Autó hvg.hu 2019. február. 20. 04:06

Régi NDK-s filmben tűnt fel a magyar csoda, az elektromos Barkas - videó

Láthatóan híre ment a hetvenes évek közepén, hogy nálunk már elektromos autókat használ a posta. Csináltak róla egy riportot a németek is.

A Barkas B1000- összetéveszthetetlen kétütemű hangjával és elképesztő füstjével néhány évtizeddel ezelőtt a szocializmus guruló védjegye volt. Az NDK autóiparának ezen remekét 1961 és 1989 között, mintegy 175 ezer példányban gyártották.

Az 1350 kilogramm tömegű, 4 ajtós és maximum 8 személyes jármű meghajtásáról egy 45 lóerős Wartburg motor gondoskodott, melyet azonban leleményes magyar fejlesztők egy sokkal "zöldebb" elektromotorra cseréltek. Így született meg az elektro Barkas, mely az "elektromos hajtással a környezet védelméért" szlogen jegyében a Villamosipari Kutató Intézet berkein belül látta meg a napvilágot.

Még makettautó is készült belőle.

Az első működőképes prototípust 1973-ban készítették el: a helyi szinten a környezetet egyetlen gramm CO2-vel sem szennyező jármű egy feltöltéssel mintegy 80 kilométeres távolságot tudott megtenni. A német riportban elhangzik az is, hogy a sofőrülés mögött volt a töltő csatlakozója és az elektromos motor könnyen elérhető helyen volt, a gépjármű alján.

A jármű tömege a nehéz akkumulátorok miatt a duplájára nőtt, 2700 kilogrammra vagyis alig 500 kilogramm hasznos terhet lehetett vele szállítani. Az eredeti 100 helyett csupán 50-60 kilométer/órás maximális tempóra képes Elektro Barkas-ból 1975-ig mindössze tíz példány készült, és az autók a Magyar Posta szolgálatában álltak. De nem sok időre mert a gyakran meghibásodó e-Barkasokat gyorsan leselejtezték.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?