Hamarosan már csak és kizárólag automata váltós Mercedeseket lehet majd vásárolni.
A Mercedes a napokban számolt be a közeljövőt illető terveiről. Ezekben minden korábbinál több villanymotoros meghajtású modell szerepel, így például a kompakt EQA és EQB, a nagyobb méretben támadó EQE és EQS, illetve az 1200 kilométeres hatótávval kecsegtető EQXX.
A Mercedes ezzel párhuzamosan egyre kevesebb figyelmet kíván szentelni a belső égésű motoros autóknak, és csökkenteni kívánja a jelenleg használatban lévő platformok számát. Marcus Schaeffer, a német vállalat kutatás-fejlesztési vezetője ezenkívül azt is elárulta, hogy a Mercedes kivezeti a kínálatából a kézi kapcsolású váltókat.
Ez a fokozatos kivezetés elsősorban az európai piacot érinti, ugyanis például az Egyesült Államokban 2015 óta már csak automata váltós Mercedeseket lehet kapni.
Az USA-ban elérhető 327 új személyautó típus közül jelenleg mindössze 41-et kínálnak kézi kapcsolású váltóval. Ez azt jelenti, hogy a modelleknek már csak 13 százalékában lehet manuálisan váltani, ami jelentős visszaesést jelent a 2011-es adathoz képest: az akkor kapható típusoknak még a 37 százalékát lehetett kéziváltóval rendelni. Sőt, 2006-ban még 47 százalék volt a manuálváltós autók részesedése.
Az Egyesült Államokban tradicionálisan népszerűek az automatizált működésű váltóval szerelt autók, és bár a legfrissebb európai számok nem ismertek, az utóbbi időben ezen a kontinensen is egyre több automata váltós autót forgalmaznak. Az általában 6-10 fokozatú modern automata váltók nemcsak kényelmes használattal, hanem adott esetben jobb gyorsulással és alacsonyabb fogyasztással kecsegtetnek.
A jellemzően 5-6 fokozatú kézi kapcsolású váltók visszaszorultak az olcsóbb alapmodellekbe, illetve azokba a drága sportkocsikba, amelyeket általában a vezetési élmény szerelmesei rendelnek meg. Utóbbira jó példa az új Porsche 911, amelyet 8 fokozatú duplakuplungos automata váltóval dobtak piacra, de később kijött belőle a 7 fokozatú kéziváltós kivitel, amivel ugyan lassabban, de élvezetesebben lehet váltani.
A tisztán elektromos meghajtású autókba hagyományos értelemben vett váltót már nem is szerelnek, leszámítva az olyan különlegességeket, mint a közelmúltban debütált Porsche Taycan, amely a lehető legjobb gyorsulás érdekében két sebességi fokozattal rendelkezik. És hasonló okokból kap kétfokozatú váltót a napokban belengetett Mercedes EQXX is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.