Mindeközben egyre kevesebb drogtesztet végeznek az autóvezetőkön.
A Vezess.hu kérte ki a KSH statisztikákat arról, hogy az elmúlt években hogyan változott a drog hatása alatt álló sofőrök aránya. Eszerint 2014 óta évről évre drasztikusan – és úgy tűnik – megállíthatatlanul emelkedik a számuk. Az akkori 176 esetből 2019-re 757 lett, vagyis az elmúlt hat évben 430 százalékkal növekedett „a rendőri eljárásban regisztrált, bódult állapotban járművet vezetők” száma.
A bódult állapot kategóriába nem csak a különféle klasszikus drogokat (speed, fű, kokain stb.) használókat sorolják a hatóságok, ide tartoznak a „kábító hatású gyógyszert” fogyasztók is.
A KSH adatai alapján ugyanakkor évről évre folyamatosan csökken a rendőrök által elvégzett drogtesztek száma, ennek ellenére több a pozitív teszteredmény. Hat éve még 3017 vizsgálatból 48 mintavétel mutatott drogfogyasztást (vagy kábító hatású gyógyszer használatát), míg tavaly alig 1993 tesztből 49 mintavétel volt pozitív.
A bódult állapotban lévő sofőrök által okozott halálos balesetek száma ugyan alacsonynak tűnik, de itt is duplázódás látható, a 2014-es kettővel szemben tavaly négy ilyen tragédia történt. Ráadásul nagyjából 50 százalékkal kevesebb teszt mellett – írja az autós oldal.
A lap megkereste Zacher Gábor addiktológust, milyen droghasználat jellemző az autósok körében. Az orvos elmondta úgy véli „a heroinista továbbra sem vezet, mert az autóját sem találja meg. Viszont a grammonként 20-25 ezer forintért kokaint fogyasztó és közben drága kocsit vezető embertől a 2000-2500 forintos marihuánás cigit szívón át a 350-400 forintos biofüvet vásárló legalsó rétegig sokakra jellemző ez a fajta felelőtlenség.”
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.