Autó László Ferenc 2021. július. 11. 16:00

Instant legenda: teszten a közúti mini raliautó Toyota GR Yaris

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Egy apró városi autó, melyet a laikusok leginkább csak bevásárlásra alkalmas női kocsinak néznek. És amelyről a kicsit is hozzáértők rögtön tudják, hogy az elmúlt időszak egyik messze legizgalmasabb és legbátrabb fejlesztése.

A közelmúltban volt szerencsénk alaposan letesztelni a negyedik generációs Toyota Yarist, melyről megállapítottuk, hogy nagyon is megérdemelten lett a 2021-es Év Autója. Akkor egy úgymond teljesen polgári hibrid ötajtós Yaris vendégeskedett nálunk, melynek egyik legfőbb érdeme az alig 3,8 literes városi fogyasztás volt.

Ezúttal is egy Yaris a tesztalanyunk, konkrétan egy háromajtós GR Yaris, mely azonban csak ránézésre hasonlít a két ajtóval többel rendelkező hibrid társára. A két kocsinak ugyanis mindössze a lámpái, külső tükrei és cápaantennái egyeznek meg. A GR Yaris egy teljesen különutas fejlesztés, egy a legendás Gazoo Racing által fejlesztett közúti raliautó. Egy igazi báránybőrbe bújt farkas, egy hamisítatlan mini adrenalinbomba.

Vihar előtti csend
László Ferenc

Sportszerkóban

Mivel már az ötajtós alapmodell is igen izgalmas formatervvel büszkélkedhet, a háromajtós sportváltozatot első blikkre nem is olyan könnyű megkülönböztetni tőle. Persze más a lökhárító, eltérő az oldalnézet és sok egyéb eltérést is felfedezhetünk a tüzetesebb vizsgálódás során.

Érdekesség, hogy a két ajtónyi mínuszban lévő GR Yaris 5,5 centiméterrel hosszabb lett, azon viszont vélhetően kevesen lepődnek meg, hogy a szélesség 6 centiméterrel nőtt, illetve, hogy a magasság 1,5 centiméterrel csökkent. A tengelytáv viszont változatlanul 2,56 méter.

3,99 méter hosszú
László Ferenc

A tömegcsökkentés jegyében alumíniumból készülnek az ajtók, a gépháztető és a csomagtérajtó (-24 kilogramm), a tető pedig nemes egyszerűséggel karbonból van (-3,5 kilogramm). A lemezek alatt egy igazi összvér megoldás lapul: a kocsi eleje a normál Yaris-féle TNGA-B platformot, a háta viszont az eggyel nagyobb Corolla és Prius által használt TNGA-C alapokat rejti maga alatt.

A GR Yaris a japán Muromachiban készül, a legendás Lexus LFA és Toyota szülőhelyén.

Az összeszerelés kézzel történik, így egy-egy autó elkészítése körülbelül tízszer annyi időt vesz igénybe.

Ennél jobb minőségű utak valók neki
László Ferenc

Szálljunk be!

A keret nélküli ajtókat feltárva egy szolid kisautó belterének látványa fogad. Elöl korrekt a helykínálat, hátulra viszont nemcsak nehézkes a beszállás, hanem egyben nagyon szűk is ott a hely. A sportos hangulatról a piros varrás, a kormányon lévő GR logó és a kézifék melletti kis plakett gondoskodik. Utóbbi szolidan arról tanúskodik, hogy a kocsit a rali-világbajnokságra fejlesztették ki.

A sofőrülés remek oldaltartást biztosít, viszont sajnos a vártnál magasabban foglalhatunk benne helyet. Ez nagyon furcsa egy ennyire sportos kocsitól, mindenesetre idővel egyre jobban hozzá lehet szokni. A bőrkormány remek fogású és közvetlen áttételezésű, illetve a néhány centiméterrel magasabbra emelt váltókar is remek társunk a kanyarvadászat során.

Nincs túlspilázva
László Ferenc
Mini bunker
László Ferenc

A kormány mögött két régivágású analóg műszert fedezhetünk fel, melyek egy 4 colos kis LCD-t fognak közre, a műszerfal közepén pedig egy nyomógombokkal kiegészített 8 colos érintőképernyőre lehetünk figyelmesek. A felhasználói felület hozza a konszerntől megszokott oldschool életérzést, azért viszont jár a piros pont, hogy a klímavezérlés hagyományos kivitelű.

A csomagtartó 286 helyett mindössze 174 literes, és a jobb tömegeloszlás miatt alá került 12 V-os akkumulátor miatt igen magasan van a padlószint. Kisebb bevásárlások persze még így is megoldhatók a sportos Yaris-szal.

Pöttöm puttony
László Ferenc

Nem Wartburg

Az 1618 köbcentiméteres turbós benzinmotor a világ legerősebb sorozatgyártású 3 hengeres egysége. A 261 lóerős teljesítmény tekintélyt parancsoló egy ilyen kis motortól, de persze az eléréséhez igen magasra, egészen 6500-ig kell elforgatni a főtengelyt. 3000-ig nem történik különösebben semmi, de aztán rendesen megindul a GR Yaris, 5000-től pedig igazi tűzijáték kezdődik.

