November óta csaknem 3000 konténert nyelt el csak a Csendes-óceán, az Egyesült Államokba tartó teherhajókról estek le.
A konténerszállítók gyakran közlekednek rossz időjárásban, hatalmas hullámok között. Egy friss kutatás szerint ennek eredményeként csak az elmúlt néhány hónapban az Egyesült Államokba tartó, Csendes-óceánon közlekedő hajók mintegy 2980 konténert veszítettek el.
A szám egyébként valóban kiemelkedő, nem jellemző ilyen mértékű "fogyás" – jegyzi meg a Jalopnik oldal, hozzátéve, hogy nagyjából két hónap alatt történt annyi mint egy év alatt szokott. Az oldal az American Shipper számaira alapozza a beszámolóját, hozzátéve, hogy a hajók olyan rakományokat szállítottak, mint IKEA bútorok, vagy Puma cipők.
A megnövekedett szállítási igény egyébként konténerhiányhoz is vezet, ami miatt egyes szállítmányoknál régi, már korrodált vagy hibás reteszeléssel ellátott konténereket voltak kénytelenek használni.
A konténerek leesése gyakran akkor következik be, amikor a hajótest mentén végighaladó hullámok hossza nagyjából megegyezik a hajó természetes oldalirányú átbillenésének idejével, ami így egyre nagyobb oldalirányú dőléseket eredményez, egy idő után 35-40 fokos szögekkel. Adrian Onas, a tengerészeti Webb Intézet professzora szerint ezt a jelenséget a hajótervezők „szívrohamnak” hívják, mert nehéz felismerni, mikor kezdődik, és nagyon gyorsan válhat végzetessé.
A legutóbbi idők egyik legnagyobb ilyen katasztrófája a ONE Apus nevű konténerszállítóval történt, miután tavaly november végén hatalmas viharba került. A drónvideón jól látni a felborult konténereket. De korántsem egyedi az esete, a Maers Essen 750 konténert, míg a Maersk Eindhoven 260 konténert vesztett el az idén. Vannak olyan nagy hajók, amelyeken több mint 20 ezer konténert tudnak szállítani.
A felborult konténereket a helyzettől függően gyakran sikerül a helyükre tenni, míg jó néhány elsüllyed vagy a tengerben lebegve jelent veszélyt más hajókra.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.