Az adókedvezményekben például nagyon, csak még legalább két fontos eleme van az elektromobilitásnak.
Európa egyik legnagyobb autóflotta-üzemeltető cége minden év elején kiad egy összefoglalót, amelyben azt taglalják, mennyire felkészültek a villanyautózásra a kontinens országai.
A LeasePlan cég „EV Readiness” indexében huszonkét ország szerepel, és a felkészültség mértékét az adott piacon regisztrált elektromos autók száma, az üzemeltetéshez szükséges infrastruktúra fejlettsége és a kormányzati ösztönzők mértéke alapján állítják fel. Jelenleg Magyarország a 16., míg egy évvel korábban a 13-ik volt a listán. (Igaz, sok azonos helyezés van.)
A jellemzők közül az állami támogatásokat tekintve elöl vagyunk azzal, hogy lényegében adómentes az elektromos autók beszerzése. Hasonlóan így van Ausztriában, Görögországban, Írországban, Lengyelországban. Az állam egyébként máshol nem ennyire bőkezű, de átlagosan így is 63 százalékkal kevesebb adót kell fizetni egy villanyautóra, mint a hagyományos motorú autók esetében.
Ami az infrastruktúra fejlettségét illeti, a 2021-es index szerint itt vannak talán a legnagyobb különbségek. Hollandiában 1000 lakosra 3,5 töltő jut, míg Magyarország úgy átlagos a listán, hogy nálunk durván 10 ezer lakosra jut 1 nyilvános töltő.
Az üzemeltetési költségeknél nagyon változatos a kép, de átlagosan a jelentés szerint jelenleg 1 kilométerre vetítve az elektromos autók üzemanyagköltsége 53 százaléka egy hagyományos üzemanyagúnak.
A lista alján Románia, Szlovákia található, és némileg talán meglepő módon Csehország a legvégén, amely az eladott EV-k számában és az üzemeltetési költségekben is a legrosszabbak között van.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.