Megnéztük, hogy mit tud a gyakorlatban a külső design és az utastér tekintetében egyaránt jelentős vérfrissítésen átesett német szabadidő-autó zöld rendszámos változata.
Az Opel 2017 őszén mutatta be a 4,47 méteres hossza révén a középkategóriás divatterepjárók között versengő, házon belül viszont legnagyobbnak számító SUV modelljét, a Grandland X-et, melyből két évvel később érkeztek meg a zöld rendszámot viselő plugin hibrid változatok.
Az általunk is alaposan letesztelt Grandland X olyan remek pozícióban volt, hogy a PSA egyéb márkáit megelőzve kapta meg a cégcsoport vadonatúj környezettudatos hajtásláncát, ami persze idővel aztán a Peugeot 3008-ban, a Citroën C5 Aircrossban és a DS7-ben is elérhetővé vált.
Azóta sok víz lefolyt a Dunán, a PSA a Fiattal egyesülve immár Stellantis néven üzemel, az Opel magyarországi üzletágát a Wallis vette át, és a német gyártó nemrégiben teljesen új designyelvezetre váltott. Utóbbit most a Grandland X is megkapta, a nevéből pedig kikopott az utolsó karakter.
Más világ
Az immár egyszerűen csak Grandland néven jegyzett modell mérete és tömege nem változott, ami nem meglepő, hiszen esetében nem egy teljesen új autóról, hanem egy 4 éves típus ráncfelvarrásáról van szó. Magyarul az utastér és a csomagtér is pontosan ugyanakkora, mint eddig volt, ellenben a külső design jelentős változáson ment keresztül.
Az Opel 2018 őszén vázolta először, hogy körülbelül milyenek lesznek a közeljövőben érkező autói. Tette mindezt konkrétan ezzel a tanulmányautóval, a GT X Experimentallal, melyen elsőként tekinthettük meg az úgynevezett Vizor designiskolát:
2020 nyarán aztán megérkezett az első sorozatgyártású Vizor modell, az elsőtől az utolsó csavarig új fejlesztésnek tekinthető, és korábban már részletesen bemutatott Mokka:
És most a Grandland is megkapta a Vizor designt. A szépség megítélése ugyebár meglehetősen szubjektív dolog, de talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt állítjuk, hogy a külcsínt illetően ez a ráncfelvarrás egész jól sikerült.
Nincs semmi izzadságszag, a Vizor jegyeket a tervezők remekül átemelték a már évek óta kapható modellre.
Bár a nappali menetfények hasonlóak maradtak, teljesen megújult a fényszóró, ami ráadásul nemcsak szemre változott. Alapáron jár a LED-es technika, felár ellenében pedig 84-84 apró fényforrással operáló mátrix LED-es technikát kapunk.
Az első Opel embléma mellett szenzormosós éjjellátót találunk, már amennyiben megrendeltük ezt a konszern egyéb modelljeiből már ismerős, Opel fronton viszont új technikát. Az éjjellátó rendszer éjszaka akár 100 méteres távolságból is felismeri az embereket és állatokat, a képe a digitális műszeregységen jelenik meg.
A hagyományos hűtőrács helyére egy méretes fekete fedél került, ami miatt akár minimális hűtési igényű villanyautónak is gondolhatjuk a Grandlandet, de tévedünk, mert a kisebb Mokkától eltérően ebből a típusból nem készül tisztán elektromos változat.
Átrajzolták továbbá a lökhárítókat, kicsit mások lettek a hátsó lámpák, változott a csomagtér-ajtón lévő típusjelzés, az eddig fényezetlen elemek is színt kaptak és látványos új könnyűfém-felnik tűntek fel a kínálatban.
Belső értékek
A külsőhöz hasonlóan a beltér hangulata is sokat változott, köszönhetően a jelentősen átvariált műszerfalnak. A Grandland X régivágású, erősen analóg hangulatú műszeregységét egy 12 colos panel váltotta a Grandlandben, a középső érintőkijelző mérete pedig 8-ról 10 colra nőtt. Igaz az olcsóbb kivitelekben csak két darab 7 colos kijelző található.
A képmegjelenítés minősége jónak mondható, de a vizuális világ nagyon puritán. Persze nevezhetnénk akár egyszerűen átláthatónak is, de inkább az az érzésünk, hogy a szofisztikáltabb felhasználói felületeket megtartották a Stellantis egyéb márkái számára. Azért pedig nagy kár, hogy a Grandlandben még a konszern előző generációs, igen gyenge minőségű tolatókamerája található.
