A Skoda első, valóban élőszereplős bemutatója a Covid-karanténok után a Kodiaq facelifjének jutott, ami egyébként is az egyik legfontosabb modellje a cseh márkának.
Helyszínnek sem véletlen, hogy Franciaországot választották, mégpedig a Mont Blanc környékét, ahová alig pár nappal később érkezett a Tour de France mezőnye, amelynek évek óta főszponzora a Skoda.
A Skoda Kodiaq, alig pár éves karrierje alatt már elérte a 600 ezres eladást, nekünk sem kell bemutatkoznia, az utcákon tucatjával látni a cseh márka első szabadidő-autóját. A hétüléses változatban is kapható, komoly kiállású autó a családi autóvásárlási támogatás egyik legnagyobb favoritja jelen pillanatban is.
Az más kérdés, hogy a Skodához is beütött az elmúlt időkben a chipválság és mint közölték, heti háromezer autót nem tudnak készre szerelni. El lehet képzelni, ha ez az állapot sokáig tart - és úgy tűnik igen - az, milyen hatással lehet a cégek üzleti terveire. Mint autóvásárló a cég miatt nem is aggódnánk annyira, de jelen pillanatban tényleg az a helyzet, hogy sokszor nincs is autó, amit át lehetne adni.
Pedig a friss Kodiaq kész, és meg is lehet büszkén mutatni, mert elég jól sikerült a ráncfelvarrás. Kétség kívül nagyon kimért egy ilyen facelift, a német anyacég nem szokta nagyon elengedni a tervezők kezét, mit lehet megváltoztatni egy újratervezés során. Végigszaladva a lényegen, megszűnt például a Scout-változat, ami vélhetően nem is mozgatott meg komoly vásárlótömegeket. Helyette, minden kicsit jobban felszerelt, modernebb, ennek révén pedig van olyan felszereltéségi szint is a Sportline változat 4x4-es hajtással, ami nagyjából ugyanazt tudja.
Ami az alapdizájnt illeti, változott a motortérfedél, megújult a fényszóróház, alap a LED-technológia hátul és az első fényszórók esetében akár mátrix-ledes rendszer is kérhető. Érkezett néhány új felniszett is, elég extrém megjelenéssel is, mint az Aero "telikerék”, 20 colos méretben.
A belső térben az új, színes dekorelemek jelentenek azonnal szembetűnő változást, az Ocatviában elsőként látott kétküllős kormánykerék itt is megjelent. A középső képernyő 9,25 colos, a vezető előtt pedig magasabb felszereltség esetén egy új, 10,25 col átmérőjű képernyő található, tisztességesen modernizált grafikával. Kicsit emeltek a hifi színvonalán is, a Canton-rendszer a legmagasabb felszereltségi szinten már 10 hangszórós. Kiemelték azt is, hogy megjelentek az úgynevezett „ergo” ülések is, szellőztetéssel és masszázsfunkcióval is, amelyek a Skodákban azért nem számítottak gyakorinak.
A genfi repülőtérre érkezve számtalan megújult Skoda Kodiaq RS modell is szabad préda volt, nem kellett sokat gondolkodni, mire essen a választás. A tavalyi év végével lezárt dízelmotoros Kodiaq RS korszak után az utód bizony már benzines, egy 2.0 literes négyhengeressel, ami a Golf GTI-ből ismerhető többek között.
Az RS piaci jelenlétét abszolút nem lehet lebecsülni a Kodiaqon belül, vannak olyan piacok, ahol az eladások közel felét teszik ki, ami igencsak példátlannak tűnik, úgyhogy ezt a modellvariánst elengedni nem lehet, aminek viszont egyenes következménye volt a benzimotorra való áttérés.
A nagyon nyomatékos 245 lóerős és igazán kedvelt gázolajos motor helyét, a CO2-szabályozási nyomásnak engedve vette át a benzinmotor, amit, ha értünk is, mégsem egyértelműen üdvözítő váltás. Ha abból indulunk ki, hogy egy ilyen méretű autót inkább autópályás izmozáshoz vesznek az emberek sportos változatban is, sem mint hegyi szerpentineken, szétforgatott motorral vadászni a kanyarokat, akkor egy dízelmotor pont tökéletes bele.
Teljesítményét tekintve ezzel a motorral most 240 lóerős a Kodiaq RS, a 370 Nm-es nyomatékát dicséretesen alacsony, 1600-as fordulatról adja le. Igazán az RS-re persze ott lesz kíváncsi az ember, ahol a többi autóval véget ér az élmény, amikor szembe jönnek az első hegyi kanyarok. Sport-mód be, szerencsére különösebb forgalom és rossz idő sem szólt közbe egy jó próbaúthoz.
A motorerő mellett az 1800 kilogramm környéki tömegű autót egy jó váltó mozgathatná még igazán élénken, és nincs is baj a duplakuplungos, hétfokozatú rendszerrel, főleg, ha saját kezünkbe vesszük a kapcsolgatást. A szűk kanyarok nyilván nem egy ilyen nagy autónak valók, de az olyan „ralis” szakaszokon, ahol harmadik-negyedik fokozatban lehet erőből menni, 4500-as fordulat környékén igazán agilis motor és a nyomatékot is ügyesen osztja el, akár 85 százalékot váltogatva a tengelyek közt a hajtás. Természetesen a futóműé még ilyenkor a főszerep, hogy a magas és 2,8 méter hosszú tengelytávú autóval az élmény biztonságosnak is tűnjön, ne csak gyorsnak, a Sport-módban a futómű elég kemény, hogy mindezt a kritériumot tartsa, igaz ilyenkor az úthibákat át is adja a futómű.
A Skoda „Dynamic Sound Boost” nevű rendszerrel még a hangélményt is fokozni próbálják, már amit egy emissziós normák miatt visszafojtott motorból ki lehet hozni. Alapvetően a kipufogó végén elhelyezett hangszóróról van szó, amely elsősorban a hangot kifelé irányítja, és nem az utastérbe.
Összességében a Kodiaq RS továbbra is egy élvezetesen gyors autó, kellően dinamikus megjelenéssel, 243 km/h-s végsebességgel, látványos kagylóülésekkel, akár 20 colos felnikkel. Persze a megadott 7,4 literes százas átlagfogyasztás ígéretére alapján senki vegyen ilyet.
Az első nap utáni RS élményeket követően, a visszaútra a genfi reptérig, az abszolút alapot sikerült kifogni, legalábbis, amit egy nemzetközi bemutatón még meg lehet mutatni. Kézi váltós, 1.5 literes, elsőkerékhajtású, 150 lovas, Style felszereltségű az utcaképet sokkal inkább reprezentáló változatot. Az a jó benne, hogy rögvest érezni, hogy ezzel sem kapunk keveset, sőt, ilyenkor mindig érkezik a visszacsatolás, hogy a kézi kapcsolású váltó is lehet jó opció. Ezzel a könnyen járó és precíz váltóval, a jó fogáspontú kuplunggal egyáltalán nem nyűg üzemeltetni a Kodiaqot. Ez a 1.5 literes motor pedig 150 lóerővel is készségesen mozgatja a viszonylag nagy testet is. Ami az árakat illeti a belépőszint egy ilyen modell, hatfokozatú kéziváltóval, 9,5 millió forinton nyit. A másik végletet pedig természetesen a Kodiaq RS, amelynek listaára 16,47 forint.
A Skoda Kodiaq sikere nem véletlen. Az, hogy egy esztétikus autóban, a hétszemélyes változat esetében is marad 270 liter a csomagoknak, illetve kellően széles a motorpaletta hozzá, eddig is sokakat meggyőzött akár a céges akár a magánvevők között is. Nagy megfejtés most sincsen, olyat kínálni a vevőknek, amilyen autót maguktól is keresnek. A Skoda ezt elég jól csinálja régóta.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.