A 3-as BMW aktuális csúcsmodellje az összkerékhajtás ellenére sem lett steril sínautó, és olyan vezetési élményt biztosít, hogy egyelőre nehéz elképzelni, miért is lenne majd szükségünk az érkezőben lévő új M3-asra.
A BMW 1975-ben a legendás 02-es modell utódjaként dobta piacra az első 3-ast, az E21-es szériát, 2019-ben pedig megérkezett a kereskedésekbe az aktuális hetedik generáció, a G20-as sorozat. A kínálatban a 122 lóerős dízelmotorral szerelt 316d-től kezdve, a 258 lovas benzines 330i-n keresztül egészen a 292 lóerős plugin hibrid zöld rendszámos 330e-ig lényegében bárki megtalálhatja a számítását. De mi van azokkal, akik a 4 hengeres motorokon túlmutató, vezetési élményre kihegyezett 3-as BMW-re vágynak?
Számukra készült az M340i, a széria jelenlegi csúcsmodellje, melyet mi egy egyedi metálzöld fényezésű szedán "személyében" fogtunk vallatóra.
Van hely a garázsban?
34,5 centiméter. Az új 3-as egész pontosan ennyivel hosszabb az ős 3-asnál, vagyis 4,7 méter hosszan nyújtózkodik. Az elődjénél 8 centiméterrel több helyet foglaló hetedik generációs 3-as BMW már akkora, mint az 1988 és 1996 között gyártott E34-es 5-ös széria.
Ez abból a szempontból mindenképpen jó hír, hogy végre már nem csak az elöl, hanem a hátul ülők is korrekt módon el tudnak férni. Ebben többek közt az 5,5 centiméterrel gyarapodott tengelytáv, illetve az 1,6 centiméterrel megnőtt szélesség is fontos szerepet játszik.
Nem kell aggódni, hogy a nagyobb méret miatt esetleg túl nehéz lenne az új 3-as, melynek tömegét az alumínium korábbiaknál szélesebb körben történő alkalmazásával átlagosan 55 kilogrammal sikerült csökkenteni. Ennek köszönhetően a 330i mindössze 1545 kilogrammot nyom a mérlegen, viszont jelen tesztalanyunk, az M340i ennél kereken 200 kilogrammal többet nyom a mérlegen.
A 0,23-as légellenállási tényezőjű, elődjénél 20 százalékkal merevebb új 3-as csomagtartója 480 literes. A 600 ezer forintos felárú kombi ennél csak 20 literrel öblösebb puttonyú, viszont jelentősen könnyebben pakolható és praktikusabban használható. És remek dolog, hogy nemcsak az olcsó és puritán 3-asok, hanem a csúcs M340i is rendelhető Touring kivitelben.
Szemrevaló
A tesztautó egy igazi tekintetmágnes, ami elsősorban az egyedi fényezésének, másodsorban az M340i polgárian sportos külsejének köszönhető. A nagy légbeömlős lökhárító, az aktív fedeles és szerencsére emberi méretű hűtőrács, a szolid oldalsó M logó, az opcionális 19 colos duplaküllős felnik, a hátsó M340i és xDrive feliratok, valamint a dupla kipufogóvég egyértelműen jelzik, hogy kicsit többről van szó, mint egy 316d-ről.
Az M Sport fékek hatalmas tárcsáiból és kékre fényezett nyergeiből a vékony küllős felnik sokat megmutatnak, mellesleg pedig a hűtésükről is hatékonyan gondoskodnak. A tető hátulját egy kis cápauszony antenna ékesíti, az elektromos működtetésű csomagtérajtó peremén pedig egy alig látható, mégis nagyon látványos, a harmonikus formatervbe tökéletesen illeszkedő spoiler fut végig.
A zöld fényezéssel éles kontrasztot mutat a piros-fekete belső, mely konzervatív szemmel nézve elsőre sokkoló lehet, mégis valahogy passzol az autó karakteréhez. Ha pedig nem tetszik, akkor egyszerűen más színkombinációt kell választani. A sportos oldaltartású üléseken és a vaskos kormányon kívül az ajtókat és a műszerfalat is beborító bőr nemcsak kiváló tapintásérzetet biztosít, hanem az illata is abszolút minőségi.
A digitális műszeregység 12,3 colos-, a középső érintőkijelző 10,25 colos képátlójú, a grafika nagyon igényes, a rendszer gyorsan és egyszerűen kezelhető, de a reméltnél talán kicsit szerényebben személyre szabható. Az Apple CarPlay-támogatás adott, az Android Autóra viszont még várni kell. A júliustól gyártott BMW-k már Android Auto-kompatibilisek lesznek, az arra alkalmas modellekre pedig októbertől lesz letölthető a sokak által vágyott támogatást meghozó szoftverfrissítés.
Start!
Az indítógomb lenyomására kellemes petrolhead zenei aláfestéssel éled fel a motorteret teljesen kitöltő 3 literes 6 hengeres turbós benzines erőforrás. Fülsüketítő hangokra, mélyről jövő dübörgésre senki se számítson, a WLTP-korszak szülöttei már nem erről szólnak, de az M340i azért a maga szolid módján azért egyértelművé teszi, hogy ő itt bizony egy sportos 6 hengeres modell.
Az első napokban úgy használtuk a csúcs 3-ast, mint egy átlagos szürke hétköznapi autót. A nyolcfokozatú automataváltó szinte észrevétlenül tette a dolgát, gyorsan és finoman kapcsolt, a kiválóan szigetelt utastérben szinte síri csend uralkodott, és az adaptív futómű Comfort módban légrugókat megszégyenítő módon libbent át a vasúti síneken.