A korrekt rugalmasság a 3000 és 4600 között lehívható 360 Nm-es nyomatéknak tudható be, ami ugyebár a 2 literes dízelmotorok szintje. A kifejezetten sportcélokra épített motor nem tagadhatja le 3 hengeres mivoltát, de járását és hangját nem nevezhetjük faragatlannak.

László Ferenc

A kipufogó sajnos nagyon halk, hallószerveinket szinte csak elölről jövő hangok kényeztetik. És le merjük írni, hogy a GR Yaris motorhangja nagyon is szerethető, főleg akkor, ha magasabb fordulatszám régiókban járunk. A hatgangos váltó rövid úton és határozottan kapcsolható, abszolút szerethető, de mintha emlékeink szerint az MX-5 és a Civic Type-R váltója egy picit még jobb lenne.

Az alupedálok az átlagnál komolyabb erőt igényelnek, és így is van jól, ha pedig rásegítenénk egy kicsit a kanyarodásra, arra ott a remek hagyományos kézifék-kar.

Miheztartás végett
László Ferenc

Variálható

Rendes raliautókhoz méltóan adott a négykerék-hajtás, ami ebben a kis személyautó kategóriában igazi kuriózum. Ráadásul nem is akármilyen AWD rendszert kapunk, hanem egy olyat, amelyet kényünk-kedvünk szerint személyre szabhatunk.

Normál módban az első kerekekre jut a hajtás 60 százaléka, és a GR Yaris már ebben a módban, aktív menetstabilizátor mellett is remek vezetési élményt biztosít. A tapasztaltabbak utóbbit akár ki is kapcsolhatják, jelen tesztalanyunk ugyanis ilyenkor sem tör az életünkre, a kis tömeg és a zseniális hajtás vég nélküli mosolyt csal az arcunkra.

Igen, ez egy régivágású kéziváltó
László Ferenc

Sport módban hátra jut az erő 70 százaléka és megkapjuk a hőn áhított túlkormányzottságot, ha pedig a stopper ellen küzdünk, arra ott a remek Track üzemmód. Utóbbi 50/50 százalékra lövi be a hajtást, de a GR Yaris még ekkor sem válik unalmas sínautóvá. Mindegyik módnak megvan a maga varázsa, remekül el lehet játszani velük.

A 0-100-as sprint alig 5,5 másodperc alatt letudható, a végsebesség 230 km/h-ra van korlátozva. Utóbbi nem is baj, ugyanis a rövid tengelytávolság miatt nem túl fényes az egyenesfutás, egyébként pedig a rövid áttételezésű váltó miatt már autópálya tempó mellett is elég magas a fordulatszám.

Hátul nincs túl sok hangja
László Ferenc

A gyári fogyasztási érték 9 liter körüli, mi a gyakorlatban 13-at jegyeztünk fel, de a cserébe kapott élmény ismeretében ez tulajdonképpen ajándék. A tank 42 helyett 50 literes, de a hatótáv így is 400 kilométer alatt marad.

A futómű zseniális, a GR Yaris tapad az ívekre, le sem lehet robbantani onnan, az irányváltások pedig tűpontosak. A 356 milliméteres 4 dugattyús első-, illetve 297 milliméteres 2 dugattyús hátsó fékek is felnőttek a feladathoz, nem jelent különösebb problémát számukra az alig 1280 kilogrammos járgány gyors megállítása.

Szolid GR logó
László Ferenc

Konklúzió, árak

+ : nagyon kicsi és könnyű, álruhás fenevad, pörgős motor, remek kéziváltó, állítható összkerék-hajtás, kiváló menetdinamika.

: magas vezetési pozíció, hátul szűkös, kicsi csomagtartó, jelentős vételár.

A Toyota GR Yaris méltó emléket állít az olyan legendás elődöknek, mint például a Celica GT-Four vagy a Corolla WRC, és a legjobb az egészben, hogy közúton is minden további nélkül vezethető. Szinte biztos, hogy anyagilag nem éri meg a Toyotának, de brandépítésre és a petrolhead célközönség maradéktalan kiszolgálására kiváló eszköz ez négykerekű célszerszám, melynek nincs egyetlen közvetlen riválisa sem.

De persze alaposan meg is kérik az árát. Míg normál, illetve hibrid Yarisunk akár már 5-6,5 millió forint ellenében is lehet, a GR Yaris 12,4 millió forinttól indul. És igazán élvezetessé az 1,55 millió forintos Sport csomagtól válik, ugyanis csak ebben van benne az első/hátsó önzáró diffi, a sport lengéscsillapító, illetve a 18-as kovácsolt felni.

13,95 millió forint nem kevés pénz egy 4 méternél rövidebb kisautóért, de cserébe nemcsak a kg/LE, hanem a vigyor/kilométer mutató is kiválóan alakul.

A végtelenbe és tovább
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Itthon Kacskovics Mihály Béla 2024. november. 27. 08:56

Nézzen a szemembe! - Heves vita van a közgyűlésben a parkolásról, de főpolgármester-helyettest nem sikerült választani

Úgy fest, nincs alku – várhatóan ma sem lesz vége a főváros mulasztásos jogsértésének, sem Vitézy Dávidot, sem Kiss Ambrust nem fogják megszavazni Karácsony Gergely helyettesének a képviselők. Lezárhatják éjszakára az aluljárókat? Lesz új drogstratégia? És parkolási reform? Hamarosan kiderül.