a kifutó E-kupéban kicsit nagyobb a fej-, a váll- és a lábtér. Aggodalomra azonban semmi ok, a négyszemélyes CLE-ben nemcsak elöl, hanem a lehetőségekhez képest hátul is egész jól el lehet férni, azért viszont kár, hogy a nem létező B-oszlop mögötti kis üvegek nem ereszthetők le.
A műszerfal egyértelműen a C-, és nem az E-Klasséból érkezett, és lendületesen fiatalos húrokat pendít meg. Talán jobban örültünk volna az E-osztály műszeregységének, de ne legyünk telhetetlenek, a CLE enteriőrje így is nagyot üt, és végre nem olyan gyatra minőségi szintet képvisel, mint a legtöbb EQ modell. Mindenhol pontosak az illesztések, nincsenek recsegő-ropogó elemek, olcsó hatású műanyagok.
Az alul enyhén csapott kormányon lévő érintőgombok némi megszokást igényelnek, a 12,3 colos digitális műszeregység és a 11,9 colos infotainment kijelző nagyfelbontású és ízléses grafikájú, a felhasználói felület egész fürgén teszi a dolgát és viszonylag gyorsan kiismerhető.
Az enyhén kínos fedélzeti TikToknál és Angry Birdsnél fontosabb tényező a kiváló hangminőségű 17 hangszórós 710 W-os Burmester hifi. Amennyiben esetleg sokalljuk érte az 550 ezer forintos felárat, a szerényebb audió opciók 225, illetve 125 W-osak. Említést érdemel továbbá a kényelmes és klimatizált ülés, a 64 színű hangulatvilágítás, a fedélzeti parfüm és a hatalmas panoráma üvegtető, melyek mind-mind a wellness-faktor kimaxolásának hathatós segédeszközei.
A csomagtér jelentősen nagyobb lett a C-kupéhoz képest és csak hajszálnyival kisebb az E-kupé rakterénél. A 420 literes térfogat tökéletesen élhető, bár a 4-es BMW farában 20 literrel több cókmóknak jut hely.
Los geht's!
A hátsókerék-hajtásos élvezeteket keresők csak a 197 lovas dízel 220d, illetve a 204 lóerős benzines 200-as kivitel kapcsán találják meg a számításukat. Utóbbi felár ellenében összkerék-hajtással is kérhető, minden más CLE alaphelyzetben négykerék-hajtású.
Így például jelen tesztalanyunk, a CLE 300 is, melynek 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotorja 258 lóerős, illetve 400 Nm-es produkciót ad elő. A 6,2 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 250 km/h végsebesség több, mint rendben van, a CLE 300 nagyot lép, csak épp az előadásmódjával vannak problémák, a 4 hengeres egység nemcsak hidegen, melegen is enyhén dízelesen kerregősen jár.
A CLE vélhetően 6 hengeres motorral lesz az igazi, vagyis a 450-es, vagy AMG 53-as kivitelben simul ki az összes ránca, és válik igazi álomautóvá. Ezek már 381-449 lovas komoly vasak, alig 4 másodperc feletti 0-100-as szintidővel, és persze magasabb fogyasztással, már ha ebben a kategóriában bárkit is érdekel ez a tényező.
A CLE 300 autópályán 8, városban jellemzően 12 litert fogyaszt, vagyis az összes CLE-ben tetten érhető 48 V-os lágyhibrid rendszer nem sokat nyom a latban, a hasonló BMW-k tipikusan szerényebb étvágyúak.
Az alapokat adó szedánoknál 1,5 centiméterrel alacsonyabb CLE alapáron sportfutóműves, ami egy picit kemény a hazai utakra. Mindenképp érdemes megrendelni a 446 ezer forintos adaptív futóművet, illetve a fordulókört látványosan csökkentő 519 ezer forintos összkerék-kormányzást.
A kormányzás egyértelműen kevésbé szintetikus, mint napjaink lelketlen SUV-jaiban, de messze nem túl ideges, tökéletesen élhető a hétköznapokban. A kilencfokozatú automata váltót továbbfejlesztették, egy picit még puhább, még gyorsabb lett, és igen ritkán érzünk késztetést a manuális üzemmód használatára.
Az 1780 kilogrammos tömeg ma már egész jól hangzik, azonban hozzá kell tennünk, hogy a riválisok akár 100-150 kilogrammal is könnyebbek hasonló hajtásláncok esetén. Abba pedig inkább bele sem merünk gondolni, hogy az érkezőben lévő plugin hibrid CLE milyen nehéz lesz. Sajnos borítékolható a 2 tonna körüli tömeg.
Konklúzió, árak
+: gyönyörű formaterv, klasszikus kupé értékrend, remek vezetési élmény, remek minőség, látványos utastér, élhető méretű utas- és csomagtér. –: kamu kipufogóvég, faragatlan 4 hengeres motorhang, a tömeg és a fogyasztás lehetne szerényebb, magas vételár. |
A nyitható tetős változatban is kapható Mercedes CLE esetében - az új E-osztályhoz hasonlóan - valahogy minden összeállt ahhoz, hogy a két korábbi modellt "egy személyben" váltó típus sikeres lehessen. A magyar designer által megálmodott gyönyörű formaterv mellé kiváló minőségű és látványos utastér társul, és vezethetőség, illetve hétköznapi használhatóság terén sem igazán kell kompromisszumokat kötnünk.
Egyedül a 4 hengeres motor nem méltó a CLE-hez, melyhez sokkal jobban passzolnak a 6 hengeres erőforrások, melyek a normál C-osztálytól eltérően ez esetben szerencsére továbbra is elérhetők a kínálatban. Az AMG 53 talán már egy picit túl sok a jóból, titkos tippünk az arany középutas CLE 450.
Sajnos a Mercedes alaposan megkéri az újdonság árát, a 220 d mezítlábasan 21,5, a 200-as modell pedig 21,8 millió forinton nyit. Az általunk kipróbált CLE 300 24 millió forinton startol és jelen kivitelében konkrétan 33,5 millió forintot kóstál. A CLE 450 minimum 27,6 millió, az AMG 53 pedig alaphangon 32,3 millió forint kifizetését követően vezethető haza.
Viszonyításképp, egy 254 lovas összkerekes BMW 430i már 18,6 millió forintból megúszható, a 265 lóerős Audi A5 45 TFSI quattro pedig 19,3 millió forinttól indul.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.