Norvégiában, a hétszázezres Oslóban.
Kevesebb autó a belvárosban, sebességcsökkentés és az egyes közlekedési módok jobb elkülönítése vezetett ahhoz, hogy az elmúlt év statisztikái alapján nem sok biztonságosabb hely van kerékpárosok, autósok számára, mint Oslo.
A norvégok Vision Zero törekvése, amely a halálos közlekedési balesetek számának csökkentését tűzte ki célul, igen szép eredményeket mutat az elmúlt évtizedeket tekintve. 1975-ben még 41 halálos közlekedési baleset történt Oslóban, ezt a számot sikerült mára egyre levinni.
Az eredményeik közt különösen kedvező, hogy az egész országra vetítve sem halt meg fiatal, 0-15 éves korú személy közlekedési balesetben.
This makes me happy:
— Anders Hartmann (@andershartmann) 2020. január 1.
Road deaths in Oslo (pop. 673.000) in 2019:
Pedestrians: 0
Cyclists: 0
Children: 0
The graph shows the reduction of road deaths since 1975.
Article in Norwegian: https://t.co/9Dv2bLZlFT
#VisionZero pic.twitter.com/MCRFK1wPJ3
Oslóban egyébiránt az elmúlt évtizedekben radikálisan megnőtt a kerékpárhasználat aránya, miközben az autós forgalmat jobban elkülönítik a kerékpárosoktól, amelynek nyomán szintén jelentősen nőtt a forgalom biztonsága. Az is igaz ugyanakkor, hogy az autósok rengeteg helyre egyáltalán nem is hajthatnak be, így a belváros lényegében teljesen autómentes.
A városi infrastruktúrát is jelentősen átalakították, miközben megszüntettek ugyan 700 parkolóhelyet, 43 kilométernyi új kerékpárutat építettek helyette.
Norvégiában 1970-ben még 560 halálos baleset történt, míg tavaly összesen 101. Összehasonlításul nálunk két évvel ezelőtt összesen 567 halálos kimenetelű baleset történt országosan, Budapesten 49-en haltak meg, tavaly pedig a KSH adatai alapján, az első három negyedévében 364 halálálos baleset történt, ebből Budapesten 35.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.