A koronavírus-járvány hatására megemelkedett azoknak az autóknak az aránya, amelyeket 15 éves koruk után hoztak be Magyarországra.
Miközben a használtautó-import volumene a koronavírus miatt bevezetett veszélyhelyzet miatt több mint 40 százalékkal visszaesett, a korábbinál is nagyobb arányban helyeznek öreg járműveket forgalomba a hozzánk érkezők közül.
Az utolsó korlátozásmentes hónaphoz, februárhoz képest áprilisra 17-ről 22 százalékra emelkedett a 15 évnél idősebb importált autók aránya. Mindez 8 hónappal, 11 és fél évre növelte a behozott autók átlagéletkorát.
A JóAutók.hu elemzése szerint ennek három ok van:
- szintén válság van ott, ahonnan ezek a járművek származnak, ezért a jobb minőségű autók lecserélését inkább elhalasztják,
- a forint jelentősen leértékelődött az euróval szemben, ugyanazért a forintösszegért csak régebbi autót lehet venni,
- a magánimport visszaesett, az itthoni a készlet lecsökkent, így eladhatóbbá váltak a rosszabb műszaki állapotban lévő járművek is.
A határok fokozatos megnyitásával a használt autók piacán újra nagyobb szerep jut majd a magánimportnak, ám a továbbra is kedvezőtlen árfolyam és a beszűkült kínálat miatt a használtautó-import összetételében a következő hónapokban sem várnak jelentős javulást.
A teljes hazai autópark átlagéletkora tavaly év végére már így is 14,4 évre emelkedett, és mivel az újautó-eladások nagyobb mértékben estek vissza, mint a használtautó-import, ez az érték 2020-ban várhatóan még tovább fog romlani.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.