Az alapvető KRESZ-szabályokkal a legtöbben tisztában vagyunk, de mi a helyzet a trükkösebbekkel, amelyek parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkoznak?
Közel 17 ezren töltötték ki azt a KRESZ tudásmérő kvízt, amelyet az OTP Mobil és Pető Attila közlekedési szakértő közösen készített.
A kvíz eredményeiről most számoltak be. A kitöltők mintegy 70 százaléka még akkor is 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának, ha átlagosan csak a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni.
Hol és mikor parkolhatunk, várakozhatunk?
A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült. A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőségünk.
Mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott várakozóhelye bárki megállhat – pl. kiszállhat valaki az autóból -, csak a várakozás tiltott. (KRESZ 17.§.1.e.)
Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetnünk az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis azt, hogy akkor, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el.
A megállásért nem kell fizetni – pl. a rakodás időkorlát nélkül lehetséges. Ha a vezető nincs az autójánál, vagy ott van, de eltelt 5 perc, akkor ez már várakozás, ami díjköteles.
A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban várakozás tilalma is: a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki-, vagy behajtó járműveket.
Kapukijáróban akkor nem lehet ott várakozni, ha ténylegesen akadályozol egy be vagy kihajtó járművet. (KRESZ 41.2.c.)
Telefonhasználat az utakon
Bár kevesen (a kitöltők 28 százaléka) tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat.
Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket. Fontos, hogy amint egy kicsit is előre gurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. A kitöltők 72 százaléka úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléküket.
A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat, de forgalmi okból történő állás közben igen. (KRESZ 3.§.2.)
Szabálytalanságok és büntetések
A vezetés közbeni mobilhasználat egyébként nemcsak balesetveszélyes, de pénzbüntetéssel is jár: 10 000 forintos helyszíni bírság és 3 büntetőpont az ára a menet közbeni telefonálásnak.
Sőt, szabálysértési eljárásban 20 000 forintra emelkedhet a büntetés. A várakozási és tolatási tilalom megszegése is 10-20 000 forintos díjszabást von maga után, ezeknél még drágább a kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása. Ez 50 000 forint bírsággal jár.
A kötelező haladási irány és a balra-jobbra bekanyarodni tilos tábla figyelmen kívül hagyása 50.000 forint bírsággal jár. A várakozási tilalom, és tolatási tilalom megszegése 10-20.000 forint. (1/F. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez.)
A kvízből kiderült, hogy a válaszadók kétharmada tisztában van a büntetési tételek egymáshoz viszonyított mértékével, súlyával.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.