Autó hvg.hu 2020. április. 15. 11:30

Arányaiban a buszsofőrök okozzák a legtöbb sérüléses balesetet

Személyautóból több mint százszor annyi fut az utakon, mint buszból, ám utóbbiak esetében sokkal gyakoribb a saját hibás, személyi sérüléssel járó baleset.

A Vezess.hu osztotta el a KSH baleseti statisztikáiban szereplő adatokat az ORFK-nak azzal a statisztikájával, amely a balesetek okozóit sorolja járműtípusonként, hogy kiderüljön, melyik járműtípus vezetői hibáznak arányaiban a legtöbbször. Ennek nyomán látható, hogy tavaly arányaiban az autóbuszok hivatásos sofőrjei okozták a legtöbb sérüléses balesetet – hangsúlyozottan a járművek számához képest –, ugyanis, amíg 3,8 millió személyautóra 11 052 okozott baleset jutott tavaly, addig a 19 545 buszra 170 eset.

A számok alapján tehát minden 114. buszra jutott egy okozott baleset, míg motorkerékpárok esetében ez a szám 243, a személyautók esetében 345, a teherautók esetén pedig 434.

A számok mögötti magyarázatul több mindent említ a Vezess. A legkézenfekvőbb, hogy ha busz ütközik, nagyobb eséllyel van sérült is, mert jellemzően biztonsági öv nélkül ülnek az utasok a buszokon. Mindeközben a lap szerint az útvonalaik jellegéből adódóan a buszvezetőknek sokkal nehezebb a dolguk, mint a kamionosoknak, akik többségében az autópályákat járják.

A motorosok helyzete sem jobb sokkal, ha az önhibás baleseteket nézzük, különösen, ha azt is ide vesszük, hogy a szezon náluk csak tavasztól őszig tart. A lap megjegyzi, hogy jelentősen megnőtt például az extrém módon motorozók miatti eljárások száma egy közlekedési ügyekkel foglakozó ügyvédnél.

A KSH statisztikája egyébiránt természetük szerint öt fő kategóriába sorolja a sérüléssel járó baleseteket, tehát a kisebb ütközések és koccanások nincsenek benne a tavalyi 16 627 balesetben.

Az öt kategória közül a legjelentősebb, amikor két haladó jármű ütközik, ebből 9329 darab volt tavaly. Második meglehetősen nagy esetszámmal a felborulás, a pálya elhagyása egy-egy baleset okaként, ebből tavaly 2713 volt. Dobogós még sajnálatos módon a gyalogosok elütése, amelyből 2448 eset volt tavaly, ami egyben 49-cel kevesebb, mint 2018-ban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.