Nagymértékben francia technikára épül az új Corsa, amiről ennek ellenére azt sulykolják, hogy nagyon német és nagyon Opel. Ennél azonban fontosabb, hogy elképesztően könnyű és igen jó vezetni.
"Nagyon német és nagyon Opel" – kezdte a nemzetközi menetpróbán tartott formai elemzést Kurt Beyer, az új Corsa főtervezője. "Német precízió és minőség" – szerepelt egy slide-on nem sokkal később, az autó részletes bemutatóján. Arra a kérdésre pedig, hogy mi teszi az új Corsát egyedivé, miért érdemes ezt a kisautót és nem másikat választani, az az egyszerű gyári válasz hangzott el az esti vacsoránál, hogy "mert német".
A totális germán-fókusz nem véletlen, hiszen 2017-ben a francia PSA-konszern felvásárolta az Opelt, és a német márka most kézzel-lábbal kapálózva igyekszik bizonyítani, hogy ő bizony ettől még nem lett gall. Más kérdés, hogy két évvel ezelőttig sem volt echte német, hiszen a PSA-korszak előtt az amerikai General Motorsé volt a márka.
Lényeg a lényeg, hogy most itt az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új Opel Corsa. Ami német. Vagy erről esetleg már ejtettünk szót?
Nemzeti öntudat
Az Opelnél 2017 elejére lényegében már teljesen elkészült a - 2006-os Corsa D erős ráncfelvarrásának tekinthető - 2014-es Corsa E utódja. A Corsa F-et azonban a tulajdonosváltás miatt gyorsan kukázták, hiszen a PSA-nak minden egyes eladott példány után komoly licencdíjat kellett volna fizetnie a GM-nek. A helyét így átvette az alig 2,5 év alatt rohamtempóban kifejlesztett, PSA-féle Corsa F.
Vagyis egy olyan, elsősorban városi használatra szánt kisautó, amely nem titkoltan nagymértékben a Peugeot 208 technikájára épül. Érdekesség, hogy a 2020-es Év Autója-díjra első körben az Opel Corsa és a Peugeot 208 is esélyes volt, a hét finalista közé azonban végül csak az utóbbi került be. És nem feltétlenül azért mert jobb, hanem talán mert kicsit merészebb.
Az előző Corsa külseje keveseket hozott lázba, az új modell dizájnja azonban igen izgalmas lett. A frontrészt a méretes fényszórók és a villámos embléma uralja, az oldalnézetet a hosszúra vett első szekció határozza meg, hátul pedig divatos lámpatestekre és sportosságot sugalló felső légterelőre lehetünk figyelmesek.
Nem kérdés, hogy a formaterv németesre sikeredett, de ha nem nézzük a márkajelzést ,és leszámítjuk a kisebb stilisztikai különbségeket, akkor a karosszériába nagyon könnyen bele lehet látni a 208-as Peugeot-t.
Az elődhöz képest 2,8 centiméterrel nőtt a hosszúság, így az immár 4,06 méteres új Corsa hajszálnyival nagyobb a 90-es években gyártott Astra F-nél. A magasság viszont 4,8 centiméterrel csökkent, ami nemcsak a formatervnek tesz jót, hanem a tömegeloszlásnak is.
Könnyű
Rögtön az első néhány kanyar megtételét követően érezni lehet, mennyire könnyed a Corsa. Végre egy olyan autó, amelybe nem kell erőtől túltengő és persze sokat fogyasztó motor a dinamikus haladáshoz, és amely a szerpentineken is kiválóan érzi magát.
Nem csoda, hiszen a fejlesztők 108 kilogrammot faragtak le a tömegből. Így fordulhat elő, hogy az alapmodell tömege nem éri el az 1 tonnát. Nem bizony, konkrétan 980 kilogrammos tömegről beszélhetünk, és az új Corsa még akkor is könnyebb 1,1 tonnánál, ha az erősebb benzinmotorral szerelik.
Amúgy az 1982-ben debütált első Corsa mindössze 750 kilogrammot nyomott a mérlegen, de a műszaki megoldásai nyilván össze sem vethetők a hatodik generációi hipermodern fejlesztéseivel. És hát nem mehetünk el szó nélkül a mellett sem, hogy az új Corsából is készül nehézsúlyú versenyző, ami nem más, mint az 50 kWh-s akkumulátorral szerelt, tisztán elektromos hajtásláncú 1,5 tonnás Corsa-e.
Fontos, hogy a vezető 2,8 centiméterrel alacsonyabban ül, mint eddig, vagyis az új Corsa inkább a vezetési élményt keresők, semmint a divatterepjárósan magasan ülni szándékozók autója.
Milyen belül?
A korrekt áttételezésű kormány mögött alaphelyzetben analóg műszerek találhatók, a jobban felszerelt példányok digitális műszeregysége pedig 7 colos képátlójú. Utóbbi egyrészt lehetne nagyobb, mert a két oldalán rengeteg a kihasználatlan hely, másrészt lehetne ízlésesebb grafikájú, illetve informatívabb. A Peugeot 208-féle 3D-s műszerfal ehhez képest űrtechnika, ami persze nem feltétlenül jön be mindenkinek.
Az összeszerelési minőség nem teljesen hibátlanm, a felhasznált műanyagok is sok helyen kopogósak. A műszerfal közepén a legmagasabb felszereltség esetén egy 10 colos érintőkijelző trónol, és természetesen nem hiányozhat az Android Auto és Apple Carplay támogatás. Azért viszont nagy kár, hogy a tolatókamera bántóan alacsonyan felbontású.
