Autó hvg.hu 2022. szeptember. 05. 17:02

Elindult az új parkolási rendszer, de több hely ma még nem lesz

A korábbinál egységesebb parkolási rendszert vezettek be Budapesten, ami egyben drágább is lett az autósoknak. Az első nap tapasztalatai szerint úgy tűnik, az autósok jó része már beárazta az új helyzetet.

Szeptember 5-től új világ van a főváros parkolásban, négy parkolási zónára osztották fel Budapest azon részét, ahol fizetni kell a parkolásért. Az A-jelűben 600 forintba kerül óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Van, ahol a 175-ről ugrott 600 forintra

Bár viszonylag régen, több mint négy éve emelt parkolási árakat a főváros, a mostani rezsiérzékeny pillanatban nyilván duplán fájó minden további kiadás. Korábban 175 és 525 forint között mozogtak a díjak zónától függően, az új árak átlagosan 133 forintos növekedést jelentenek óránként, és ugyan van, ahol mindez csupán 25 forintot jelent majd, több helyszínen is az átlagosnál jóval többet. A leginkább drasztikus emelés – eltekintve azoktól, ahol eddig egyáltalán nem kellett fizetni – Újlipótváros Duna-parti szakaszán következett be, ahol korábban 175 forint volt egy óra, mostantól 600.  

D.P.

Ilyen pillanatokban talán a zónahatárok a leginkább érdekesek, mert az autósok próbálják továbbra is optimalizálni a költségeiket. Ugyanakkor saját megfigyelésünk alapján úgy tűnik, hogy az autósok kénytelen-kelletlen, de gyorsan beáraznak bármilyen emelést. Például, a IX. kerületi Mester utcában, ahol a Thaly Kálmán utca egyik sarka még A zóna, másik már az olcsóbb B jelű, a parkoló autók mennyiségén egyáltalán nem látni különbséget. A Simple adatai szerint egyébként a B zónák drágultak a legjobban, ahol mostantól eleve 20:00-ig kell parkolójegyet váltani, ezzel több, mint 30 olyan korábbi zóna területén tolódik ki a fizetős időszak, eddig 18 óráig kellett csak fizetni.

D.P.

Szeptember 5-től egyébként az eddig megszokott zónakódok sem feltétlenül ugyanazt a területet fedik le, mint azelőtt. Számos zónakód megszűnt, vagy más területet jelöl, mint eddig. Alapvető kulcs a számsorhoz, hogy az első két számjegy a kerület kódja, a másik kettő pedig a díjkategória kódja, illetve azt jelöli, hogy kihez tartozik éppen az adott terület: a kerülethez vagy a fővároshoz.

II. kerületi Önkormányzat

Leszáll az este, jönnek a színházasok

A munkából hazatérők, akik az A zónában laknak és mostantól este 10-ig fizetős lett az övezetük, biztosan nem veszik majd rossz néven, hogy talán 18 vagy 20 óra után is több esélyük marad a lakhelyük közelében leparkolni, mert csak 22 órától válik ingyenessé a területükön a parkolás.

Egy általunk megkérdezett taxis egyébként úgy véli, a mostani drágulás számottevően nem fogja befolyásolni a szabad parkolóhelyek számát, mert a Belváros már így is, úgy is megtelt, állandóak a dugók. Nem is a parkolással kéne kezdeni valamit, inkább a forgalomszervezés a legnagyobb probléma, hogy mint mondja, a Belvárosban például „egymással szembe futnak egyirányú utcák”, ami forgalmi nonszensz, amire „nincs példa, máshol a világon”.

Ami az esti parkolást illeti, a „színházba járókat” kényszeríti majd némi pluszkiadásra, ők hozzászokhattak, hogy 18 óra (vagy néhol 20 óra) után már nem ketyeg az óra, most viszont akár le is járhat az előadás közben a 3 órás parkolási etap, amelyet egy óraindítással ki lehet tölteni. Nekik tehát erre kell figyelniük, bár a legtöbb parkolási applikáció azért tudja kezelni ezt a helyzetet is, és újraindítja a parkolást, ha kell.

Ennek kapcsán, azért érdemes a pótdíjakat is megemlíteni, mert például a Belváros-Lipótváros közlése szerint a pótdíj mértéke 10 200 forint lett mostantól a bírságtól számított 15 napon belül, azt követően 30 600 forint. Végül, de korántsem jelentéktelen dolog, hogy zöld rendszámos autókkal továbbra is ingyenes a fővárosi parkolás, egy kicsit most megint jobban megéri elektromos autóval közlekedni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés