A kényszer összehozza a legnagyobb konkurenseket is.
Három nagy európai haszongépjármű-gyártó, a Daimler Trucks, az AB Volvo és a Traton - amely a Volkswgen teherautós részlege - közös vállalatot alapít nagy hatótávú elektromos buszok és kamionok töltőhálózatának kiépítésére.
Az elektromos mobilitás elterjedésének legnagyobb buktatója a kellő lefedettséget biztosító töltőállomás-hálózat hiánya. Az elektromos járművek beszerzését leginkább az az aggodalom hátráltatja, hogy nem lesz elegendő töltőállomás egy hosszabb út megtételéhez.
"Az infrastruktúra hiánya jelenti a legnagyobb akadályt az elektromos járművek elterjedésének. Ez a meghatározó szűk keresztmetszet" - mondta a Reuters hírügynökségnek Martin Daum, a Daimler Trucks vezérigazgatója.
Mindhárom vállalat gyárt autóbuszokat, és bár egymás konkurenseinek számítanak a piacon, a töltőállomás-infrastruktúra kiépítésére létesítendő közös vállalatba 500 millió eurót invesztálnak közösen. A cég 2022-ben kezdi meg a működését amszterdami székhellyel az alapítók egyenlő tulajdoni arányában. Az alapítók célja legalább 1700 töltőállomás létesítése öt év alatt szerte Európában.
"Nyitottak vagyunk más együttműködő partnerek csatlakozása előtt is, akik befektetéssel szállnak be az üzletbe" - mondta Matthias Gruendler, a Traton vezérigazgatója. Hozzátéve, hogy véleménye szerint nagy lesz a csatlakozás iránti érdeklődés, mihelyt a cég megkezdte a működését. "Továbbra is egymás ádáz konkurensei leszünk, de új területen fogunk versenyezni egymással" - tette hozzá Martin Lundstedt, az AB Volvo vezérigazgatója.
Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete az ACEA legalább 50 ezer töltőállomás kiépítését tartja szükségesnek 2030-ig. Gruendler szerint pedig legalább 10 milliárd eurót kellene invesztálni ahhoz, hogy 2030-ig kiépülhessen Európában a teljes lefedettséget biztosító elektromos töltőállomás-hálózat.