Elöl teljesen rendben van a helykínálat, hátul viszont az 1,8 méternél magasabbak már nem feltétlenül érzik kényelemben magukat, főleg akkor, ha esetleg nem négy, hanem öt utas tartózkodik a fedélzeten. Az ülések közepes oldaltartást biztosítanak, és ha megfizetjük, akár elektromos ülésállítást, illetve masszírozást is kapunk. A klíma alapáron manuális, egyzónás automata légkondicionálót felár ellenében a jobban felszerelt Elegance és GS Line modellekhez lehet rendelni.
A csomagtartó 7,4 centiméterrel szélesebb és 24 literrel öblösebb lett, így már 309 liternyi pakkot képes magába fogadni. Ettől függetlenül nagynak semmiképp sem mondható. Sovány vigasz, hogy a 208-as Peugeot csomagtartója csak 265 literes, ha tudjuk, hogy a hozzá hasonlóan Év Autója 2020 finalista Renault Clio hátsója akár 391 liternyi csomagot is el tud nyelni.
Motorok
Benzines fronton egyetlen 1,2 literes 3 hengeres egységet kínál a gyártó háromféle változatban. A turbó nélküli alapmodell 75 lóereje olyan szerény produkciót adhat elő, hogy ezt inkább el sem hozták a horvátországi menetpróbára. A turbós 100 lovas egység egyfajta arany középutat jelent, nem túl gyenge, nem túl erős, de a hangja erősen 3 hengeres.
Érdekes módon a 130 lóerős csúcsváltozat hangja valahogy kicsit kellemesebbre sikeredett, bár Sport módban túlságosan szintetikus a dinamikusnak mondott hangzás. A 230 Nm-es csúcsnyomaték már 1750-es percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll, és a józan ész mentén haladva azt kell mondjuk, hogy nincs is szükség ennél erősebb motorra.
Ami persze nem zárja ki, hogy a jelenlegi GS Line fölé a közeljövőben ne érkezne egy 150-180 lóerős hamisítatlan GSi sportmodell is. Utóbbiról a gyáriak egyelőre nem nyilatkoztak, mint ahogy a plugin hibrid hajtással kapcsolatos kérdéseink elől is kitértek.
Ha sokalljuk a benzines modellek 6 liter körüli fogyasztását, a 102 lóerős 1,5 literes 4 hengeres dízelmotorral akár bőven 5 liter alatt is el lehet gurulni. 0 literes fogyasztásra is képes a Corsa, de persze csak az elektromos változat. Ennek 136 lóereje elég ahhoz, hogy 8,1 másodperc alatt le lehessen tudni a 0-100-at, vagyis 6 tizeddel rövidebb idő alatt, mint a csúcs benzines Corsával.
A villany-Corsát mintegy 330 kilométerenként kell töltőre dugni, a belsőégésű motoros változatok 40-44 literes tankja pedig 650-800 kilométeres hatótávolságot vetít előre. A leggyengébb motorhoz társított ötfokozatú kéziváltót nem volt módunkban kipróbálni, a hatfokozatú manuális egységben nem sok kivetnivalót találtunk, a nyolcfokozatú automata viszont válthatna kicsit fürgébben.
Az inkább sportosra, mint kényelmesre hangolt futómű tökéletesen passzol a kis tömegű és pörgős motorú kisautóhoz, de egyelőre csak kiváló minőségű utakon tudtuk próbára tenni a technikát.
Fény az éjszakában
Ebben a kategóriában elsőként a Corsa kínál mátrix LED-es fényszórót. A természetesen felár ellenében kapható okoslámpa automatikusan úgy állítja a fénynyalábot, hogy éjszaka a sofőr a lehető legnagyobb területet jól láthassa és a szembejövők meg utolértek látása károsodna. És ezt bizony nem tudja a Peugeot 208, ami csak normál LED-es lámpával készül.
A táblafelismerés, az adaptív tempomat és az automata vészfékező az alapfelszereltség részét képezi. 2020 közepétől már hagyományos kulcs nélkül, egyszerűen okostelefonnal is nyitható, zárható és indítható lesz a Corsa, ami elsősorban azoknak jó hír, akik egy kisebb közösségben gyakran osztanak meg egymást közt egy autót. Ugyancsak a jövő év közepén érkezik a sávpozicionálós asszisztens, illetve az egy gombnyomásos teljesen automatikus parkolás.
Konklúzió, árak
+ : szemrevaló formaterv, szerény tömeg, pörgős motorok, korrekt fogyasztás, okos fényszóró, van belőle villany verzió is. –: hátul szűkös, a csomagtartó lehetne nagyobb, a váltó kicsit lassú, a digitális műszeregységen lehetne mit fejleszteni. |
Az új Opel Corsa sokkal felnőttesebb autó, mint az elődje volt, nem mellesleg pedig végre jól esik ránézni, és a komoly mértékben csökkentett tömeg miatt vezetési élmény, illetve fogyasztás terén is brillírozik a kis német. Ami persze a platform, a hajtáslánc és megannyi műszaki fejlesztés vonatkozásában értelemszerűen francia. És a spanyolországi Zaragozában készül.
Az új Corsa olyan, mint egy német fűszerezésű francia étel, ami a manapság oly divatos gasztronómiai újragondolás jegyében nemhogy veszített az ízletességéből, hanem éppen ellenkezőleg.
Az akciós alapár a Peugeot 208-hoz hasonlóan 3,99 millió forint, és bár a 75 lovas alapmodellt még nem tudtuk kipróbálni, mi inkább egy 100 lóerős és jobban felszerelt változatnak szavaznánk bizalmat, ami minimum 4,92 millió forint ellenében vezethető haza. A 130 lovas benzines Corsa 6,74 milliótól indul sportos GS Line kivitelben, dízel Corsánk pedig 5,44 millió forinttól lehet.
A tisztán elektromos Corsa 9,9 millió forintba kerül az 1,5 millió forintos állami támogatás levonását követően.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.