Autómentes lehet Budapest egyik legszebb zöldterülete, a Városliget. A megvalósítás pontos ideje és módja egyelőre nincs kitalálva, ami biztos: a jelenlegi állapot valóban elkeserítő.
A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid a Facebook-oldalán kirakott bejegyzéséből derült ki múlt héten, hogy a Városligetet teljes egészében átadják a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. A terv önmagában nem újdonság, mert a Liget Budapest projekt eleve ezzel számolt. Mindenesetre, ha minden megvalósul a most közzétett tervekből, akkor autómentes lesz a Kós Károly sétány és csúcsidőn kívül az Állatkerti körút, valamint teljesen autómentessé válik a Hősök tere is.
A Városliget mint közlekedési útvonal és parkolási terület régóta krónikus pontja a fővárosnak, miután a 70-es években úgy döntöttek, hogy az M3-as lehajtóját lényegében rávezetik a parkra. Egy 2018-as adat szerint
napi szinten 15 000 autó halad keresztül ezen a területen.
Ezt a forgalmat egyébként a tervezet egy új közúti és villamosfelüljáróval vinné el a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalába, ami egyben összekötné Zuglót Angyalfölddel.
A járműforgalom korlátozására elég a szabályozás, ám parkolóhelyekre, ha lehet, még nagyobb szükség lesz hamarosan, ha már 250 milliárdot elköltenek a Liget Budapest szuperprojektre. A parkolóhelyhiányra a Dózsa György úti mélygarázs lenne a megoldás, ami négyszintes lesz, összesen 30 000 négyzetméterrel. Ezen kívül az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára épülhet egy 1500 férőhelyes új P+R parkoló a Hungária gyűrű–Mexikói út csomópontjában. Az új parkolók tervezését még 2020 nyarán megkezdik, amire 4 milliárd forintot hagyott jóvá a kormány.
Jelen pillanatban, mint az interaktív térképen látni, 350 forint óránként a parkolási díj a Városliget útjain és a környező parkolókban. A városligeti parkolók útminősége egészen siralmas állapotban van: a Vajdahunyad vára mögötti területen lévő parkoló, amely a Konrad Adenauer úton található és elnyúlik egészen a volt Közlekedési Múzeumig, rettenetes minőségű, akárcsak a Széchenyi fürdő mellett sorakozó néhány útszakasz.
A terület egyfelől egy forgalmas sztráda, másfelől, hasonlóan az Állatkerti körúthoz, kényszerű P+R parkoló sokak számára. A parkolóhelyeket használók száma eléggé hullámzó, legalábbis a tó környékén – mint egy éppen arra dolgozó parkolási ellenőrtől megtudtuk. A parkolók kihasználtsága leginkább azon múlik, milyen az idő: ha jó az idő, sokan vannak, ha nem jó, kevesebben. Ők nem sokat hallottak arról, mi várható itt a jövőben, egyelőre leginkább azt feltételezik, hogy a hétvégi parkolási díjat hozzák vissza itt, ahol most csak hétköznap kell fizetni 8-tól 18 óráig.
Az is megeshet, hogy egyáltalán nem lesz autómentes a Városliget. Egy civil szervezet szerint ugyanis a különböző múzeumok, vendéglátóhelyek közötti gépjárműforgalmat nem tiltaná a kormány. A Budapesti Városvédők Egyesület elnökségi tagja szerint éppen a felhatalmazási törvény egyik passzusában lehetővé tette a kormány, hogy a Városliget sétányait használják gépkocsiforgalomra, ami azt jelentheti, hogy a Kós Károly úton megszűnik a forgalom, viszont a Zichy Mihály úton – a Liget belsejében – megjelennek az autók.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.