Tíz hónapja folyamatosan csökken a regisztrációk száma Európában.
Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) június 16-án, csütörtökön közzétett számai szerint az új személygépkocsik értékesítése a múlt hónapban 11,2 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához képest az uniós országokban. Ez az ACEA fennállásának legrosszabb májusi hónapja, és a tizedik olyan hónap az európai kontinensen, amikor csökkentek az eladások. A visszaesés így is szerényebb, mint az előző hónapokban, ami márciusban és áprilisban is 20 százalék feletti volt.
A májusi adatok jól mutatják a válság hatásait az öreg kontinens egyes területein. A nagyobb piacok közül ismét Olaszország mutatta a legrosszabb teljesítményt -15,1 százalékkal. A sorrendben Spanyolország (-10,9%), Németország (-10,2%) és Franciaország (-10,1%) következik. Ami pedig az év első öt hónapjának végső egyenlegét illeti, az összes regisztráció 12,9 százalékkal 4 531 598 darabra csökkent.
A nagy gyártók rangsorában a teljes európai piacra vetítve – az Egyesült Királysággal együtt – a Stellantis (többek közt Peugeot-Fiat-Citroen-Opel-Alfa Romeo márkákkal) 14,6 %-kal kevesebb autót regisztrált, mint egy éve. A Volkswagen még nagyobb, 21,5 százalékos csökkenést könyvelhetett el. Csökkennek a számok a BMW-csoportnál is: 13,3%-os a visszaesés, míg a Mercedes-Benznél szerényebb, 8,3 százalék.
Így gyorsítja fel egy olcsó alkatrész hiánya a hagyományos autók végnapjait
Egy-egy mai autóban akár öt kilométernyi kábelezés fut, ami az ülésfűtéstől, az elektromos ablakemelőkig mindent összeköt. Az ukrajnai válság ezeknek a termékeknek a gyártásában is komoly változásokat generálhat.
A piac kiszáradásának oka mindenekelőtt a kínálati hiány. A gyártók egyszerűen nem tudják legyártani az ügyfelek által megrendelt autókat. Kezdetben a félvezetők hirtelen hiánya volt a legjelentősebb ok, amely kilenc hónapos járvány után jelent meg, ami a termelés visszaesését okozta és 2021 szeptemberében érte el a csúcsát. Aztán az ukrajnai háború megzavarta a beszállítói láncokat első sorban a kábelgyártásét. Végül az ellátási lánc globális elakadása következett be, elsősorban a sanghaji lezárások miatt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.