Megújultak a szellőzőrendszer befúvónyílásai, ellenben a kormány, a világítás- és klímavezérlés kezelőszervei, illetve a középkonzol változatlan maradt. Az AGR minősítésű, hűtött/fűtött első ülések igen kényelmesek és motorosan állíthatók, ezenkívül pedig említést érdemel a 360 fokos panorámakamera, a stop&go funkciós adaptív tempomat, az aktív sávtartó, illetve az automata parkolósegéd.
A hajtás a régi
A hajtáslánchoz nem nyúltak hozzá a fejlesztők, így a csúcskivitelű tesztautó erősebb hibrid rendszere is maradt 300 lóerős, illetve 520 Nm nyomatékú. Ily módon a 6,1 másodperces 0-100-as szintidő sem változott, továbbra is letaglózónak számít ebben a kategóriában, mint ahogy a 235 km/h legnagyobb tempóra sem lehet panaszunk.
A vezetési élményről és a fogyasztással, töltéssel kapcsolatos dolgokról a Grandland X tesztjében részletesen írtunk, így most inkább nem ismételnénk önmagunkat.
Aki sokallja a csúcs Grandlandért elkért 14,8 millió összeget, vagy egyszerűen csak pazarlóan soknak találja a 300 lóerőt, illetve feleslegesnek az összkerék-hajtást, az 13,6 millió forintért választhatja a 225 lovas plugin hibrid testvérmodellt, melynek csak az első kerekei hajtottak.
A típus magyarországi alapára 8 millió forint, mely összeg ellenében egy 130 lóerős teljesítményű, 1,2 literes 3 hengeres turbós benzinmotorral, illetve hatfokozatú kéziváltóval szerelt példány vezethető haza. Felár ellenében nyolcfokozatú automata egység is rendelhető, az ugyancsak 130 lóerős 1,5 literes 4 hengeres dízelverziót pedig csak automata váltóval gyártják.
Van másik
A 2017 elején leleplezett Crossland X nemrégiben ugyancsak megkapta a Vizor frissítést, vagyis immár ez a 4,21 méter hosszú kompakt szabadidőautó is tökéletesen passzol a német gyártó aktuális formanyelvezetéhez.
Erre az ugyancsak X-mentesített modellre is megérkezett a szélesre húzott és teljesen lefedett hűtőrács, módosultak a lámpák és a lökhárítókat is átrajzolták.
Az utastérben kevés változást lehet felfedezni. Háromféle infotainment rendszer rendelhető, az alap a Radio BT, a középutas verzió a Multimedia Radio, a csúcsmegoldás pedig a Multimedia Navigation. Utóbbi kettőhöz alapáron jár az Apple CarPlay és Android Auto támogatás.
Újdonság a GS Line+ nevet kapott sportos hangulatú felszereltségi szint, mely többek közt 17 colos könnyűfém-felniket, fekete tetőt, ergonomikus első AGR-üléseket, illetve LED-es hátsó lámpákat vonultat fel, ezenkívül pedig az ötféle menet-üzemmóddal szolgáló IntelliGrip kapcsoló mellett sem mehetünk el szó nélkül.
A tesztre kapott GS Line példányban egy 130 lóerős benzinmotor és egy hatfokozatú kézi váltó található, mely párossal mi kicsit magas, 7,2 literes átlagfogyasztást mértünk vegyes felhasználás mellett. Igaz, sokszor kihasználtuk a pörgös kis motorban rejlő lehetőségeket és a 230 Nm-es nyomatékot.
Az 1,26 tonnás apróság 9,9 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet, a végsebessége pedig 1-gyel haladja meg a 200 km/h-t. A csomagtartó 410 literes, bőven átlag feletti méretű, és ha az opcionális tologatható hátsó üléspadot is megrendeljük, akkor akár 520 literre is bővíthető.
Mennyibe kerül?
Legolcsóbban 5,6 millió forint ellenében lehet új Crosslandünk, ennyi ugyanis a 83 lóerős 1,2 literes szívó benzinmotorral és 5-fokozatú kézi váltóval szerelt, Edition alapfelszereltségű kivitel hivatalos listaára.
A 110 lóerős turbós benzines, illetve 6-fokozatú kéziváltós Crossland 6 millió forinttól indul, a felár ellenében 6-fokozatú automata váltóval is rendelhető 130 lóerős benzines csúcsmodell pedig minimum 6,1 millió forint kifizetését követően vezethető haza.
A 110 lóerős 1,5 literes dízelmotoros és 6-fokozatú kéziváltós Crossland 6,5 millió forinton nyit, az ugyanennek a motornak a 120 lóerős változatával és 6-fokozatú automata váltóval szerelt kivitelnek pedig 6,9 millió forint az alapára.