Nem tudnak mihez kezdeni Madridban az autókkal
Bevezették a város egy részén a behajtási tilalmat, majd eltörölték, majd ismét bevezették. Áll a bál.
Az egész városközpontra kiterjedő "alacsony emissziós övezetet" az eddigi gyakorlatok közül a legkiterjedtebb és a legradikálisabb, hiszen gyakorlatilag az egész belvárost és annak összes nagyforgalmú útvonalát magában foglalja – olvasható az Indexen, amely budapesti összehasonlításként azt írja, ez olyan, mintha a Hungária körút vonalán belül mindenhova tilos lenne behajtani az övezeten kívül lakóknak, még a Rákóczi útra is.
Azoknak az autói, akik nem Madrid belső részein laknak négy kategóriába osztották, mégpedig a környezetszennyező hatásuk alapján, ezekhez a kategóriákhoz pedig különböző jogok társulnak. A tilalom bejött, az utóbbi 10 év legalacsonyabb károsanyag-értékét mérték az elmúlt hónapokban. Bekavart azonban, hogy a rendszert bevezető baloldali pártszövetség súlyos vereséget szenvedett május végén megtartott önkormányzati választáson.
Az újonnan megválasztott José Luis Martínez Almeida néppárti főpolgármesternek első dolga volt megszüntetni július elsejétől megszüntetni a rendszer, mondván három hónapos moratórium jön, ami alatt megvizsgálják a kérdést. A hatás hamar jelentkezett, hiszen pár nap alatt a belvárosban újra óriási dugók alakultak ki, a nitrogéndioxid szintje átlépte az egészségügyi határértéket, az utcákon pedig tüntetni kezdett a Greenpeace és más spanyol környezetvédő csoportok.
Ekkor az ellenzékbe szorult szocialisták a bírósághoz fordultak, amely július 5-én visszaállította a behajtási tilalmat azzal érvelve, hogy az egészséges környezethez való jog megilleti a belváros lakóit. Egyelőre itt tartunk.