A hagyományos vezetési élmény napjai meg vannak számlálva, küszöbön a fáradtság- és balesetmentes közlekedés ígéretével csábító autonóm autók rohamos terjedése.
Beülünk az autóba, beindítjuk a motort, sebességi fokozatba kapcsolunk, gázt adunk, és a kormányt a megfelelő irányba tekerve elindulunk. Jelenleg körülbelül így kelünk útra a kocsinkkal, de néhány év múlva már teljesen más lehet a képlet: helyet foglalunk a négykerekűben, elmondjuk neki, hogy hova szeretnénk eljutni, és innentől kezdve minden vezetési feladatot elvégez helyettünk az automatika.
Az autókat az önvezető funkciók fejlettsége alapján hat kategóriába lehet sorolni.
A nulladik szinten találhatók azok a régebbi járművek, melyekben semmilyen vezetéstámogató rendszer sem található, és amelyekben minden vezetési feladat végrehajtása a sofőrre hárul.
Az első szintű önvezetéssel rendelkező autók esetében ugyancsak teljesen emberi kontroll alatt van a jármű, azonban itt már elérhetők különböző alapszintű vezetéstámogató rendszerek, melyek beavatkozhatnak a kormányzásba, fékezésbe és gyorsításba. Tipikusan a tempomatra, adaptív tempomatra, sávelhagyás figyelőre, sávtartóra kell itt gondolni.
Az önvezetés második szintjén a sofőr adott esetben rövid ideig már elengedheti a kormányt út közben és a kocsi ilyenkor is a megfelelő sebességgel halad tovább a sávjában. Ez elsősorban akkor jöhet jól, ha például vezetés kinyitunk egy üdítőt, vagy módosítunk a navigációs beállításokon. A manapság forgalomba kerülő új autók többségében ilyen, tehát kettes szintű önvezetés található.
Két éve debütált a világ első olyan járműve, melyben már hármas szintű önvezető technológia található. Egy ilyen magas szinten automatizált autóban bizonyos ideig a vezetés helyett akár teljesen másra is fókuszálhatunk, de folyamatosan készenlétben kell lennünk, ha esetleg emberi beavatkozást igényel egy nem várt közlekedési szituáció.
Az 1-2 éven belül felbukkanó első négyes szintű önvezető autókban az ígéretek szerint akár annak sem lesz akadálya, hogy könnyedén szundítson egyet a sofőr. Azonban még ezekkel a járművekkel is előfordulhat olyan helyzet, amikor a fedélzeti számítógép emberi beavatkozásra szólít fel.
Az iparági becslések szerint 3-4 év múlva megérkező ötös szintű önvezető autók lesznek az első olyan járművek, amelyek teljesen autonóm közlekedésre képesek. Ezekben a kocsikban akár a menetiránynak háttal is ülhetnek az első üléseken helyet foglalók, olyannyira, hogy a gyártók ezekbe a típusokba sem kormányt, sem pedig pedálsort nem fognak szerelni.
Summa summarum, a teljesen önvezető autók nagyon hamar meg fognak érkezni, az azonban már más kérdés, hogy a velük kapcsolatos jogi és egyéb szabályozások vélhetően csak később készülnek majd el, mint maguk a kocsik. És amíg a döntéshozók nem tisztáznak minden kérdést, addig a teljesen önvezető autók sem gurulhatnak ki a forgalomba.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.