Autó hvg.hu 2022. június. 16. 11:27

Tovább tart az európai újautó-piac szenvedése

Tíz hónapja folyamatosan csökken a regisztrációk száma Európában.

Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) június 16-án, csütörtökön közzétett számai szerint az új személygépkocsik értékesítése a múlt hónapban 11,2 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához képest az uniós országokban. Ez az ACEA fennállásának legrosszabb májusi hónapja, és a tizedik olyan hónap az európai kontinensen, amikor csökkentek az eladások. A visszaesés így is szerényebb, mint az előző hónapokban, ami márciusban és áprilisban is 20 százalék feletti volt.

A májusi adatok jól mutatják a válság hatásait az öreg kontinens egyes területein. A nagyobb piacok közül ismét Olaszország mutatta a legrosszabb teljesítményt -15,1 százalékkal. A sorrendben Spanyolország (-10,9%), Németország (-10,2%) és Franciaország (-10,1%) következik. Ami pedig az év első öt hónapjának végső egyenlegét illeti, az összes regisztráció 12,9 százalékkal 4 531 598 darabra csökkent.

A nagy gyártók rangsorában a teljes európai piacra vetítve – az Egyesült Királysággal együtt – a Stellantis (többek közt Peugeot-Fiat-Citroen-Opel-Alfa Romeo márkákkal) 14,6 %-kal kevesebb autót regisztrált, mint egy éve. A Volkswagen még nagyobb, 21,5 százalékos csökkenést könyvelhetett el. Csökkennek a számok a BMW-csoportnál is: 13,3%-os a visszaesés, míg a Mercedes-Benznél szerényebb, 8,3 százalék.

Így gyorsítja fel egy olcsó alkatrész hiánya a hagyományos autók végnapjait

Egy-egy mai autóban akár öt kilométernyi kábelezés fut, ami az ülésfűtéstől, az elektromos ablakemelőkig mindent összeköt. Az ukrajnai válság ezeknek a termékeknek a gyártásában is komoly változásokat generálhat.

A piac kiszáradásának oka mindenekelőtt a kínálati hiány. A gyártók egyszerűen nem tudják legyártani az ügyfelek által megrendelt autókat. Kezdetben a félvezetők hirtelen hiánya volt a legjelentősebb ok, amely kilenc hónapos járvány után jelent meg, ami a termelés visszaesését okozta és 2021 szeptemberében érte el a csúcsát. Aztán az ukrajnai háború megzavarta a beszállítói láncokat első sorban a kábelgyártásét. Végül az ellátási lánc globális elakadása következett be, elsősorban a sanghaji lezárások miatt.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.