A hypermiler kifejezés olyan autósokat takar, akik a lehető legmesszebbre akarnak eljutni egységnyi üzemanyaggal.
Még az „előző világ” egyik legendás figurája az osztrák Gerhard Plattner, aki sportot űzött abból, hogy minél messzebb jusson egy tank üzemanyaggal. Több rekordja is van, például egyszer megjárta kétezer kilométert autózva oda-vissza az Ausztria-Dánia utat dízel Skoda Fabiájával.
Az elektromos autók szempontjából kiemelt jelentőségú a "hatótáv kérdés", ami vonzza a hasonló figurákat, mint például Fergal McGrath, akiről a The Wallstreet Journal közölt cikket. Ő is egy úgynevezett „hypermiler”, aki igyekszik a lehető legkevesebb áramot fogyasztva autózni.
A férfi egy Mustang Mach-E elektromos autót hajt, ami hivatalosan 3,7 másodperc alatt van 100-on, de őt ez korántsem érdekli. Jellemzően inkább 40 km/h-s tempóval hajt, és az sem nagyon foglalkoztatja, hogy a többi autós megőrjíti.
Júliusban a Guinness-rekordok könyvébe akartak bekerülni két társával, akikkel 27 órás utat tettek meg 45 percnyi töltéssel út közben, hogy bejárják az Egyesült Királyság északi és déli pontja közötti utat. Az 1350 kilométeres útjukat végül 6,45 kWh-s átlagfogyasztással teljesítették, ami rendkívül kedvező érték.
Hasonló autós Wayne Gerdes is, aki egy hidrogén-üzemanyagcellás Toyota Mirai autóval csinál hasonló utakat, és hivatalosan neki köszönhető a „hypermiler” szó is. A legutóbbi rekordjába még a legendásan zsúfolt Los Angeles-i Interstate 405-ös útat is beletervezte, ahol lényegében állandóak a dugók.
A trükkje a teljes megállások elkerülése volt, ami a hatékonyság gyilkosa. Igaz, ehhez szándékosan lassította a forgalmat, 4-5 autót feltartva maga mögött. Ugyanakkor az utazása sikeres volt, 845 mérföldet tett meg egy tank hidrogénnel, ami rekordnak számít.
A Volkswagen elektromos ID.3-jának is megvan a maga hypermile-re, bizonyos Felix Egolf nyugdíjas svájci sofőr, aki az Alpokon hajtott át tavaly. A célja az volt, hogy megmutassa, milyen hatékonyan töltik vissza az akkumulátorukat az elektromos autók. 15 hegyi hágón ment keresztül, 13 ezer méteres szintkülönbséget letudva, összesen 600 kilométert autózott a hivatalosan 77 kWh-s akkumulátorkapacitású járművel, amelynek 539 kilométer a hivatalos hatótávja.
A hegyi szakaszon természetesen még nehezebb pontosa elérni a hivatalos fogyasztási adatokat ezért a svájci sofőr felfelé minél takarékosabban hajtott, elengedte a kamionokat is, a lejtős szakaszokon pedig maximalizált a lehetséges energia-visszatáplálást. Az útat nagyon pontosan megtervezte, mert volt, ahol a csúcsra érve már teljesen lemerült akkumulátorral érkezett, de tudta, hogy a lefele vezető úton pótolni tudja a hiányt. Úgy számolta, hogy 300 méter lefele vezető úton 1 százalékot visszanyer energiában az akkumulátor.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.