Előbb-utóbb kopogtat a külföldi fél megbízásából eljáró magyar hatóság.
Háromszor annyira hajlamosak közlekedési szabálysértést elkövetni az európai autósok külföldön, mint a hazájukban – derült ki a különböző európai közlekedésbiztonsági szervezetek adataiból.
Európai szinten az egy-egy tagállamban futó külföldi autók aránya öt százalék körül alakul, de a legjobban és leggyakrabban dokumentált szabálysértésben, a gyorshajtásban a külföldi autók aránya 15 százalék körüli – írja Közlekedéstudományi Intézet aloldala, a Kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
Az alábbi esetekben ráadásul a tagállamok kiadják egymásnak a szabályszegő autó és a jármű üzemben tartójának adatait:
- gyorshajtás,
- biztonsági öv/bukósisak használatának mellőzése,
- piros lámpán áthajtás,
- ittas vagy bódult állapotban vezetés,
- tiltott sávhasználat (busz- vagy autópálya-leállósáv),
- vezetés közbeni mobilozás (kézben tartott mobillal),
- jogtalan sztrádahasználat (ez alatt a pályadíj meg nem fizetése értendő),
- tilosban parkolás.
A felsorolt szabályszegésekért nagy valószínűséggel előbb-utóbb kopogtat a külföldi fél megbízásából eljáró magyar hatóság.
Egy külföldi szabálysértés pedig több tízezer forinttal is megdrágíthatja a nyaralást. S, ha valaki nem fizeti be idejében a más országokban kiszabott bírságokat, számolnia kell azzal, hogy előbb vagy utóbb itthon is utoléri a bírságcsekk. Az ilyenkor felmerülő költségek (a többszöri ügyvédi felszólítás, az esetleges bírósági vagy végrehajtási költségek) tetemesen megnövelhetik a fizetendő összeget, amit a magyar hatóságok – jellemzően a Nemzeti Adó- és Vámhivatal – be is fognak hajtani.
Telerakták traffipaxokkal a legnépszerűbb horvát autóutakat
A magyar VÉDA-rendszerhez hasonló kamerarendszer a biztonsági öv használatát is figyeli.