Az unió szerint az új kötelező biztonsági elemek révén több mint 25 ezer emberélet lesz megmenthető az elkövetkező két évtizedben.
Megállapodtak az általános járműbiztonsági rendelet felülvizsgálatáról kedden az Európai Unió társjogalkotó szervei, és így több új biztonsági technológiát is kötelezővé tesznek 2022-től a kontinensen piacra bocsátott járművekben.
A még hivatalos jóváhagyásra váró egyezményről az Európai Bizottság számolt be, hangsúlyozva, ez fontos lépés az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok megvédése érdekében.
Egyebek mellett kötelezővé fogják tenni az intelligens sebességszabályozást, a tolatásbiztonságot növelő kamerákat, érzékelőket, a baleseti adatrögzítőt, illetve az olyan rendszereket, amelyek figyelmeztetik a járművezetőt, ha lankad vagy elkalandozik a figyelme.
A személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetén ezeket kiegészíti majd a sávtartás-segítés, a fejlett vészfékező rendszer, illetve a töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági öv.
A tehergépjárművek és az autóbuszok esetében új követelményeket vezetnek be a sofőr közvetlen látóterének növelésére és a holtterek megszüntetésére, rendszereket szerelnek be a jármű elején és oldalán a veszélyeztetett úthasználók jelenlétének érzékelésére.
A brüsszeli testület várakozásai szerint ezen intézkedések következtében 2038-ig több mint 25 ezer emberélet lesz megmenthető, és legalább 140 ezer súlyos sérülés lesz elkerülhető. Ez hozzájárul majd az EU hosszú távú céljának eléréséhez, ahhoz, hogy 2050-re a nulla közelébe kerüljön a halálos kimenetelű vagy a súlyos sérüléssel járó balesetek száma.
"Minden évben 25 ezer ember hal meg közútjainkon. A balesetek nagy többségét emberi hiba okozza. Módunkban áll változtatni ezen, és kötelességünk is így tenni. A kötelezővé tett biztonsági elemektől ugyanolyan hatást várhatunk, mint annak idején a biztonsági öv bevezetésétől. A legtöbb új technológia már létezik, főként a felső kategóriás autókban. Most mindenki biztonsága javulni fog, és egyúttal felkészülünk a jövő összekapcsolt és automatizált mobilitására is" – közölte Elżbieta Bienkowska belső piacért felelős uniós biztos.
Az előzetes megállapodást még hivatalosan is meg kell erősítenie a tagországok kormányait tömörítő tanácsnak és az Európai Parlamentnek, ez várhatóan a következő hetekben megtörténik.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.