A kanadai törvények szerint az autósoknak 1 méteres oldaltávolságot tartva kellene elhaladni a kerékpárosok mellett, ezt azonban nem mindenki teszi meg, ami sokszor balesetet eredményez. A torontói bringások ezért egy hatékony megoldással álltak elő.
A kerékárosok és az autósok között az egyik leggyakoribb konfliktust az jelenti, hogy az autósok nem tartanak kellő oldaltávolságot a kerékpárosoktól a mellettük való elhaladáskor. Ez több szempontból is komoly probléma, hiszen a bicikliseknél gyakran előfordul, hogy hirtelen kell irányt változtatniuk – például, ha valaki úgy akar kiszállni egy parkoló autóból, hogy nem néz bele a visszapillantóba.
A helyzeten nem segít, hogy a hazai KRESZ nem fogalmaz egyértelműen, mekkora oldaltávolságot kellene tartani az elhaladáskor, csupán annyit ír, hogy legyen meg a „megfelelő oldaltávolság”. Éppen ezért a hazai kerékpáros szakemberek korábban már javasolták, legyen egy pontos meghatározás, amit az autósoknak figyeleme kell venniük, ha kikerülik a bringást. Ez a tervek szerint úgy szólna, hogy lakott területen belül minimum 1, lakott területen kívül minimum 1,5 métert kellen tartani.
A kerékpározókhoz túl közel haladó autósok azonban nemcsak Magyarországon jelentenek problémát, Torontóban sem sokkal jobb a helyzet – pedig a helyi törvény szerint 1 méteres oldaltávolságot kellene tartaniuk az autósoknak. Ott azonban egy speciális megoldást eszeltek ki a bringások, amivel biztonságosabb lehet számukra a kerekezés.
A blogTO beszámolója szerint a kerékpárosok között van, aki egy szivacs nudlit (a medencékben is használatos szivacs-csövet) erősítenek fel a bringa csomagtartójára, amely oldalra kilógva ad jelzést az autósoknak, mekkora oldaltávolságot kellene tartaniuk.
I shouldnt even be showing you 905ers this BUT..Drivers and cyclists are playing this awesome new game downtown. The cyclists strap pool noodles to their bicycles and I'm pretty sure if you can hit the pool noodle with your car you get points! #VisionZero pic.twitter.com/9Wy2tNbcNF
— Condo Chris Borkowski (@CondoChris) 2018. augusztus 13.
Az ötlet egyébként nem új, 2016-ban már felbukkant egyszer a megoldás, alkalmazni viszont eddig nem alkalmazták túl sokan.
Spot the noodle. #biketo #VisionZero pic.twitter.com/iEVhu1PrLY
— Felix Whitton (@felixwhitton) 2016. október 18.
A beszámoló szerint több kerékpáros is arról számolt be, hogy sokkal biztonságosabb lett számára a közlekedés, amióta szivacsot erősített a kerékpárra. Hazánkban viszont minden bizonnyal hamar elvérezne egy ilyen kezdeményezés.
A KRESZ 54. §-ának 7/e pontja szerint tilos
kerékpáron oldalra kinyúló, előre vagy hátra egy méternél hosszabban kinyúló, a vezetőt a vezetésben akadályozó vagy a személy- és vagyonbiztonságot egyébként veszélyeztető tárgyat szállítani.
Emellett egyéb más ok miatt is kérdés, mennyire lenne praktikus a megoldás, hiszen ha nemcsak az úton, de a járda mellett kialakított, kétirányú kerékpárúton is hajtani kell, a kerékpárosok minden valószínűség szerint nem férnének el egymás mellett.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.