Nem pont erre számítottunk egy M340i-től, és kezdett kialakulni bennünk egy olyan kép, hogy 2020-ban a BMW-nél már egy sportos kompakt szedán is túlságosan politikailag korrekt próbál lenni.
Aztán eljött a hétvége, és a hegyi szerpentinek felé vettük az útirányt, és nem röstelltünk rányomni a középkonzol Sport gombjára. Ennek hatására az autó megfeszítette az izmait, a motorból és a kipufogóból érkező hangok felerősödtek és a váltó magasan kezdte tartani a fordulatszámot. Egy teljesen más M340i-t kaptunk, mint amit addig használtunk.
A 374 lóerő és a mellé társuló 500 Nm úgy ráncigálja a közel 1,75 tonnás kasztnit, mint cica a gombolyagot. A gyártó 4,4 másodperces 0-100-as gyorsulást ígér, mi azonban a gyakorlatban hajszálnyival 4,2 másodperc alatti szintidőt mértünk, a fejünk pedig alig maradt a nyakunkon a gázpedál lenyomását követően.
Összehasonlításképp, a kifutó M3-as hiába erősebb 57 lóerővel és 50 Nm-rel, a hátsókerékhajtás miatt csak 0,1 másodperccel fürgébb 0-ról 100-ra. Az E90-es M3-asra pedig több mint 0,5 másodpercet ver az új M340i.
Az érkezőben lévő M3-as 500 lóerő körülinek ígérkezik, és egész biztosan 4 másodperc alatti 0-100-as sprintre lesz képes. De az M340i ismeretében egyelőre nehezen tudjuk elképzelni, hogy miért lesz szükség rá. De vélhetően csak addig, amíg majd ki nem próbáljuk.
A B58-as motor régi ismerősünk, a BMW 2015 szereli különböző típusokba. Az M240i-ben és Z4 M40i-ben 340 lóerőt tud a finom járású egység, ami az X3 M40i-ben és X4 M40i-ben 360 lóerős produkciót ad elő. Legújabb változatában a B58 könnyebb lett és a hőmenedzsmentjén is optimalizáltak egy keveset. Ez egy olyan motor, melybe gyakorlatilag lehetetlen belekötni.
Az xDrive, a korábbiaknál szélesebb nyomtáv és a zseniálisan belőtt, 1 centiméterrel ültetett futómű miatt szinte lehetetlen lerobbantani az ívről az M340i-t. Az összkerékhajtás ellenére sem egy unalmas sínautót kapunk, hanem egy olyan precíz kormányzású sportos szedánt, mely hátra mindig egy kicsit több erőt küld mint előre, és ily módon gondoskodik az élvezetes vezetésről.
És ehhez nem kell kikapcsolni a menetstabilizátort sem, pedig a lehetőség amúgy adott. Itt jegyzendő meg, hogy míg a 326 lóerős előd 340i még létezett hátsókerékhajtással is, addig az M340i csak és kizárólag összkerékkel készül.
A gyári specifikációk 7,9-8,7 literes fogyasztásról tesznek említést, amit jó eséllyel képtelenség hozni a gyakorlatban. Ezzel együtt az általunk mért 12 literes fogyasztás tulajdonképpen ajándék ahhoz képest, hogy cserébe milyen vezetési élményben, és milyen elképesztő tempóban lehet részünk.
Ha a sportos menetdinamikát szerényebb fogyasztással kombinálnánk, akkor az ugyancsak 6 hengeres M340d lehet a mi autónk, mely a maga 340 lóerős teljesítményével még mindig 4,6 másodperc alatt lő ki 0-ról 100-ra. És kombiként akár hamisítatlan családi autóként is funkcionálhat.
Konklúzió
+ : erős motor, kiváló futómű és váltó, precíz kormányzás, komfort módban remek utazóautó, korrekt méretű utas- és csomagtér, kombiban is létezik. –: lehetne belőle csak hátul hajtó változat is, kicsit nehéz, az Android Autóra még mindig várni kell, sokak számára csak álom marad. |
A BMW M340i pengeélen táncol, amikor a hétköznapokban is minden további nélkül élhető szedánként és villámgyors élményautóként is megpróbál megfelelni. Tapasztalataink szerint azonban sikerül neki ez a nem éppen egyszerű feladat.
Elfér benne egy komplett család csomagokkal együtt, és ha úgy akarjuk, akkor mindenki a legnagyobb kényelemben, csendben suhanva juthat el vele A-ból B-be. Ha viszont úgy tartja kedvünk, akkor az M340i-vel, mint egy megzabolázott fenevaddal vághatunk neki a szerpentinezésnek.
Legolcsóbban 10,3 millió forint magasságában lehet új 3-as BMW-nk, mely összeg ellenében egy 156 lóerős 318i vezethető haza. A sokkal pontensebb, 258 lovas, de még mindig 4 hengeres 330i 12,9 millió forinttól indul, jelen tesztalanyunk, az M340i pedig minimum 19,4 millió forint kifizetését követően vezethető haza. Titkos tippünk a 20 millió forintos alapárú M340d Touring, mely a vezetési élményt szerény fogyasztással és praktikus kialakítással ötvözi. A néhány extrával megspékelt tesztautó árcéduláján 26,8 millió forintos összeg olvasható.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.