Az Unileverről a ketchupos flakon és a mosószer, az Apple-ről a telefonok és számítógépek, a Legóról pedig a műanyag építőkockák jutnak eszünkbe. Hagyományosan egyik terület sem a legzöldebb, de mindhármon lehet tenni valamit annak érdekében, hogy egy kicsit fenntarthatóbb legyen a cég működése. Mint látható, ez úgy is megoldható, hogy közben a vállalat profitja se csökkenjen – sőt. Akár az autógyártásban is.
A GlobeScan és SustainAbility – a világ vezető gondolkodóinak, iparági szakértőinek véleményére támaszkodva – 1997 óta évente közzéteszi a leginkább fenntarthatóan működő nagyvállalatok listáját. A jelentés legfrissebb, 2020 augusztusában publikált kiadása (The 2020 Sustainability Leaders Survey) 701 szakember bevonásával készült. A riport szerint az Unilever a különféle élelmiszer- és tisztítószermárkák, több mint 400 fogyasztásicikk-brand mögött álló vállalat messze a legfenntarthatóbb, a megkérdezett szakértők 42 százaléka említette a cég nevét. A második a maga 26 százalékával a ruhákban utazó Patagonia, harmadik pedig a 14 százalékos Ikea bútorvállalat lett.
–12%, –25%, –50%
A listát tizedik éve vezető Unilever tavaly például “csak” 615 ezer tonnányi új műanyaggal növelte csomagolásra fordított mennyiségét. Csak – hiszen ez két év alatt 12 százalékos csökkentést jelent, ami ekkora léptékben igencsak számottevő.
A cég kétféleképpen is dolgozott célja (és jövőbeni, hasonló céljai) elérésén. Egyrészt igyekszik az egyszer a világban már előállított műanyagot újra felhasználni. Másrészt pedig változtat a csomagoláson: csökkenti a doboz/flakon méretét, illetve egyre több területen vezet be újratölthető megoldásokat. A cégcsoport vállalása, hogy a 2018-as bázisévhez képest 2025-re megfelezi a bevont új műanyag mennyiségét, eközben 25 százalékkal növeli termékei csomagolásában az újrafelhasznált műanyaga arányát.
Közfelháborodásból iparági sztenderd
Egyetlen telefontöltő alig néhány dekát nyom, de az, hogy egy vezető mobilgyártó nem csomagol töltőfejet (és fülhallgatót) telefonjai mellé, néhány hónap leforgása alatt 861 ezer tonnával csökkentette a vállalat “fémlábnyomát”. Vagyis ennyivel kevesebb fémet használtak el az Apple eszközeit gyártó üzemek, olvasható ki a cég 2020-as üzleti évre vonatkozó, április közepén közzétett, Environmental Progress Report című jelentéséből, mely a réz-, cink- és ónfelhasználás terén számol be összesen ekkora adagnyi spórolásról.
Ez már nettó érték, azaz magában foglalja annak tényét is, hogy külön töltőket azért gyártani kellett. De ezek szerint igaza volt az Apple-nek, és valóban rengeteg embernek volt már otthon az új készülékhez is használható töltőfeje, így összességében mégiscsak szabad szemmel látható környezetvédelmi eredményt hozott az, hogy kihagyták a dobozból az évtizedek óta megszokott hozzávalót.
A kritikus környezetvédők nem véletlenül mondják, hogy ennél nagyobb lenne a hatása annak, ha az Apple nem akarná minden évben újabb és újabb készülékre rábeszélni felhasználóit. Ez tény. Ezzel együtt a töltő kihagyása is valami, egy nagyvállalat kis lépése, mellyel duplán jól járt.
Merthogy közben az iPhone-ok nem lettek olcsóbbak. Tehát úgy tett egy kis jót a környezettel az Apple, hogy közben egy kicsivel többet keres minden eladott telefonon.
A vásárlók által vegyes érzelmekkel fogadott lépés egyébként gyorsan divatba jött: a legnagyobb konkurens Samsung például tavaly októberben még kifigurázta az Apple-t miatta, aztán januárban már maga is hasonlóan cselekedett.
40 éve kompatibilis
Nem egy kiegészítő, hanem a legfőbb termék környezeti lábnyomának csökkentésén dolgozik a Lego. A régóta közkedvelt építőkockák előállítója először is azzal érvel, hogy a műanyag játékok nemzedékről nemzedékre továbbadhatók: a ma gyártott kockák teljesen kompatibilisek a 40 évvel ezelőtt gyártottakkal. Miközben például egy 3-4 éves mobiltöltő esetében előfordul, hogy egy mai telefont már nem lehet áramra tenni vele.
A cég ezzel együtt leszokna a klasszikus műanyagról: kifogja terjeszteni a – például cukornádból készített – biokockák alkalmazását, a néhány hónapja közzétett adatok szerint százból két újonnan gyártott kockát már így állít elő a Lego. Az indoklás szerint az átállás azért nem megy gyorsabban, mert a világ legnagyobb játékgyártója továbbra is keresi az ideális, növényi alapú anyagot, amely amellett, hogy nagy mennyiségben előállítható, legalább olyan hosszú időn át nyűhetetlen marad, mint az évtizedek óta használatos, hagyományos műanyagból készülői kockái.
A Legónak egyébként azért is van különösen nehéz dolga, mert a rendszeres összerakás-szétszedés miatt – ami a termék jellegéből adódik, annak lényegi része – a műanyag folyamatos erőhatásnak van kitéve, amit ki kell bírnia az anyagnak.
Zöldítés négy keréken
A felsorolt példákhoz hasonlóan hagyományosan az autózásról sem a környezetbarátság jut eszünkbe, de az elmúlt években azért ezen iparág szereplői is folyamatosan zöldültek, zöldülnek. Részben saját belátásuk, jelentős részben pedig a globálisan egyre több helyen szigorodó szabályozásoknak köszönhetően.
Igyekezetük sokféleképpen lemérhető – például Amerikai Energiahatékonysági Gazdasági Tanács (American Council for an Energy-Efficient Economy, ACEEE) zöldautós projektjének néhány hete publikált toplistáján. A rangsor azt mutatja, hogy mely gyártónak mely modelljével sikerült legközelebb kerülnie a fenntartható autó ideájához.