Az idei Balatonfüred Concours d'Elegance egyik pulzusunkat leginkább megemelő autója ez a kiváló egészségi állapotnak örvendő régi zöld M5-ös.
A BMW-nél 1979-ben kezdődött meg a sportszedán időszámítás, ekkor mutatkozott be ugyanis az E12-es sorozatú 5-ös BMW-re épülő 218 lovas első M535i, amit 1984-ben követett a 192 lóerőre visszaszelidült E28-as második nekifutás.
1985-ben aztán napvilágot látott a szintén E28-as alapokra épített első "echte" M5-ös, mely 286 lóerős fenevadból 1987-ig mindössze 2 200 példány készült.
1988 augusztusában pedig megérkezett az immár E34-alapú második generációs M5-ös, és ebből az 1995-ig mintegy 12 000 példányban gyártott, utoljára még kézzel összeszerelt szériából egy remek egészségi állapotnak örvendő példány a most hétvégén megrendezett Balatonfüred Concours d'Elegance mezőnyét gazdagítja.
A tulajdonos, Kiss Zsolt három évvel ezelőtt egy holland gyűjtőtől vásárolta meg ezt az 1992 júniusában készült kocsit, mely ráadásul nem is akármilyen, hanem egy Nürburgring kivitelű darab.
Az eddig mintegy 115 ezer kilométert maga mögött hagyott különleges M5-ös laguna-zöld fényezéssel és champagne bőrbelsővel rendelkezik. És így kel életre:
Az M5 Nürburgring csomaghoz tartozik többek közt az állítható futómű, az útviszonyokhoz igazodó Servotronic szervókormány és a vastagabb keresztstabilizátor.
A mai modern adaptív futóművek előfutárának tekinthető, akkoriban szupermodern adaptív felfüggesztést a műszeregységtől jobbra található kis EDC kapcsolóval lehet szabályozni két fokozatban: a P a normál, az S a sportosan keményített üzemmód.
Nehéz megmondani, hogy 2022-ben pontosan mennyit érhet egy ilyen autó, mindenesetre egy kevesebb, mint 5 ezer kilométert futott, szintén 1992-es keltezésű limitált 20 Jahre BMW Motorsport GmbH példányt éppen 450 ezer eurós (170 millió forint) áron hirdetnek.
A 4,72 méter hosszú, 1,75 méter széles, 1,39 méter magas és 2,76 méteres tengelytávolságú bajor sportszedán tömege mintegy 1,7 tonna. Viszonyításképp, a BMW legújabb villanyautói manapság már 2,7 tonnát nyomnak a mérlegen.
Az E34-es BMW M5-öt 1992-ig 3,5 literes S38B36 motorral szerelték. Ez a 3,5 literes soros 6 hengeres szívó benzinmotor percenkénti 6900-as fordulatszámon 315 lóerős teljesítményt ad le, ami mellé 4750-től 360 Nm-es nyomaték társul.
Az elöl-hátul 235/45ZR17-es gumikon gördülő, ötfokozatú kézi váltós szerelt típus 6,3 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet, elektronikusan korlátozott végsebessége 250 km/h.
1992-ben debütált a fotóalanyunkban is tetten érhető 3,8 literes S38B38-as blokk, mely már 340 lóerős, illetve kereken 400 Nm-es produkciót ad elő, és ennek köszönhetően 5,9 másodpercre csökkent a 0-100-as szintidő.
A 2 centiméterrel szélesebb hátsó gumikkal felvértezett faceliftes M5-ösből kis szériában, konkrétan 891 példányban Touring, vagyis kombi verzió is készült. Az akár praktikus családi autóként is használható M5-ös 6,1 másodperc alatt lő ki állóhelyzetből 100-as tempóra.
1994 közepén egy végső frissítésen esett át a típus, melynek legfőbb újdonsága volt a hatfokozatú kéziváltó, a 18 colos új könnyűfém-felni, a megerősített fékrendszer, illetve az alapáras aktív futómű.
Az E39-alapú új M5-ös 1998-ban látott napvilágot, még pedig egy 400 lóerős 5 literes V8-as szívómotorral megspékelve.
2022-ben pedig már bőven a hatodik generációs M5-ösnél tartunk. Ennek abszolút csúcsmodellje, az M5 CS tavaly év elején a valaha készült legerősebb és legdrágább közúti BMW-ként debütált.
A 60 millió forint felett nyitott és a mostani Balatonfüred Concours d'Elegance-on élőben is megtekinthető M5 CS nemcsak jelentősen könnyebb a normál és a Competition kivitelű M5-nél, hanem kicsit erősebb is azoknál: a 4,4 literes biturbó V8-as benzinmotor 635 lóerőre és 750 Nm-re képes.
Az 1 825 kilogramm tömegű über M5 CS kereken 3 másodperc alatt gyorsul fel állóhelyzetből 100-as tempóra, a 0-200-as sprintet 10,4 másodperc alatt tudja le, elektronikusan korlátozott végsebessége pedig 305 km/h.
Az aktuális M5-ösből nincs kombi, ilyesmi utoljára a 2000-es évek második felében gyártott E60-as szériából készült.
Viszont érkezőben az első M3 Touring, mely júniusban leleplezendő sportkombi várhatóan 510 lóerővel kényezteti majd téma iránt fokozott érdeklődést mutató vásárlókat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.