Alig vannak vevők, a gyárak leállása miatt pedig nagyon nehéz egyedi megrendelésű új autókat kapni. Aki viszont hajlandó raktárkészletből választani, jól járhat.
Az elmúlt évtizedekben nem szembesültek a mostanihoz hasonló helyzettel a hazai autópiacon a kereskedők: egyszerre van kínálati és keresleti válság – mondta a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke, Erdélyi Péter a Kossuth rádióban.
Az előbbi ugyan kevésbé súlyos a raktárkészletek miatt, de ezzel együtt a szervezet számításai szerint minimum negyedével eshet a járvány miatt az új autók forgalma idén a tavalyi évvel összehasonlítva.
Az egyesület hétfőn közölte, hogy a korábban jelzett 155 ezer helyett már csak 118 ezer jármű forgalomba állítására látnak esélyt 2020-ban. A kishaszonjárműveknél 26 ezer helyett 22 ezerrel számolnak.
Áprilisra és májusra akár 50 százalékos visszaesést is elképzelhetőnek tartanak a személyautó és kisteherjármű kategóriában a járvány miatt életbe léptetett válságintézkedések és a gyárbezárások miatt, ám a kiesést a második félévi értékesítés valószínűleg valamelyest kompenzálni tudja.
Erdélyi Péter azt is elmondta, hogy mivel az autógyárak még csak most indultak újra – ráadásul nem egységesen –, ezért korai arról beszélni, hogy milyen kedvezményeket adhatnak a gyártók. Egyelőre kereskedői és importőri kedvezmények vannak, de az érvényesítésüket nagyon megnehezíti a forint gyengülése.
Kitért arra is, hogy az autóipar már a járvány előtt elkezdett átalakulni például a környezetvédelmi előírások szigorítása miatt, és most újabb jelentős változások jöhetnek. A termelés struktúrája, összetétele és a modellválaszték nagy mértékben alkalmazkodni fog a környezetvédelmi szabályokhoz, és szembe kell nézni a koronavírus-járvány miatt elhúzódó értékesítési válsággal is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.